• Linnea1994

Ni som röstar på F!. Har ni verkligen läst partiprogrammet? Här är ett urval.

Nu har jag gjort det åt er och sammanfattar här de viktigaste punkterna:

? BNP-måttet ska innefatta oavlönat hushållsarbete (s. 7)

? Lagen om valfrihet ska avskaffas så att politiker får bestämma mer över människors vardag (s. 7)

? Arbetsmarknadsstatistiken ska ersättas av ?beräkningsgrunder som synliggör kvinnors villkor? (s. 8)

? En uppförandekod för arbetsmarknaden ska upprättas (s. 9)

? Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön införs på alla arbetsplatser (s. 10)

? Positiv särbehandling ska införas i arbetsliv och utbildningsväsen så att personer med sämre kvalifikationer ska kunna tilldelas tjänster och studieplatser pga. att de tillhör en viss grupp (s. 10)

? Andra anställningsformer än fast anställning på heltid ska avskaffas (s. 10)

? Försäkringsbolag ska inte få ha högre premie för riskgrupper om riskgruppen är kvinnor (s. 11)

? Staten ska lägga sig i företags verksamhet och tvinga dem att anställa fler om staten anser att det är nödvändigt (s. 11-12)

? Arbetslöshetsersättningen ska vara på maxnivå utan tidsbegränsning (s. 12)

? Kvinnor ska få lättare att beviljas banklån för dåliga affärsidéer (s. 12)

? Vid större regionalutvecklingsprojekt ska minst hälften av pengarna tilldelas kvinnor (s. 12)

? Fler än två personer ska kunna ingå äktenskap (s. 14)

? Skolor och förskolor som inte har ett HBTQ-perspektiv ska förbjudas (s. 16)

? Undervisning i klimatkunskap införs i förskolan (s. 16)

? Förskolan ska bli avgiftsfri (s. 16)

? Alla skolor och förskolor måste ha köttfria måndagar (s. 16, 17)

? Alla grundskolor måste undervisa i feministiskt självförsvar (s. 17)

? Skoldagens längd i både grundskola och gymnasium ska begränsas till högst sex timmar och läxor och betyg innan gymnasiet ska avskaffas (s. 17, 20)

? Veganmat ska införas på alla skolor (s. 17)

? Yrkesutbildningar ska ge universitetsbehörighet (s. 18)

? Alla universitetsutbildningar måste ha ett HBTQ-perspektiv (s. 19)

? Ämnet klimatkunskap ska bli obligatoriskt på alla universitetsutbildningar (s. 19)

? Ett tredje kön införs och man ska kostnadsfritt och utan några som helst krav kunna byta (juridiskt) kön (s. 22, 30)

? Toaletter, omklädningsrum, fängelser, etc. för transpersoner måste finnas (s. 22, 30)

? Minderåriga ska få göra (fysiskt) könsbyte (s. 22, 30)

? Möjligheten att avskaffa (juridiskt) kön helt och hållet ska utredas (s. 23)

? Alla lärare måste gå en utbildning i ?alkoholens roll ur ett könsmaktsperspektiv? (s. 24)

? Informationsplikten för HIV ska avskaffas (s. 25, 31)

? Sex- och samlevnadsundervisning ska bli obligatoriskt i förskolan (s. 27)

? Alla ?grupper som tar samhällsbyggande beslut? ska bestå av exakt hälften kvinnor och hälften män (s. 42)

? Alla utbildningar och all offentlig service ska finnas exakt överallt i hela landet (s. 43)

? 15-minutersprincipen ska lanseras* (s. 42)

? Reklam (ej bara sexistisk reklam utan all form av reklam) ska inte förbjudas helt men kraftigt begränsas (s. 43)

? Inkomster upp till 100.000 kr ska vara skattefria, men bara om man jobbar med kultur (s. 45)

? Sverige ska ha en kvinnlig proffsliga inom ishockey (s. 46)

? Inkomstskatten ska sänkas (s. 47)

