• Anonym (M)

Ni som påbörjat/genomgått utredning

Hej!
    Jag och min make har försökt få barn i 2,5 år och har 4 missfall bakom oss. Sedan senaste graviditeten har det gått snart ett år och vi ska nu söka för att få påbörja en utredning.
    Vi bor i Stockholm.

Jag undrar hur länge ni som bor i Stockholm fått vänta innan ni fått påbörja er utredning, och vart ni fått genomgå denna?
    Ni som bor i andra delar av landet, hur länge har ni fått vänta?

• Svar på tråden Ni som påbörjat/genomgått utredning
  • Anonym (Ålder? Tid. Mf...)

Hur gamla är ni? Åldern på ffa kvinnan har ofta betydelse för när man startar upp utredning och behandling. Har ni gjort någon missfall utredning? Det brukar man rådas till efter tre missfall i rad. Pga totalt 2,5 års försök, fyra missfall i följd och snart ett år sedan senaste graviditet borde ni få starta upp en fertilitetsutredning inom tre månader från att ni ansökt.

• Anonym (M)
    Anonym (Ålder? Tid. Mf...) skrev 2016-10-11 20:58:50 följande:

Hur gamla är ni? Åldern på ffa kvinnan har ofta betydelse för när man startar upp utredning och behandling. Har ni gjort någon missfall utredning? Det brukar man rådas till efter tre missfall i rad. Pga totalt 2,5 års försök, fyra missfall i följd och snart ett år sedan senaste graviditet borde ni få starta upp en fertilitetsutredning inom tre månader från att ni ansökt.

Tack för ditt svar!

Jag är 25, min make är 27.
    Vi har inte fått någon uppföljning på våra missfall och inte fått några råd när vi kontaktat barnmorskemottagning för att få vägledning. Det enda vi mötts av är oförståelse och "ni är unga och har många år på er".
  • LFF

Nu hade vi "bara" två missfall under en lång tidsperiod och inga övriga graviditeter emellan samt att min sambo inte var helt pepp på en utredning men jag hade kontakt med en väldigt trevlig gynekolog vid Aleris Haninge. Första besöket var lite av en chock då det kändes som att det gick jättefort men när jag kom tillbaks några veckor senare så märktes det att han hört allt jag sagt och även oron jag kände.

Jag sökte då jag tyckte att min mens var mindre än vanligt. Kikade på deras hemsida och han arbetar fortfarande kvar där. Jag var visserligen äldre än dig när jag tog kontakt med honom men jag fick inte känslan av att han skulle vifta bort en kvinnas oro med "ni är unga".

• Anonym (Ålder? Tid. Mf...)
    Anonym (M) skrev 2016-10-12 08:28:07 följande:

Tack för ditt svar!

Jag är 25, min make är 27.

Vi har inte fått någon uppföljning på våra missfall och inte fått några råd när vi kontaktat barnmorskemottagning för att få vägledning. Det enda vi mötts av är oförståelse och "ni är unga och har många år på er".

Vid din ålder brukar man få starta en fertilitetsutredning när man har försökt ett år (också ett år efter senaste ev graviditeten.) Det är fertilitetsmottagningen i ert landsting som ni ska kontakta. Säg att ni har fått fyra missfall i rad, de ska starta upp en utredning ang missfall om man fått tre eller flera i en följd, eftersom det är ovanligt och kan tyda på något särskilt fel som kan åthjälpas.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ålder? Tid. Mf...) skrev 2016-10-12 10:21:12 följande:
    Vid din ålder brukar man få starta en fertilitetsutredning när man har försökt ett år (också ett år efter senaste ev graviditeten.) Det är fertilitetsmottagningen i ert landsting som ni ska kontakta. Säg att ni har fått fyra missfall i rad, de ska starta upp en utredning ang missfall om man fått tre eller flera i en följd, eftersom det är ovanligt och kan tyda på något särskilt fel som kan åthjälpas.
    Tack för ditt svar!
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2016-10-12 09:01:55 följande:

Nu hade vi "bara" två missfall under en lång tidsperiod och inga övriga graviditeter emellan samt att min sambo inte var helt pepp på en utredning men jag hade kontakt med en väldigt trevlig gynekolog vid Aleris Haninge. Första besöket var lite av en chock då det kändes som att det gick jättefort men när jag kom tillbaks några veckor senare så märktes det att han hört allt jag sagt och även oron jag kände.

Jag sökte då jag tyckte att min mens var mindre än vanligt. Kikade på deras hemsida och han arbetar fortfarande kvar där. Jag var visserligen äldre än dig när jag tog kontakt med honom men jag fick inte känslan av att han skulle vifta bort en kvinnas oro med "ni är unga".

Tack så hemskt mycket för ditt svar!
    Vad hette han, så jag vet vem jag ska fråga efter?
  • LFF
    Anonym (M) skrev 2016-10-13 09:52:26 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar!
    Vad hette han, så jag vet vem jag ska fråga efter?
    Btw... Resultatet av besöken hos honom resulterade i spontana tvillingar Flört Det enda som gjordes, förutom att vi rensade slemhinnorna med hjälp av tabletter, var en spolning av äggledarna. 
  • Anonym (dålig värphöna)

Hej, bor också i stockholm och har påbörjat behandling precis.

Det tog mig 3 veckor att vi tid hos vårdcentralen. Två månader att få komma på utredning och sedan 7 månader för kallelse. Är på KS nu.
    Om du vill komma igång snabbare så föreslår jag att du använder dig av vårdgarantin. Att det tog 7 månader för oss anses som "snabbt". Jag har hört om par som väntat 10 månader bara i stockholm.

Om du haft missfall tidigare så tyder ju det på att du kan bli med barn, och kanske inte behöver så ingående behandling. Själv är jag en dålig värphöna med dåliga ägg, så det blir ivf om jag ska ha någon chans. Kan tillägga att jag är 33 och min make 31.

Sophiahemmet erbjöd oss också privat behandling, men det var i samma veva som vi nu blev kallade till KS. Annars kan det vara ett alternativ.

Svar på tråden Ni som påbörjat/genomgått utredning