• Poolskötaren

Hur göra? Höga krav på jobbet, får inte le

För några månader sedan började jag på nytt jobb. Det kändes toppen och jag gör allt jag kan för att lära mig alla nya rutiner och datasystem.

Men. Varje dag, flera gånger per dag, blir jag jämförd med min företrädare. Jag vet att hen var jätteduktig och erfaren på sitt jobb. Hen visste precis var hen skulle vända sig, var alla listor fanns och vem hen skulle kontakta i olika ärenden. Jag får hela tiden kritik på att jag inte känner till allt.

Idag kom en kalldusch. Jag blev kallad till möte med min chef och fick där veta att min företrädare egentligen sa upp sig för att hen tyckte att det var för lite att göra på jobbet.

Jag däremot tycker att tiden inte räcker till alls. Jag går på utbildningar och certifieringar för att öht få tillgång till systemen och jag kämpar för att kunna hitta i ett enorm datasystem som jag aldrig har jobbat i förr. Folk på arbetsplatsen är nästan sura för att jag inte vet om hur de jobbar och var de sitter. För det visste minsann hen som var på tjänsten tidigare.

Dessutom har jag fått en tillsägelse att jag inte ska le när jag jobbar. Jag ska se stramare ut och ska sluta säga godmorgon när jag ser folk på morgonen. Jag är en naturligt glad person som gärna ler.

Så vad ska jag göra nu? Detta kommer ju så småningom att leda till att jag vantrivs. Känslan och tvivlet finns där ju redan efter dagens möte.

Någon annan som har upplevt att man blir jämförd hela tiden? Gick det att fixa till? Eller får man lära sig att leva med ett "spöke" på jobbet?

Usch, känns jobbigt att jag ska stänga inne min personlighet imorgon. Och att inte vara tillräcklig hur jag än jobbar och kämpar med att lära mig mitt nya jobb.

• Svar på tråden Hur göra? Höga krav på jobbet, får inte le
  • Poolskötaren

Äh. Och där råkade jag dessutom röja makens konto.

Men, men. Jag får väl sova på saken istället för att klaga av mig på fl.

• Anonym (T)

Du får inte le? Jobbar du på begravningsbyrå?

• Poolskötaren
    Anonym (T) skrev 2016-10-13 23:24:17 följande:

Du får inte le? Jobbar du på begravningsbyrå?

Nä, ingen begravningsbyrå. Det är det mest märkliga kravet jag har fått i arbetslivet. Jag går alltså inte omkring och ler konstant men nu har jag blivit tillsagd att jag ska knipa ihop munnen och se mer stram och gärna lite sur ut. Skumt krav tycker jag.
  • Söder73

Varför får du inte le??
    Prata med chefen om detta, du måste ju få en chans att lära dig allt först! Chefen får ge alla information om att backa och att ge dig tid att komma in i jobbet.
    PS. Jag skulle aldrig kunna jobba på ett ställe där man inte får le...

• Poolskötaren
    Söder73 skrev 2016-10-13 23:34:51 följande:

Varför får du inte le??

Prata med chefen om detta, du måste ju få en chans att lära dig allt först! Chefen får ge alla information om att backa och att ge dig tid att komma in i jobbet.

PS. Jag skulle aldrig kunna jobba på ett ställe där man inte får le...

Lite skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det är en konstig begäran.

Tyvärr är det ju även min chef som ständigt jämför min arbetsinsats med min företrädares. Chefen har även sagt att de skulle göra nästan vad som helst för att hen skulle komma tillbaka för då "skulle det bli ordning igen".

Självklart går det inte lika smidigt nu som det gjorde innan men jag har bara jobbat en kort tid och allt är helt nytt. I övrigt är jag så vitt jag vet normalbegåvad och brukar kunna lära mig. Men numera ligger det en stress och press över mig som känns övermäktigt. Och så kravet på att se "surare" ut. Jag funderar starkt på att söka mig vidare redan nu.
  • BuoBä

Jag hade sökt mig vidare! Låter inte kul alls.

