• angelica1982

Koloskopi:Laxabon !!!!!

Jag ska in på en koloskopi om lite mer än en vecka och har redan avbokat tiden en gång så måste ta mig till sjukhuset och göra denna undersökning om 9 dagar. Jag är så orolig och nervös så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Är det någon som gjort denna undersökning och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Är Laxabonet som oroar mig mest, tror jag då jag hatar vanliga enkla lavemang. Hur mår man av Laxabonet?
    Hur känns själva undersökningen? Förstår att det är olika från person till person men ju fler som vill dela med sig dessto gladare blir lilla jag :)
  • Svar på tråden Koloskopi:Laxabon !!!!!
  • Carina.mclean@outlook.com

Om det inte är livsviktigt att göra undersökningen så skulle jag inte göra det. Läs på ordentligt om vad som kan hända med en sån undersökning. Lycka till!

• Maria 434
    Carina.mclean@outlook.com skrev 2016-10-11 13:53:50 följande:

Om det inte är livsviktigt att göra undersökningen så skulle jag inte göra det. Läs på ordentligt om vad som kan hända med en sån undersökning. Lycka till!

Jag betvivlar att ts ska göra det här för hon tycker det är kul och inte sjukvården heller....

Ts, du kan läsa bipacksedeln för Laxabon på fass, där står ev biverkningar.

Vad gäller din undersökning har jag aldrig gjort den själv men prata med din läkare om din oro så får du säkert svar.
  • angelica1982

Jag har löst bipackssedeln men det är en hel drös med biverkningar och alla är så himla olika

• lilleg

Jag har gjort koloskopi många gånger, varav en gång med Laxabon. Tycker det är lite konstigt att du får just Laxabon för det finns andra laxerande läkemedel man kan använda där man bara behöver dricka två glas istället för 4 liter. 

Laxabon smakar saltvatten, är inget gott men mitt tips är att sätta in glaset i frysen några minuter innan du ska dricka det, det dämpar smaken något. Ha gärna något annat tillgängligt som du kan dricka eller tugga på precis efter du tagit Laxabon för att bli av med den värsta smaken, tex äppeljuice eller tuggumi. Jag har inte fått problem med biverkningar, det enda är väl kanske att man kan bli lite öm där bak av alla toalettbesök, då kan man till exempel smörja med lite vaselin. Jag brukar alltid äta massvis av Piggelin inför mina koloskopier, tycker det är trevligare att tugga på något än att bara dricka en massa vätska, bara ett litet tips. 

Själva undersökningen tycker jag inte är så farlig, men jag rekommenderar att du ber om att få smärtstillande och lugnande innan koloskopin (några läkare erbjuder det, andra måste man be om det för att få.) 

• Anonym (Ulle)

Jag skulle fasta ett dygn men valde att fasta två och dricka en massa klara drycker, minns inte vad för laxerande medel jag fick till det men jag var så ren på insidan så de kommenterade det och sa "kanske vi skulle be alla fasta lite längre?".

De sa max 15-20 minuter och min undersökning var över på 13 minuter, jag såg allt i färg på en skärm i taket, det var riktigt häftigt!

Jag tog en Ipren 400 mg innan, den syns inte så det kan man göra. det var jobbigt när slangen skulle in, det gör lite ont när den ska "runt hörnen" men det gick att stå ut när man visste att det var så kort tid. Andas igenom det bara. När väl slangen var inne så drog de ju bara ut den långsamt och tittade med kameran längs vägen och det kändes inte nåt farligt alls tyckte jag.

Efteråt är man väldigt gasig och vill inte vara bland folk. Jag fick lite menskrampliknande känningar efteråt och fick sitta en halvtimme i en korridor och dricka Mer och vatten (ta med en dryck med lite socker i så du kan fylla på energi) innan jag kunde ta mig därifrån och börja äta igen. Jag tog inget lugnande och jag tyckte det var bra men om man gör det ska man nog ha någon som hämtar upp en efteråt.

Bra lunch för mig efter några dagars fasta är kokta grönsaker, t.ex. potatis, purjo och morot i grönsaksbuljong eller liknande som ska tuggas noga. Vitt bröd i liten mängd till, örtte eller rött te. Sen kan man börja äta mer som vanligt igen.

• zZzZz

gjort koloskopi två gånger, båda gångerna blivit tvungen att dricka det vidriga laxabon:et.. det var värre och tvinga i sig det äcklet än att göra själva undersökningen...
    bieffekten av laxabon:et jag upplevde var väl en 45 toabesök totalt, bara be om rejält med lungnande så är resten av biten bättre...

• angelica1982

Tack snälla för era svar ????

Jag ringde till sjukhuset och frågade om andra laxerande medel men dom ger tydligen bara laxabon för det är det mest effektiva medlet tydligen. Har ni fått magsmärtor och illamående av medlet? Jag ringde och frågade och man kommer kunna få lugnande om man vill ha det.

• zZzZz

Jo högst effektivt är det, been there done that... magsmärtor mjae, mer illamående pga hur det smakade, typ som en badstrandsvatten blandat med salt och en gammal gubbes fotsvett, äckligt deluxe, jag svepte ett ordentligt glas jordgubbssaft efter varje glas, så man inte kräktes... :o

Bunkra upp med mycket toalettpapper, det kommer du behöva...

• angelica1982

Vilken tur man köpte en bal toapapper då ???? funderar på våtservetter kanske. Synd bara om dottern då vi bara har en toalett. Det värsta är att kl skall ställas på 03:00 och ytterligare en liter laxabon skall sväljas. Lör väl inte bli någon sömn om jag nu väl tar modet till mig denna gång och för undersökningen.

Fy vad jag hatar att må så här. Finns ingen värre känsla än oro

• SJK

Hejsan.

Jag har gjort koloskopi flera gånger, om du är nervös så går det bra att bli sövd. Det har jag blivit varje gång.

Laxabon var rätt jobbigt att dricka, tycker det var lite tjock konstisens som gjorde det lite extra svårt att dricka. Däremot är det ofta citron smak på det, så äcklig smak är det inte. Utan mer konsistensen som är lite udda.

Jag mådde väldigt illa efter drycken, blev väldigt spänd & kändes uppblåst i magen. Men det gick över snabbt.

Vila bara så blir det bättre.

Förstår att det känns otäckt, men dem är super duktiga & dem är alltid super vänliga & förstående.

Efteråt får du vila & kan även få någon macka om du är hungrig.

Hoppas det går bra!!

Svar på tråden Koloskopi:Laxabon !!!!!