• orkidi

Frisörpriser

En frisör får ju inte ta olika priser beroende av kön. Män och kvinnor skall betala lika mycket.

Till frågan.. Är det enligt lagen okej att en frisör tar olika pris för kort respektive långt hår?

(alla kvinnor har ju inte långt hår och alla män har ju inte kort hår)

• Svar på tråden Frisörpriser
  • Carambolan

De kan ha vilka priser som helst som inte diskriminerar efter kön, etnicitet, sexuell läggning etc. De skulle absolut kunna ha olika prissättning beroende på hur krånglig frisyr man vill ha.

• orkidi
    Carambolan skrev 2016-10-12 11:20:37 följande:

De kan ha vilka priser som helst som inte diskriminerar efter kön, etnicitet, sexuell läggning etc. De skulle absolut kunna ha olika prissättning beroende på hur krånglig frisyr man vill ha.

Tack, precis som jag trodde då! 
  • nnnnnnnn

Jag har alltid tyckt att det är konstigt att man inte betalar per timme, som tex byggare, målare, VVS:are och andra hantverkare tar betalt.

Om argumentet är att man inte vet hur lång tid det tar, så är det ju ett konstigt argument för det vet man ju inte heller när det kommer hem en VVS:are...

Och givetvis - på samma sätt som en annan hantverkare kan komma och göra en bedömning och lämna offert eller göra uppskattning på kostnaden, så borde en frisör kunna göra samma sak...  Att jag som kund går in och snabbt drar min idé om frisyr, så får frisören känna lite på håret och göra en uppskattning (tex OK, bara topparna fixar jag på 20 minuter, men ska du ha den frisyren du visar på mobilen så tar det nog 1-1,5 timmar).

• Fnollet

Men många frisörer jag har varit hos eller funderat på att gå till har olika priser för män och kvinnor. Är det alltså olagligt?

• Carambolan
    Fnollet skrev 2016-10-12 15:19:46 följande:

Men många frisörer jag har varit hos eller funderat på att gå till har olika priser för män och kvinnor. Är det alltså olagligt?

Ja, diskrimineringslagen förbjuder olika prissättning för samma tjänst baserat på kön. Gäller även till exempel entréavgifter till nattklubbar där det också fortfarande är vanligt.
  • Fnollet
    Carambolan skrev 2016-10-12 15:51:00 följande:

Ja, diskrimineringslagen förbjuder olika prissättning för samma tjänst baserat på kön. Gäller även till exempel entréavgifter till nattklubbar där det också fortfarande är vanligt.

Oj, det visste jag inte :O nu är man iallafall en lärdom rikare. Tack :)
Svar på tråden Frisörpriser