• Misspreggo

Fungerar clearblue?

Hej, fungerar en sån där clearblue doppler? Köpte en idag...har sammanlagt använt den i 10 minuter idag och tänkte köra igång imorgon med (hört att sånt kan ändå vara farligt). Iallafall. När jag körde igång var jag tvungen att leta och leta..tog ett par minuter men jag hittade ett ställe. Det bultade, ganska fort. Alltså, lite snabbare än mitt hjärta iallafall. Hört att en del säger att det är livmodern som kan låta och att det inte är barnet, är det så? Hur ska jag veta att det är hjärtslag? Är inne på gravidvecka 13. (Vet att man ska använda den vid vecka 16 för bättre resultat men kunde inte vänta eftersom var rädd för MA...). Det bultar iallafall.

Som sagt, fungerar den verkligen? Eller är det bara blaj?

• Svar på tråden Fungerar clearblue?
  • Mallemamma

Det ska bulta ca 150 slag/min, har du svårt att urskilja det du hörde med dina hjärtslag var det nog inte bebisen, men var det avsevärt snabbare så var det bebisen.

Det finns ingen bra forskning som jag hittat om detta som gett konkreta rekommendationer, har läst att mycket ultraljud kan göra barnet vänsterhänt, vilket kan betyda att det påverkar hjärnan på något sätt så man bör väl vara lite försiktig med användandet då man inte riktigt vet om det kan påverka mer...

Jag lyssnade med doppler hemma i vecka 14, var väldigt svårt att hitta.. Hittade inte första gången, lyssnade som du i ca 10 minuter. Dagen efter testade jag igen och då hittade jag :) men det är svårt och det kan handla om hur man riktar den, bara pyttelite. Och nu ligger bebisen så långt ner så man bör lyssna typ vid könshåret om inte längre ner hehe.

Testa igen om en stund om du oroar dig, gå då långsamt över magen långt ner och rikta dopplern i olika riktningar.

• Misspreggo

Tack så mycket för svaren! Att mitt barn kanske föds vänsterhänt skulle nog inte vara någon stor överraskning ändå heller, min mamma, pappa och likaså bror är vänsterhänta och går nog säkert i släkten haha :) men bra, då vet jag att det fungerar!! Trodde det var moderkakan som lät eller något...men mitt hjärta slog i lugn takt under "skannandet" så det kan nog ha varit lilla bebisen!

Kram på er!

• Ivana1988

man hör allt möjligt där inne:) navelsträngen, moderkakan, eget hjärta, bebis... det kan bli lite svårt.. när bebisen är store så blir det lätt då vet man var man ska kola nu så tidigt ligger den nere alltså vid blygbenet typ.. Senare kommer det låta som hästgalopp. Tyckte alltid att Jo det är bebisen men har alltid lyssnat på navelsträngen, det var barnmorskan som kunde saga vilket var vilket jag hade ju ingen aning:))

Svar på tråden Fungerar clearblue?