• Bitterkexet

Vet inte hur långt gången jag är, när kan jag göra ett ultraljud?

Hello alla glada.
    Jag fick i Måndags veta att jag är gravid men jag vet inte hur långt gången jag är.
    Jag gick till en barnmorska för att ta reda på varför min mens är så sen. Har inte haft mens sen i April och det visade sig att jag var gravid.
    Jag har inte blivit så värst mycket större förutom att jobbyxorna har blivit trängre senaste veckorna.
    Saken är den att jag ska tillbaka till BM på Måndag och skulle vilja boka en tid för att veta vilken vecka jag är i. Är det ultraljud som gäller eller kan man få reda på det på något annat sätt? Kan jag "kräva" ett ultraljud ganska omgående för att veta eller är det en självklarhet?

MVH en vilsen själ :)

• Svar på tråden Vet inte hur långt gången jag är, när kan jag göra ett ultraljud?
  • Anonym (Nina)

Barnmorskan borde ju kunna göra ett ultraljud, det tror jag inte man behöver boka någon specialtid för. Jag bor visserligen utomlands så jag är inte säker på hur det funkar i Sverige.... Lycka till!

• Hoppfullatankar

Hej, och grattis! Jag tror din bm kommer besluta vad som händer. Tror däremot inte att du behöver kräva något, utan det kommer troligtvis bli ett ul

• Mallemamma

Har du inte haft mens sedan april och inte har en aning om när du blev gravid så är det ganska rutin att kolla detta via ultraljud ganska snart så jag tror inte heller du behöver kräva något :)

Kan du varit gravid hela denna tiden? Har du ingen aning när det kan ha skett?

Spännande iaf :) grattis till graviditeten!

• Bitterkexet

Har verkligen ingen aning för saken är den att jag alltid haft lite oregelbunden mens, kan vara 2/3 månader utan mens och jag gjorde gravtest i juni och det visade inget så har nog lagt den delen åt sidan. Har verkligen ingen aning haha.
    Är så nyfiken på vilken vecka jag är i ????
    Och tack för alla snabba svar :)

• Mallemamma

Jag är med nyfiken hehe.

Tänk om du gått ovetandes hela första trimestern, det hade ju varit skönt!

För graviditeten är välkommen eller?

• Teresiat

Min vän fick ul när hon hade haft två mensomgångar som endast varade en dag vardera, sedan efter den tredje mensen så gjorde hon ett gravtest som visade tre veckor plus på cb digital trots att hon hade haft en blödning som hon trodde var mens någon dag innan.. TS du kommer säkert få göra ett VUL eller ul.

• Jag är bara jag

En kompis till mig visste inte heller att hon var gravid så när hon gjorde UL fick hon chockartat veta att hon var i 5.e månaden! Riktigt skönt tyckte hon att slippa första månadernas oro för missfall.

• Bitterkexet

Graviditeten kom ju såklart lite som en chock men är självklart välkommen, ska bli fantastiskt :)

Ska till BM imorgon så vi får se vad hon säger :)

• Bitterkexet

Det har gått bra, ska höra ett ultraljud på måndag morgon. Hon tror inte att jag är långt gången men vi får se :)

Svar på tråden Vet inte hur långt gången jag är, när kan jag göra ett ultraljud?