• whattodowhattodo

Hur kopplar man av/ inte stressa?

Hej!

Jag har varit så van med mitt beteende under så många år, så jag har aldrig stannat upp och reflekterat över det, men denna vecka då jag sjukskrivit mig för stress så fick jag en liten uppenbarelse - jag vet inte hur man gör när man kopplar av? När man "bara är".

Jag har alltid vart den typen av person som gör säger "måste" och "borde" och som inte gillar att skjuta på saker. Nu när jag är hemma så går jag typ runt och letar efter "måsten" som städa, diska, fixa, planera etc.

Jag har lite ADHD tendenser,

Jag är rastlös överlag (kan knappt se på film utan att gå ut och röka, kolla telefonen, gå på toa, "jag ska bara ställa in den där disken sen...")

Hur kopplar man av? stressa av? Hur gör alla ni "vanliga människor"?

Ja jag förstår vissa svar som "ser en film, läser en bok, går ut och går" men jag kan inte riktigt koppla av på det sättet. Allting blir liksom så radiostyrt. Skulle jag läsa en bok skulle jag vara så fokuserad på att "läsa klart" den så det skulle inte bli någon njutning i det hela.

Någon som känner igen sig och har tips?

• Svar på tråden Hur kopplar man av/ inte stressa?
  • lövet2

Jag stressar aldrig och har inte gjort det förr heller. Jag tror det helt enkelt är för att jag inte tycker det är särskilt viktigt att alltid ha bortplockat, att alltid vara snabb, duktig och allt sådant. Om jag anser att det är dags för avkoppling, då stör jag mig inte på att det finns lite disk. Hushållsarbete kan man aldrig någonsin bli färdig med. Det kommer alltid mer. Därför spelar det egentligen ingen roll om jag diskar nu eller om några timmar.

• Johannus

Jag blir stressad av disk, damm på golvet, kläder, men däremot har jag inget emot att det ligger leksaker överallt.

Måste få rent efter maten annars är det kaos i huvudet....Är köket rent då är det lugnt.

Nej jag har inga tips på hur man kopplar av då jag inte ens själv kan göra det....Kunde förut när jag hade nära till skog och mark. Att vandra i skogen eller bara sitta på en sten vid vatten gör mig lugn.

• Gizmo

Har svårt att koppla av, men det som hjälper mig är en skogspromenad med hunden. Att motionera överhuvudtaget är bra mot stress.

• Stårschan

Håller med föregående talare. Det finns inget som kan få en att varva ner lika bra som att vistas ute i skog och mark. Lämna klocka och mobil hemma.

Eller börja handarbeta. Det är avstressande att helt fokusera på det man gör med händerna - att vara kreativ och aktiv.

• tinakk

Gud vad jag känner igen mig. Har också svårt för att slappna av, kan inte sitta still och titta på en film utan måste gå upp typ 3 gånger för att göra ngt. Letar också efter saker att göra i hemmet och det är väldigt stressande. Vill alltid ligga steget före.

• whattodowhattodo

okej, så det bästa sättet att slappna av är alltså att gå ut och gå, gärna i fin lugn natur... jag får testa det helt enkelt.

Däremot låter det lite... jobbigt. haha,
    missförstå mig rätt!
    Jag känner bara att "vanliga" människor kan väl typ sätta sig i soffan och "slappna av". Jag är inte det minsta osäker på att promenader gör mig gott, men lite jobbigt om jag känner mig lite småstressad och då behöver släppa allt och gå ut och gå...
    exempelvis om man bjudit hem vänner på middag, när dom sedan gått härifrån så ska man gå ut och gå? Tänk om det regnar?

Någon som har något "slappna av snabbt"-tips om man känner att rastlösheten smyger sig på? Typ ett litet knep man kan ta till för att lugna pulsen så att säga?

• Stårschan

Regn brukar ofta se värre ut inifrån än vad det faktiskt är när man väl kommer ut. Om du har ett bra regnställ och ordentliga skor att dra på dig så är det skönare än man kan tro att promenera i regnet. För att inte tala om att komma tillbaka in igen, och ta sig en kopp te.