Om du ändå vill ge det en chans, ta ett möte med chefen, var extremt tydlig med att du inte är din företrädare men att du gör så gott du kan givet förutsättningarna och antingen stöttar de dig medan du lär upp dig eller så slutar du och då har de ingen. Det förutsätter såklart att du har råd/möjlighet att verkställa hotet... Låter ju inte som ett jobb där de kan plocka in vem som helst från gatan precis så en ny rekryteringsomgång kan ta tid. Inte ditt problem men kanske får det chefen att satsa på dig som redan kommit en bit på inlärningskurvan.

• Meebo
    Anonym (...) skrev 2016-10-13 23:57:18 följande:
    Du ska sluta använda ordet hen, det ska du göra!
    Behöver TS inte alls göra då det används på ett korrekt sätt i texten.

On topic så har jag tyvärr inget råd men det verkar lite konstigt att bli tillsag att sluta vara glad och le då det helt enkelt är sådan du är som person.

Jag själv får dock hela tiden höra tvärtom, att jag ska le mer och se glad ut men det kan jag inte då jag har ett "resting bitch face" oavsett om jag är super duper glad eller jätteledsen.
  • Zombie von Rymmen

Varför i hela Hin Håles namn får du inte lov att le?! Jag hade tagit det som ganska grovt integritetskränkande och slutat på stående fot. Då får de sina fiskar varma.

• Domesticgoddess

Mitt råd är att börja se dig om efter nytt jobb! Dels låter det helt barockt att du inte får le eller säga godmorgon - snacka om att aktivt motarbeta en bra psykosocial arbetsmiljö! - och dels känns din chef väldigt orealistiskt i sina förväntningar.

Det borde vara en självklarhet att det tar lite tid innan man kommit in i ett nytt jobb och att få medarbetaren att känna sig jämförd med sin (gissningsvis erfarna) föregångare visar på ett dåligt chefande.

• Anonym (Gurkan)

Allvarligt, om jag inte fick le på jobbet eller hälsa på kollegorna så är det inget jobb för mig.

På mitt jobb kan vi i projekten tala om rätt allvarliga saker och affärsmässigt stora händelser utan att för den skull ha ett kvastskaft där bak.Inget problem blir lättare för att alla ser sura ut hela tiden.

Och vi har nog snarare ett krav på att man ska hälsa på och se alla i organisationen, eftersom vi är många men alla behövs och är viktiga för resultatet.

• straw2008

Har xå på flera arbetsplatser fått höra att det sticker i ögonen att jag är så glad o pigg jämt. 
    Jag ÄR morgonpigg, säger gärna god morgon till folk... har dock förstått att det inte är populärt att säga "godmorgon" högt o glatt då kl  är 09.45 till folk som dräller in då.... (eftersom de ska börja 08 men inte klarar vara i tid så anses det som en pik om jag hojtar god morgon kl 09.45). 

I kinamockaskogen.....
  • Melissenta
    Domesticgoddess skrev 2016-10-14 07:00:36 följande:

Mitt råd är att börja se dig om efter nytt jobb! Dels låter det helt barockt att du inte får le eller säga godmorgon - snacka om att aktivt motarbeta en bra psykosocial arbetsmiljö! - och dels känns din chef väldigt orealistiskt i sina förväntningar.

Det borde vara en självklarhet att det tar lite tid innan man kommit in i ett nytt jobb och att få medarbetaren att känna sig jämförd med sin (gissningsvis erfarna) föregångare visar på ett dåligt chefande.

Håller med!

Istället för att hjälpa en ny medarbetare att komma in i rutiner och kollektivet gör de svårt för ts! Idioter..

Förstår att man känner sig mkt pressad och stressad och missgynnad

Och det där med leende..bizzart.. Man blir nästan nyfiken vad det är för bransch??

Jag skulle nog ta ett öppet snack med chefen och om det inte hjälpte sökte ett nytt jobb
  • Scoops
    Domesticgoddess skrev 2016-10-14 07:00:36 följande:

Håller med! Alla behöver tid på sig att sätta sig in i en ny tjänst! Tror dom att du är någon slags klon som bara automatiskt ska veta var alla sitter och vad de käkat till lunch? Nej fy, dålig stämning så det osar om det. Ingen chef med självrespekt skulle jämföra dig och din föregångare på det sättet heller! Din chef borde istället peppa dig och hjälpa dig komma in i arbetet..
  • sextiotalist

Skicka din chef till min arbetsplats, han lär få en större chock. Här ler vi, skrattar (tom kramar om varandra) och slänger käft rent allmänt.
    Vi ligger också högt när det gäller lönsamhet och ligger högt på de undersökningar som  man har om olika arbetsgivare.

