Hur göra? Höga krav på jobbet, får inte le
För några månader sedan började jag på nytt jobb. Det kändes toppen och jag gör allt jag kan för att lära mig alla nya rutiner och datasystem.
Men. Varje dag, flera gånger per dag, blir jag jämförd med min företrädare. Jag vet att hen var jätteduktig och erfaren på sitt jobb. Hen visste precis var hen skulle vända sig, var alla listor fanns och vem hen skulle kontakta i olika ärenden. Jag får hela tiden kritik på att jag inte känner till allt.
Idag kom en kalldusch. Jag blev kallad till möte med min chef och fick där veta att min företrädare egentligen sa upp sig för att hen tyckte att det var för lite att göra på jobbet.
Jag däremot tycker att tiden inte räcker till alls. Jag går på utbildningar och certifieringar för att öht få tillgång till systemen och jag kämpar för att kunna hitta i ett enorm datasystem som jag aldrig har jobbat i förr. Folk på arbetsplatsen är nästan sura för att jag inte vet om hur de jobbar och var de sitter. För det visste minsann hen som var på tjänsten tidigare.
Dessutom har jag fått en tillsägelse att jag inte ska le när jag jobbar. Jag ska se stramare ut och ska sluta säga godmorgon när jag ser folk på morgonen. Jag är en naturligt glad person som gärna ler.
Så vad ska jag göra nu? Detta kommer ju så småningom att leda till att jag vantrivs. Känslan och tvivlet finns där ju redan efter dagens möte.
Någon annan som har upplevt att man blir jämförd hela tiden? Gick det att fixa till? Eller får man lära sig att leva med ett "spöke" på jobbet?
Usch, känns jobbigt att jag ska stänga inne min personlighet imorgon. Och att inte vara tillräcklig hur jag än jobbar och kämpar med att lära mig mitt nya jobb.