? Sveriges energiförsörjning ska vara 100 % förnyelsebar, och ingen större utbyggnad av vattenkraften får göras (s. 48)

? Alla nybyggen av motorvägar ska stoppas (s. 49)

? Transporter med lastbil ska försvåras till förmån för båt och tåg (s. 49, 79)

? Kollektivtrafiken ska bli avgiftsfri (s. 49)

? Det ska bli förbjudet att bygga externa köpcentrum (s. 49)

? Genmodifierad mat ska totalförbjudas (s. 50)

? Djur på cirkus ska förbjudas (s. 51)

? Positiv särbehandling ska tillämpas inom rättsväsendet (s. 53)

? Möjligheten att helt avskaffa fängelsestraff ska utredas (s. 54)

? Upphovsrätten ska avskaffas (s. 54, 71)

? Alla som uppehåller sig i Sverige, oavsett medborgarskap, ska ha rösträtt (s. 57)

? Personer som befinner sig illegalt i Sverige ska ha rätt till försörjningsstöd (s. 63)

? Fri invandring, bortsett från arbetskraftsinvandring (s. 63, 65)

? Utvisning ska avskaffas, även för mycket allvarliga brott (s. 64)

? Alla vapen (inklusive bland annat pistoler) ska avskaffas globalt (s. 67)

? Försvaret ska avskaffas (s. 67)

? Konflikter ska istället lösas av bland annat HBTQ-organisationer (s. 68)

? Män ska omskolas för att ändra sitt konsumtionsmönster (s. 79)

* Tyvärr framgår det inte av partiprogrammet vad 15-minutersprincipen innebär men det verkar som att ingen ska ha längre än 15 minuter till arbete, förskola, affär etc. Hur detta ska uppnås förklaras dessvärre inte.

Dessvärre nämns inget om hur allt det här ska finansieras men jag är ganska säker på att om vi höjer skatten till 120-130 % får vi nog med de viktigaste sakerna i alla fall.

• Svar på tråden Ni som röstar på F!. Har ni verkligen läst partiprogrammet? Här är ett urval.
  • Världsmedborgare

Det där är nog inget partiprogram, du måste ha läst stödord för nån ståup-komiker.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anonym (Hmmm tokor)
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 13:28:02 följande:

Det där är nog inget partiprogram, du måste ha läst stödord för nån ståup-komiker.

Det är det visst! Jag slog själv upp det och punkterna finns med i deras partiprogram.
  • Anonym (?)

Och hur många bryr sig om F!?

SD är ett Större samhällsproblem än F! idag.

• Aniiee

Ett extremt fåtal punkter håller jag med om, en del punkter faller för mig eftersom jag i det närmaste är meritokrat, och en del punkter är ju totalt, absolut samhällsfarliga.

Som tur är är väl i alla fall de flesta politiker aningens vettigare, så även om F! skulle hamna i riksdagen skulle de inte få gehör.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Världsmedborgare
    Anonym (?) skrev 2016-10-14 13:47:02 följande:
    Och hur många bryr sig om F!?
    SD är ett Större samhällsproblem än F! idag.
    Där håller jag med, tokvänstern utgör för tillfället ingen fara, men det gör extremhögern dit SD hör.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • blairw

Skulle också vilja inflika att man skulle kunna säga desamma till de som röstar på SD, KD och alla andra partier. Tror det är alldeles för liten andel av väljare som har full koll på exakt vad/vilka de röstar på. Är nog rätt få som ens läst igenom hela partiprogram. Många har en eller ett par frågor de anser är viktigast och tar reda på partiernas ståndpunkt i dessa och röstar därefter. Andra fortsätter rösta på samma parti år efter år utan att egentligen bry sig om att kolla upp på nytt. Ännu en annan del bestämmer sig för vilka de ska rösta på baserat på vad de hört i media och från bekanta och läser aldrig (eller knappt) partiets faktiska program.

