Hej såg att tråden är lite äldre men har själv hamnat på forum i det senaste och ville dela med mig av en positiv erfarenhet.
Har själv hemsk kräkfobi och haft problem med ångest så för mig var det inte svårt att välja kirurgisk abort. Jag ville först bara få lokalbedövning men blev lyckligtvis övertalad av den jätteduktiga narkossköterskan strax före ingreppet.
Men kort om dagen för ingreppet.
Vaknade och var väldigt nervös, men stålsatte mig. Min man skjutsade in oss till sjukhuset och var där hela dagen.
Innan vi åkte förde jag upp 2 cytotec, kände inget direkt av dom. När vi kom upp till dagkirurgin så blev det en stunds väntan men sen gick allt ganska snabbt. Pratade med läkaren och narkossköterskan, fick byta om och sen fick jag en säng.
För att lindra min oro för illamående fick jag postafen (+långtidsverkande ibuprofen och alvedon) före operationen. Sen Skövdes jag med endast propofol som är mot illamående och sen kortison som också motverkar det.
Skjuts in i operationssalen, somnade och vaknade kort därefter. Mådde bra när jag vaknade. Mensvärk kom krypande ju mer jag kvicknade till som värst var de kanske 5/10. Tackade nej till morfin, men fick en värmefläkt under täcket som var underbar! Sen ny dos alvedon och fick lite festis. Var mest nojjig att jag skulle få panikångest när jsg klev upp så väntade lite extra länge med att kliva upp.
Min man fick komma in på uppvaket efter ca en timme sen satt vi kvar en timme till ungefär.
Allt som allt gick det väldigt bra, fantastiskt omhändertagande av personalen. Värken var inte så farlig på kvällen, blödde mest första dagen och lite dagen efter. Sen var det väldigt lite tiden efter.
Hoppas det här kanske ger tröst till någon❤️