• Hurmanrå

Försäkringsproblem efter olycka

Jag drog på mig två käkfrakturer när jag var 14 och 15. Och till följd av denna åkte jag på att göra ett antal rotfyllningar. Som den av min olycksfallsförsäkring så hade jag rätt till vård till och med det år jag fyllde 25. Under den tiden gick jag på regelbundna kontroller hos folktandvården.

Nu, typ två år efter att försäkringen gått ut har en av mina tänder (framtand) blivit lös. Efter att ha ledsnat på folktandvården gick jag till en privatklinik som kunde konstatera att min kropp käkar upp mina döda tänder. Min tänder är ihåliga och jag kommer behöva göra minst 3 inplantat och en del tand reglering. Fråga 1. vad kostar nånting sånt här? Jag räknar typ 60-80.000 är det rimligt.

Nu till det roliga. jag tog upp detta med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar). De sa kort att jag var 1,5 år för sent ute för att få någon ersättning. Men jag nöjde mig inte med det utan plockade ut mina journaler från folktandvården och gav till min speciallist. 

Det visar sig att de fel jag har idag, syns på röntgen bilder som är 2år gamla. Skadan fanns alltså när jag var täckt av försäkringen men folktandvården missade det hela. Dessutom kan man lätt konstatera att man knappt undersökt mina tänder jag skadade i min olycka. Vid många kontroller har man inte ens tagit röntgen på dessa tänder. 

Fråga 2. Hur går man vidare med det här? Har redan gjort en skrivelse till länsförsäkringar men vill inte hoppas på för mycket även om min kontakt verkar vara på min sida. Kan man "stämma" folktandvården för att de inte gjort adekvata undersökningar och missat min skada? Jag har kapital för att betala detta själv, men känns fruktansvärt trist att lägga ut alla dessa pengar för något jag hade fått gratis om folktandvården bara gjort sitt jobb. 

Någon som vet vart man kan vända sig?

• Svar på tråden Försäkringsproblem efter olycka
  • MammaKajsa

Generellt brukar det vara så i försäkringsärenden att var du försäkrad när skadan uppstod så har du rätt till ersättning. Men är du inte nöjd med hur din handläggare hanterat ditt ärende, så kan du ta upp det igen med Länsförsäkringars Kundombud.
    Får du inte gehör där kan du ta ditt ärende vidare till Försäkringsnämnden. 

Hoppas det ordnar sig för dig!

Läs mer på: 

www.lansforsakringar.se/vasternorrland/privat/att-vara-kund/om-vi-inte-ar-overens/

www.forsakringsnamnder.se

• Hurmanrå
    MammaKajsa skrev 2016-10-08 15:13:37 följande:

Generellt brukar det vara så i försäkringsärenden att var du försäkrad när skadan uppstod så har du rätt till ersättning. Men är du inte nöjd med hur din handläggare hanterat ditt ärende, så kan du ta upp det igen med Länsförsäkringars Kundombud.
    Får du inte gehör där kan du ta ditt ärende vidare till Försäkringsnämnden. 

Hoppas det ordnar sig för dig!

Läs mer på: 

www.lansforsakringar.se/vasternorrland/privat/att-vara-kund/om-vi-inte-ar-overens/

www.forsakringsnamnder.se

Finns preskreptionstid vid tandskador på 10år.. Men ska kolla upp det där med försäkringsnämnden..
  • Kerubmamman

Tråkigt att höra om dina besvär. Försäkringsfrågor är jag tyvärr dålig på. 

Jag håller på med ett implantat nu. En 4a i överkäken. Försäkringskassan ersätter en del, så jag kommer betala ca 12000 kr för operation + krona. 

Du kommer inte behöva betala 3*singeltandsoperation, det brukar bli billigare när man har flera i samma käke. 
    Sedan finns en rabatt-trappa som gör att du betalar mindre och mindre för varje ingrepp. Men det är baserat på kostnadsår, så man måste klämma in så mycket som möjligt inom det tidsspannet.

Du får fråga din tandläkare om när ditt senaste kostnadsår började, det kan vara vits att vänta ett tag med behandlingarna.. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Anna)

Jag tycker det verkar vara folktandvården som har gjort fel. Försäkringsbolaget kan bara gå på det underlag som du gett dem eller som de fått av dig via folktandvården. 

Svar på tråden Försäkringsproblem efter olycka