• Stolt Farsa

Hon vill inte skriva på flyttpapper

Hej FL

Jag och min sambo tänkte flytta till en större lägenhet. Jag har en son sen tidigare som är skriven hos mig. Hans mamma tycker inte att det är en bra idé att vi flyttar dit vi ska även fast vi bor kvar i samma stad som henne så hon har sagt till mig att hon inte kommer att skriva på papperna för hans flytt.

Den här informationen är ganska ny för henne, och hon brukar reagera på det här sättet när det är något hon inte tycker om, det är möjligt att hon sansar sig när allt har landat.

Men.. Jag kan ändå inte låta bli att tänka på hur det bli om hon verkligen inte skriver på papperna. Jag menar någonstans måste han ju stå skriven? Finns det något sätt man brukar lösa sådant här på innan det blir en juridisk sak av det hela?

• Svar på tråden Hon vill inte skriva på flyttpapper
  • Carambolan

Skatteverket gör en folkbokföringsutredning och sedan skriver de honom där han bor. Han kan ju knappast stå kvar skriven på er gamla lägenhet där ni inte bor längre.

• Stolt Farsa
    Carambolan skrev 2016-10-17 07:28:46 följande:

Skatteverket gör en folkbokföringsutredning och sedan skriver de honom där han bor. Han kan ju knappast stå kvar skriven på er gamla lägenhet där ni inte bor längre.

Intressant. Hur går den utredningen till?
  • Carambolan
    Stolt Farsa skrev 2016-10-17 07:32:02 följande:

Intressant. Hur går den utredningen till?

De tittar i första hand på vilken förälder barnet sover flest nätter hos och sen skriver de barnet där.
  • Stolt Farsa
    Carambolan skrev 2016-10-17 07:36:01 följande:
    De tittar i första hand på vilken förälder barnet sover flest nätter hos och sen skriver de barnet där.
    Jajustja jag läste det på skatteverkets hemsida. Tack:)
  • Anonym (E.)

Om hon krånglar alltför mycket med myndighetskontakter och liknande, där det inte finns någon rationell anledning för henne att säga nej, exempelvis den här frågan, så kan det ligga henne i fatet vid en ev. framtida ny vårdnadstvist. Fast det finns kanske ingen anledning att påminna henne om det så länge hon inte blir riktigt jobbig.

• Stolt Farsa

Något helt fantastiskt har hänt. Hon skriver under när det är dags. Hon vill att våren son ska få växa upp i en kärnfamilj som hon aldrig kan ge honom.

Svar på tråden Hon vill inte skriva på flyttpapper