Anonym (J) skrev 2016-10-15 19:17:52 följande:
Jag är ung, kan jobba och arbete finns alltid. Vad som än händer så blir man inte bostadslös eller går omkring hungrig.... Är man osäker på att förhållandet ska skita sig så ska man ju inte skaffa barn med människan. Tråkigt när folk ska se negativt och bittert på framtiden istället för att se möjligheterna istället.
Jo, fast man måste också vara realistisk. Finns massor av exempel där förhållandet var jättebra men ändå hände något (någon var otrogen, en kris i förhållandet, extra skav när barn kom in i bilden osv.) som gör att det oväntat tar slut. Är aldrig bra att då vara i en situation där man är helt beroende av den andra. Sen är det ju inte bara om risken att det kan ta slut, andra hemska saker kan också hända, olycka, sjukdom, t.o.m. död. Jag och min sambo är 24 respektive 25 år och vi har inte ens barn än, men då har vi har totalt delad ekonomi så har vi ändå tagit ut livförsäkringar för att kunna täcka upp för den andras livssituation under några månader ifall något skulle hända en av oss. Handlar inte om att vara negativ inför framtiden, men vill kunna säkerställa att den andra klarar sig och mår bra ifall något händer. VI har också sparat ihop till "tre" buffertar, en gemensam som finns till ifall någon av oss skulle t.ex. stå mellan jobb ett tag eller någon annan hög oväntad avgift. Men vi har också sparat ihop till två bufferts ifall något skulle hända där vi behöver extra pengar båda två under en period (t.ex. göra slut). Har inte en tanke på att göra slut, han är mannen jag vill spendera resten av mitt liv med, men att förbereda sig så bra som möjligt inför jobbiga och oväntade situationer tror jag är viktigt. Det är inte att vara bitter och negativ, snarare skulle jag säga att inte göra det bara för att man vill se positivt på framtiden är rätt naivt.