1) Hur gamla är ditt/dina barn?
Snart 4. Har även en 7 och 10-åring men svarar bara för fyraåringen här.
2 Bor du med barnets andra förälder?
Ja.
3 Går barn/barnen på förskola/skola och vilka tider i så fall?
Ja. 9-16.
4 Hur mycket jobbar/studerar du? Barnets andra förälder?
Båda jobbar heltid dagtid 40h per vecka.
5 Vem hämtar på förskola/skola? Vilken tid?
Vi turas om beroende på jobbschema. Den ena lämnar och den andra hämtar. Alltid klockan 16 eller strax innan.
6 Vad sker när ni hem? Berätta gärna lite här, typ kl fem lagar jag mat medan barnen........, vi äter ihop hela familjen kl 17.30. Efter maten brukar jag.....då gör barnen detta.....och barnens pappa detta......
Det brukar ta 1-2 timmar att gå hem. Vi leker ute på vägen, antingen i parken eller i skogen. De äldre barnen möter oss på vägen eller hemma beroende på hur långt vi kommit (skola och fritids ligger nära men åt andra hållet i förhållande till var vi bor). Hemma får barnen leka med vad de vill medan jag eller mannen börjar med maten. Fyraåringen gillar lego, pärla, rita, pussel eller att hjälpa till med maten.
7 Leker ni med era barn? Är det någon skillnad i lek när du leker med barnen jämfört när barnets andra förälder gör det?
Ja. Vi leker nog ungefär samma saker. Med fyraåringen blir det väl mycket kurragömma och jaga-lekar, rollekar (leka restaurang etc) och att pyssla tillsammans.
8 Vad sker timmen innan läggning?
Ofta kollar de på nån film eller annan lugn aktivitet. Ibland bad. Pyjamas och tandborstning.
9 Hur går läggningen till och vilken tid?
Jag och pappan nattar varannan dag. Vi läser en saga och småpratar i fyraåringens rum. Alla som vill får vara med, de stora är med ibland men ibland läser de egna böcker i sin egen säng. Sen går de stora över till sig och vi ligger kvar med fyraåringen tills han somnat. Brukar ske nån gång vid 20:30-21.
10 Har barnet7barnen veckopeng och i så fall hur mycket?
Nej, fyraåringen har inte.
11 Sover barnet/barnen i er säng?
När han vill. Han kommer in på natten ibland. Ibland nattar vi direkt i vår säng om han vill det.
12 Övrigt ni önskar tillägga?
Några kvalitativa intervjuer kanske vore metodmässigt mer lämpliga för ditt forskningssyfte?