Det låter helt vansinnigt, som många andra skriver här, så hade jag nog valt att byta arbetsgivare om möjligt och om chefen frågar varför, att man inte vill arbeta hos en arbetsgivare som tar bort arbetsglädjen och att man helst inte vill gå till arbetet

• Poolskötaren

Igår stängde jag in mig på mitt kontor större delen av dagen. Jag la märke till att det är många som gör just så, det verkar uppskattas.

Jag är van vid att kunna prata och "umgås" med mina kollegor. På mina tidigare jobb har vi kunnat sitta på morgonfikat och diskuterat både lite lätt privata saker och jobbet i all allmänhet. Och att man har sett glad ut har bara uppskattats.

Det har dessutom varit naturligt att nya inte kan kunna jobbet första dagen man börjar.

Jag tänker ge detta jobbet månaden ut. Om jag inte känner mig nöjd sen så börjar jag söka annat. Tyvärr är det ju inte sådär jäkla snorenkelt att hitta ett fast jobb med hyfsad lön... Men jag får väl sätta det i relation till att ha ett jobb som begränsar min personlighet.

Just nu är det iallafall lördagsmorgon så godmorgon på er alla! Lång frukost och två hela dagar med familjen!

• Anonym (Sjukt)

Helt sjukt att du inte får le, mycket märklig arbetsplats...

Nät det kommer till att de verkar tycka att du inte lärt dig allt tillräckligt fort... Har du en ordentlig utbildningsplan som du följer? OM du nu vill ge det här jobbet en ordentlig chans så gå tillbaka till din chef och fråga var de tycker du brister (är det t.ex. ett eller några specifika datasystem, eller att du behöver veta/förstå innehållet i befintliga arkiv etc) och begär sedan en tidsplan (realistisk sådan) för när du ska ha lärt dig varje sak och hur (dvs ska någon visa dig, är det saker du kan läsa på, gå kurs osv). Om du sedan inte följer denna så kan folk såklart bli besvikna och då får man ju prata igenom igen varför tidsplanen inte höll (var den orealistisk, behöver du mer resurser eller bara mer tid osv). Men om du inte har någon ordentlig plan från början så är det bäddar för problem som du beskriver, då ni kanske helt enkelt hade olika förväntningar på upplärningsprocessen.

Men allt detta är ju ledningens fel, de borde ju ha gjort det här från början och annars styrt upp det så fort de märkte att det var problem. Och jag hade inte haft någon större förhoppning om förbättring med tanke på hur din chef uttrycker sig... Men lycka till iaf!

• Anonym (Sluta)

Låter som en skitarbetsplats full av idioter! Klart man får le och förstås måste man få tid på sig att lära sig. Helt vidgrigt att dom jämför det med företrädaren, det är ju helt sjukt! Jag skulle säga upp mig genast om jag var du. Det blir knappast bättre.

Jag jobbade på ett jobb var jag vantrivdes (dock var ingen elak eller så, tyckte bara att arbetsuppgifterna var tråkiga. Jag började söka nytt jobb väldigt snabbt. Du förtjänar en arbetsplats där du trivs!

• Anonym (T)
    Poolskötaren skrev 2016-10-13 23:31:39 följande:

Nä, ingen begravningsbyrå. Det är det mest märkliga kravet jag har fått i arbetslivet. Jag går alltså inte omkring och ler konstant men nu har jag blivit tillsagd att jag ska knipa ihop munnen och se mer stram och gärna lite sur ut. Skumt krav tycker jag.

Börja söka nytt jobb , det låter inget vidare...

Man kan absolut ha ett jobb där det är olämpligt att le , till exempel om man hanterar människor som precis råkat ut för någonting hemskt , men det verkar inte som att jobbar med sånt.
Svar på tråden Hur göra? Höga krav på jobbet, får inte le