• Anderssonaandersson

Tandställning natt

Hej!

Jag undrar om någon känner till om det finns någon slags natt-tandställning som man endast har när man sover?

Jag har en tand som är lite sned på övre käke och skulle verkligen vilja ha tandställning men vill inte ha på den dagtid (inte ens Invasilign).

Är det någon som vet? Jag förstår att det skulle ta längre tid än om man har den på dygnet runt men det är jag beredd på.

Det är alltså bara ett litet skönhetsfel som jag aldrig lär mig acceptera (trots charmen med individuellt leende osv). Inget överbett eller liknande.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tandställning natt
  • Farfallos

Tandställningar man har på natten är nog oftare av den typen att de påverkar hela käken eller tandraden framåt eller bakåt. Som barn hade jag ett något för stort överbett som åtgärdades med en nattställning där underkäken drogs fram. Det fanns ingen fjädrande del som drog eller spände i några enstaka tänder, utan de (både övre och undre) passade perfekt i skenan, med den lilla reservationen att jag behövde skjuta fram underkäken något för att få den på plats. Men det var ju just detta som långsamt rättade till överbettet.

Enstaka sneda tänder rättas ju till med en anordning som tar spjärn (ofta via "räls") mot andra tänder, så det verkar väl inte sannolikt att man skulle kunna montera något sådant varje kväll på egen hand.

...men jag är ju inte tandläkare förstås. Men så mycket vet jag ju, att ofta kan inte tandläkare uttala sig utan att titta på dig och din tand. Fråga sin tandläkare nästa gång du träffar hen. 

Svar på tråden Tandställning natt