• pumpkinspice

Lemolac mot magbesvär, hur snart märks skillnad?

Min 4 veckors bebis har det jobbigt med magen. Han verkar ha ont när han ska bajsa, krystar och stånkar och skriker länge innan han väl bajsar. Och när han väl bajsar så bajsar han för det mesta mindre "laddningar" i flera omgångar, men ändå löst bajs. Pratade med BVC och de föreslog att vi byter till Lemolac som ersättning (han delammas men största delen av maten är ersättning) och ger sempers magdroppar. Så det började vi med ikväll. Jag glömde dock fråga hur lång tid det borde ta innan vi märker någon skillnad, så tänkte kolla om någon här har testat Lemolac och hur lång tid det tog för era bebisar att bli bättre i magen? :)

• Svar på tråden Lemolac mot magbesvär, hur snart märks skillnad?
  • Alexi

Men om han är hård i magen lär väl inte lemolac göra sån skillnad. Har ni testat att hälla i lite olja i ersättningen?

• J2016

Det finns lemolack och lemolack sensipro. Sensipro fungerade för min tjej =) =) och det märktes skillnad snabbt.

• pumpkinspice

Han är inte hård i magen, själva bajset är löst men han får kämpa ändå... inte testat olja, BVC sa inget om det så vågar inte testa! :p

Sensipro sa hon var mer mot hård mage och eftersom han inte verkar förstoppad tyckte hon vi skulle testa vanlig lemolac :) hur snabbt märkte ni skillnad på sensipro? Har precis bytt en bajsblöja och inbillar mig att det gick mycket lättare för honom redan :p

• Aleimand

Hej min son fick inte heller ut bajset och vi gav Lemolac i 2v innan vi bytte till Movicol Junior.

Lemolac ska funka på 2-4 dagar fick vi besked om.

Lemolac kan (kan, måste inte) göra gaserna i magen större. Alltså glasbubblorna större. De blir då svårare att pressa ut för bebis och bebis får mer ont än förr. Dessa gaser har dessutom en tendens att pressa avföringen längre in i tarmen.

Detta sker inte på alla barn (eller vuxna), men hände mitt barn på 3v. Vi provade komplementera med Minifom men det hjälpte inte. Förstoppningen blev alltså värre. Så vi bytte t movicol som funkar utmärkt!

Lycka till :)

Svar på tråden Lemolac mot magbesvär, hur snart märks skillnad?