Sen skulle jag också säga att även om man läser hela programmet för ett parti så är det nog ytterst få av oss som skulle kunna stå bakom varje punkt till 100%. För mig finns det egentligen inget parti som jag håller med och backar till 100%. I början när jag röstade läste jag igenom allt material, sen uteslöt jag de som hade något som jag absolut inte kunde tänka mig och valde därefter utefter de som hade flest bäst överensstämmande svar som mina viktigaste frågor. Numera har jag bytt taktik och försöker kolla över hela partiprogram på de partier jag kan tänka mig rösta på och sedan försöka se till vad är faktiskt troligt att detta partiet kan få igenom eller vara med moch påverka om, vad kommer det faktiskt trycka på och jobba för efter valet?

Så tycker att F! Inte är något annorlunda på andra partier på det sättet.

• blairw

Ja just det, glömde skriva det viktigaste. Det där är ju inte ens F!s partiprogram, låter som det där falska partiprogrannet som spreds för att ge partiet dåligt rykte och skapa uppror hos folk som är för dumma för att förstå vad källkritik innebär. Du får gärna citera exakta citat angående varje punkt då du själv påstår dig har slagit upp de i det faktiska partiprogrammet.

• Anonym (123)
    blairw skrev 2016-10-14 17:26:38 följande:

Ja just det, glömde skriva det viktigaste. Det där är ju inte ens F!s partiprogram, låter som det där falska partiprogrannet som spreds för att ge partiet dåligt rykte och skapa uppror hos folk som är för dumma för att förstå vad källkritik innebär. Du får gärna citera exakta citat angående varje punkt då du själv påstår dig har slagit upp de i det faktiska partiprogrammet.

Denna lista är gammal, men då den skrevs läste jag igenom programmet och jämförde punkterna. Det var ganska spot on faktiskt.
  • blairw
    Anonym (123) skrev 2016-10-14 17:48:36 följande:
    Denna lista är gammal, men då den skrevs läste jag igenom programmet och jämförde punkterna. Det var ganska spot on faktiskt.
    Så lägligt att nu inte kan ta fram faktiska bevis då ;)

Men även om det var sant (vilket det inte var, jag så också denna listan i samband med förra valet samt läste F!s faktiska partiprogram), så är det ju ändå gammal information som du nu här försöker presentera som nuvarande information ("Nu har jag gjort det åt er och sammanfattar här de viktigaste punkterna:"). Lite krasst va?
  • Aniiee
    blairw skrev 2016-10-14 18:31:01 följande:
    Så lägligt att nu inte kan ta fram faktiska bevis då ;)

Men även om det var sant (vilket det inte var, jag så också denna listan i samband med förra valet samt läste F!s faktiska partiprogram), så är det ju ändå gammal information som du nu här försöker presentera som nuvarande information ("Nu har jag gjort det åt er och sammanfattar här de viktigaste punkterna:"). Lite krasst va?
    Nu var ju in 123 TS (kanske) och TS lista är supermegajättelång, men....

feministisktinitiativ.se/wp-content/uploads/2016/01/for-en-feministisk-politik-rev01_2015.pdf

tinyurl.com/h5y5u2v

Så, jag går igenom de 10 första punkterna TS har skrivit, lite snabbt

Punkt 1 hittar jag inte

Punkt 2 står på sidan 11, men slutsatsen är inte nödvändigtvis sann eller F!s

Punkt 3 står på sidan 12

Punkt 4 står på sida 13

Punkt 5 står till hälften på sidan 5 och 12 - 6 timmars arbetsdag, dock ej vad jag kan se med bibehållen lön

Punkt 6 står på sidan 13

Punkt 7 hittar jag inte

Punkt 8 hittar jag inte

Punkt 9 finns typ på sidan 11

Punkt 10 återfinns på sidan 19

Så.... en del i TS verkar stämma överens med F!s nuvarande partiprogram. 

Jag skulle kunna fortsätta, men måste käka.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Svar på tråden Ni som röstar på F!. Har ni verkligen läst partiprogrammet? Här är ett urval.