• LFF

Detta kvicksilverhumör gör mig gråhårig!

Har tvillingar som fyller 3 väldigt snart och deras kvicksilverhumör gör mig alldeles tokig. Det handlar i synnerhet om att gå från en aktivitet till en annan. Vi förbereder genom att kvällen innan prata om vad som ska hända dagen efter och allt är "JA!!!!", på morgonen pratar vi om vad som ska hända under dagen (Nu ska vi gå upp och sen klär vi på oss och åker till förskolan där ni kommer att göra XX) och det är fortfarande "JA!!!" för att sen, när vi faktiskt ska ta på oss ytterkläderna och åka iväg bli "NEEEEJ!!! Jag vill inte till förskolan!" och gråt och tandagnisslan. Oftast är det över när vi satt oss i bilen och det är "happy happy" igen och de springer in på förskolan så det är liksom inte att de inte gillar sin förskola det handlar om.

Några tips om vad vi skulle kunna ändra på för att slippa sammanbrotten just när vi ska iväg?

• Svar på tråden Detta kvicksilverhumör gör mig gråhårig!
  • blomman 2

Det är en fas som många barn går igenom,som ni beskriver,svårt att gå från en aktivitet till en annan. Min dotter gjorde detsamma när hon var i samma ålder och det var helt enkelt så att jag var tvungen att med det bestämdaste säga att nu MÅSTE vi gå,att när vi kommer hem så kan vi leka igen! Sedan var det att med bestämda händer lyfta barnet från den pågående aktiviteten och gå till hallen. Jag såg även till att när denna period startade att ge mer TID på morgonen,vi gick helt sonika upp tidigare så att dottern kände att hon fick lite mer tid på morgonen,det hjälpte oss massor i stressträsket!

Svar på tråden Detta kvicksilverhumör gör mig gråhårig!