Byta namn som minderårig?
Hejsan! Jag behöver lite hjälp, jag själv är minderårig och vill gärna byta efternamn, har ännu inte pratat med mina föräldrars om det, finns en chans att dom går med på det, men problemet är att jag har googlat runt överallt för att få information om detta, och överallt står det bara att man som minderårig kan byta efternamn till någon utav föräldrarnas efternamn eller ett efternamn som dom tidigare har haft, och detta är inte något som jag vill göra, det är inte riktigt något efternamn som jag bara har kommit på eller så heller, är nämligen min mormors mammas efternamn, mina kusiner och min moster har bytt till det efternamnets för några år sedan.. och dom alla var dock över 18 när dom gjorde det. Och detta är något som jag verkligen vill göra, och inte något som jag kommer ändra mig om senare heller, men problemet är att jag inte vet om man som minderårig får byta till ett efternamn som ens föräldrar inte har eller någonsin har använt? Är ju dock en släkting (som dock har varit död sedan länge länge tillbaka), men har inte hittat någon som helst info på det.. och jag skulle kunna gissa att man inte får det.. är det någon utav er som vet? Otroligt tacksam för svar!