• Johannus
    whattodowhattodo skrev 2016-10-12 15:31:27 följande:
    okej, så det bästa sättet att slappna av är alltså att gå ut och gå, gärna i fin lugn natur... jag får testa det helt enkelt.

Däremot låter det lite... jobbigt. haha,
    missförstå mig rätt!
    Jag känner bara att "vanliga" människor kan väl typ sätta sig i soffan och "slappna av". Jag är inte det minsta osäker på att promenader gör mig gott, men lite jobbigt om jag känner mig lite småstressad och då behöver släppa allt och gå ut och gå...
    exempelvis om man bjudit hem vänner på middag, när dom sedan gått härifrån så ska man gå ut och gå? Tänk om det regnar?

Någon som har något "slappna av snabbt"-tips om man känner att rastlösheten smyger sig på? Typ ett litet knep man kan ta till för att lugna pulsen så att säga?
    Då skulle jag föreslå varmt skumbad i badkaret......Lite musik i bakgrunden och ett glas vin eller en kall öl.

Bastu också avkopplande.
  • felix le chat
    Johannus skrev 2016-10-13 01:12:12 följande:
    Då skulle jag föreslå varmt skumbad i badkaret......Lite musik i bakgrunden och ett glas vin eller en kall öl.

Bastu också avkopplande.
    Tar en jävla tid med vin eller öl. Prova sprit. snabbare.
  • Johannus
    felix le chat skrev 2016-10-13 13:46:40 följande:
    Tar en jävla tid med vin eller öl. Prova sprit. snabbare.
    Sprit är inte gott, men en kall öl i ett varmt bad det är avkopplande.
  • K grrl

Jag tränar. Det får mig att vara närvarande i nuet.

• Johannus
    K grrl skrev 2016-10-14 09:05:22 följande:
    Jag tränar. Det får mig att vara närvarande i nuet.
    I denna stund fredag kväll skulle jag vela vara i en stuga vid vatten och skog runtomkring, men det är bara drömmar. Vet inte när jag kan stressa av mig. Kanske aldrig.
  • Anonym (Hm)

Enda som funkar - sticka en halsduk. Spela Tetris. Nåt sånt.

• Anonym (Namaste)

Jag har svårt att koppla bort jobbet hemma, tänker på saker dom måste göras och blir stressad. Det som fungerar för mig är yoga och meditation. Jag går på yogapass 1 gång i veckan och det gör mig helt lugn och avslappnad. Övriga dagar fungerar det att meditera tycker jag. Annat tips är att kolla på en spännande serie typ, som man fastnar i så man inte tänker på det som stressar en.

• Johannus
    Anonym (Namaste) skrev 2016-10-14 18:19:28 följande:
    Jag har svårt att koppla bort jobbet hemma, tänker på saker dom måste göras och blir stressad. Det som fungerar för mig är yoga och meditation. Jag går på yogapass 1 gång i veckan och det gör mig helt lugn och avslappnad. Övriga dagar fungerar det att meditera tycker jag. Annat tips är att kolla på en spännande serie typ, som man fastnar i så man inte tänker på det som stressar en.
    Men om man har nått jobbigt runtomkring sig  så går det inte att fokusera sig på varken meditation eller yoga eller att sysselsätta sig med nåt.
  • Kurredurre86336

Grej 1: gör bsra en sak i taget. Dvs ingen telefon vid tv:n osv

Grej 2: mindfullmess/avslappnings-app i telefonen

Grej 3: gör ngt med händerna som kräver lite koncentration, sticka, virka, renovera fönster etc

Om man är så stressad att man blir sjukskriven för det kan man inte bsra sätta sig och räkna med att återhämta sig, du måste aktivt jobba på att sitta ner och göra inget varvat med lugn el enkel aktivitet

Svar på tråden Hur kopplar man av/ inte stressa?