• Mallemamma

När gjorde ni första ultraljudet (vilken vecka)?

Hej! Är nyfiken på när folk gjorde första ultraljudet alternativt har första inbokade ultraljudet, de flesta jag vet brukar göra någon form av tidigt ultraljud trots att i de flesta kommuner gör man det första vid rutin ultraljudet (RUL).

Jag själv hade inte klarat av att vänta till RUL så har gjort tidiga ultraljud (innan vecka 12), har fått kostnadsfria annars skulle jag bokat privat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När gjorde ni första ultraljudet (vilken vecka)?
  • Carambolan

Kub i vecka 13. Erbjuds även till alla under 35 i mitt landsting.

• Mallemamma
    Carambolan skrev 2016-10-09 20:44:35 följande:

Kub i vecka 13. Erbjuds även till alla under 35 i mitt landsting.

Ja juste, det tänkte jag inte på! Vet att en del erbjuder det, kanske t o m är vanligt i många landsting, här måste man dock betala för privat KUB om man är under 30-nånting, minns inte exakta åldern.
  • Jag är bara jag

Vågade inte göra VUL förrän v.13 även om jag fått privat och då höll jag på att gå under av ångest! Dagen efter gjorde jag UL. Båda visade en levande sprallig bebis! Glad Gjort 5 UL sen dess också.

• Stårschan

RUL var det enda. Har aldrig gillat att uppsöka vården i onödan.

• Fru Ve

I mitt landsting är RUL det första man får om man är under 35 år och det inte är några komplikationer. Gjorde detta idag och är i v.19.

• SnurriggirrunS

Jag gjorde ett UL i 12+3 via en privat klinik, då graviditeten för både mig och min kille varit lite "overklig" ville vi se och det blev så himla mycket verkligare för oss båda, är jättenöjda över att vi bokade in UL. Det kunde dock ha gjorts via VUL också, men blev UL pga full blåsa.

• fluu

RUL i vecka 19.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • louiseclaire

Jag fick göra vul i v8 och v11 pga att jag haft flera missfall tidigare. Hade nog bokat privat annars. Här får man bara ul vid rul, kub erbjuds bara om man är 35 eller äldre ( om man nu inte gör det privat). Jag är 35 år, men sa nej till kub och gjorde nipt istället

• Anotherone

Mitt alternativ fanns inte
    Jag gjorde ett vanligt ultraljud i vecka 7+3, det gick bra att se den vägen så jag behövde inte göra VUL.

Svar på tråden När gjorde ni första ultraljudet (vilken vecka)?