• MeAndBaby

Mannen vägrar klippa sig och håret ser ut som f-n

Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Min man har fått för sig att han inte vill klippa sig, trots att han själv vet att det inte är snyggt som det är nu, och säger själv att han inte tycker det är fint. (Inte klippt sig på 2 år tror jag.) Men likt förbannat och som en slags fix idé så ska han inte klippa sig. Håret hänger ibland i stripor rakt ner i ansiktet.

Vad som kan vara om möjligt ännu värre är att han när han är hemma använder ett hårband (tänk pannband) (citat "Det är ju så fulsnyggt"). Visserligen tar det bort hårtestarna ur ansiktet, men när jag ser honom gå runt med ett zebrarandigt hemmagjort hårband så vill jag bara sexstrejka. Vilket jag sagt. Han tog då av hårbandet.

Finns det nån gräns för hur mkt man får "inte-bry sig" om sitt utseende trots partner? Hur bekväm kan man bli i att ens partner verkligen inte tycker att en viss sak i ens utseende ser bra ut när det är så lätt åtgärdat?

Jag kan inte få honom att ändra sig, och det ser bara mer och mer ovårdat ut (vilket det gjort i ett år).

F ö har vi det väldigt bra och har varit tillsammans länge.

• Svar på tråden Mannen vägrar klippa sig och håret ser ut som f-n
  • Mooomin

Han kanske vill spara ut till långt? Att klippa sig eller inte klippa sig lägger iaf inte jag in i "slutat bry sig" kategorin. Jag klipper mig aldrig, och jag är väldigt mån om mitt yttre! ;)

• zoolook1

Låter som en kille med humor, speciellt det där med hårbandet.

Det är värre med människor som klipper sig i någon fånig jävla frisyr som man inte får skämta om för att den är för seriös. Jag har inte klippt mig på 15 år. Håret sitter i en knut i nacken oftast.

• Jemp

Givetvis bestämmer man själv om sitt utseende, det ska inte partnern göra.

• parentesen

Deppig för något kan göra att man börjar strunta i hygien och utseende.

Varför inte hästsvans? Tvättar han håret?

Måste spara pengar??

• MeAndBaby

Ja jo, det är väl bara att acceptera, men att han själv inte tycker det är snyggt, vad är grejen med det...

Om ens partner uttrycker att något i ens utseende verkligen inte är till ens fördel och bara ser ovårdat ut, och man själv vet om det (och inte ens själv tycker det är snyggt), kan man inte göra nåt åt det då? När det är jättelätt att fixa?

Jag kanske ska sluta duscha bara på pin tjuv för att det är lite roligt att gå och stinka. "Det är ju ironi, men det förstår kanske inte folk..."

Hur mkt är ok att sunka ner sig medvetet i en parrelation? Klart jag älskar honom lika mkt ändå, men att inte anstränga sig ens en gnutta för sin fru/man när det gäller utseendet... Att bara inte bry sig?

• Mooomin
    MeAndBaby skrev 2016-10-08 07:13:44 följande:

Ja jo, det är väl bara att acceptera, men att han själv inte tycker det är snyggt, vad är grejen med det...

Om ens partner uttrycker att något i ens utseende verkligen inte är till ens fördel och bara ser ovårdat ut, och man själv vet om det (och inte ens själv tycker det är snyggt), kan man inte göra nåt åt det då? När det är jättelätt att fixa?

Jag kanske ska sluta duscha bara på pin tjuv för att det är lite roligt att gå och stinka. "Det är ju ironi, men det förstår kanske inte folk..."

Hur mkt är ok att sunka ner sig medvetet i en parrelation? Klart jag älskar honom lika mkt ändå, men att inte anstränga sig ens en gnutta för sin fru/man när det gäller utseendet... Att bara inte bry sig?

Men varför anser du att det är att sunka ner sig, att inte klippa sig? Hur fåf man annars längre hår? Är alla med långt hår sunkiga menar du? :D
  • MeAndBaby
    Mooomin skrev 2016-10-08 07:33:13 följande:

Men varför anser du att det är att sunka ner sig, att inte klippa sig? Hur fåf man annars längre hår? Är alla med långt hår sunkiga menar du? :D

:) Nej det är inte att sunka ner sig just att ha långt hår, menade nog lite allmänt med kläder och så. Sluta bry sig helt om hur man ser ut inför sin partner. Min mans hår är av det tunnare och stripigare sorten, så funkar liksom inte som långt och oklippt. Vore en annan sak om det var halvlångt/långt i en medvetet klippt frisyr. Men det har ju blivit en grej av att bara skita i sitt hår här nu. Nu låter det taskigt, men det är som på en uteliggare :S

Det handlar inte om pengar, jag har erbjudit mig att betala.

Han tvättar håret lite för sällan dessutom. Även om det är nytvättat så kan det inte bli bra eftersom det bara hänger på ett konstigt sätt.

Var hamnar man om båda parter slutar ta hand om utseendet och ingen av oss längre attraheras av den andras yttre?
  • Mooomin
    MeAndBaby skrev 2016-10-08 09:40:08 följande:

:) Nej det är inte att sunka ner sig just att ha långt hår, menade nog lite allmänt med kläder och så. Sluta bry sig helt om hur man ser ut inför sin partner. Min mans hår är av det tunnare och stripigare sorten, så funkar liksom inte som långt och oklippt. Vore en annan sak om det var halvlångt/långt i en medvetet klippt frisyr. Men det har ju blivit en grej av att bara skita i sitt hår här nu. Nu låter det taskigt, men det är som på en uteliggare :S

Det handlar inte om pengar, jag har erbjudit mig att betala.

Han tvättar håret lite för sällan dessutom. Även om det är nytvättat så kan det inte bli bra eftersom det bara hänger på ett konstigt sätt.

Var hamnar man om båda parter slutar ta hand om utseendet och ingen av oss längre attraheras av den andras yttre?

Ok, men struntar han i sitt yttre och sin hygien i övrigt?
  • Studentpappa

Det borde väl falla under samma som när en partner börjar bli tjock. Det är ju ett gigantiskt no no att säga något om det, och man älskar ju och tänder på sin partner oavsett sägs det ju...

Så det kan väl inte vara olika med frisyren?!

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • MeAndBaby
    Mooomin skrev 2016-10-08 10:11:04 följande:

Ok, men struntar han i sitt yttre och sin hygien i övrigt?

Hygien, nej den struntar han inte i, sitt yttre nja, är han bara med mig och barnen så kan han ha halvskitiga trasiga bekväma kläder (om vi inte typ ska ut och äta). Till jobbet klär han sig bättre.
Svar på tråden Mannen vägrar klippa sig och håret ser ut som f-n