• Klingkling

Måtten på bebis stämmer ej

Min mardröm började för ett par dagar sen när jag skulle gå på rutin ultraljudet. Sett så mycket fram i mot detta nu i några dagar och kunde inte tänka mig att det skulle vara något som var fel.

Har en dotter innan som snart är 11 månader, så har koll på hur rutin ultraljudet går till. Hann inte vara där länge innan jag inser att det är något som inte stämmer. Min barnmorska mäter och mäter om och om igen och kallar in 2 stycken barnmorskor till. De visar sig till slut att skallmåttet inte överensstämmer med lårbenet. När jag stället frågan är detta någon fara? Blir det tyst en minut inne i rummet tills nån äntligen svarar med att de behöver inte vara de. Du behöver nog inte oroa dig. Åkte hem och försökte att inte tänka på de tills två dagar senare när ja skulle till läkarn.

Läkarn konstaterar då de som var sagt sen innan att skallmåttet inte överens stämmer med benen och armarna, och dessvärre inte ens i närheten med va som är normalt. Skiljer mer en 2 veckor på det. Från att ha vart beräknad till 1 mars till 14 februari. Fick göra ett akut fostervattensprov på plats, fick en halvtimma att bestämma mig.

Nu ska ja vänta på de och även genomgå en magnetröntgen för att se va de kan va för fel, som ja har förstått på min läkare är de osannolikt att ja och min sambo kommer få ett barn utan komplikationer, de bästa vi kam vänta oss är att de blir ett kortväxt barn. Otroligt ledsen, rädd och vet inte vad ja ska ta mig till, snälla, är de någon som upplevt detta?!

• Svar på tråden Måtten på bebis stämmer ej
  • Anonym (Hemskt)

Men fy vad jobbigt. Har tyvärr inget att dela med mig av men ville bara skriva och säga att jag hoppas att det inte är något allvarligt!! <3

• Hilda77

På båda mina pojkar har det skillt 3-4 veckor mellan lårben och huvud.

Fullt friska båda två. Måla inte fan på väggen innan du vet. Mina pojkar har bara haft stort huvud.

• Klingkling

Hilda 77, har det vart att huvudet har varit mycket större en lårbenet?, mätte de även armar och bena på dina söner?! Asså ja vill hålla kvar på att de finns hopp och blir så grymt glad av att läsa din kommentar!. Gjorde du nått fvp innan? Tusen tack på förhand.

• Hilda77

Huvudet var större än lårbenet. Vet inte om de måtte armarna.

Har gjort fostervattensprov o moderkaksprov utan några avvikelser.

Mina söner har legat på minus på längdkurvan när de fötts och på plussidan på huvudet. ????

Helt normala och ser helt normala ut.

• Klingkling

Allting enligt våran läkare såg bra ut innan han mätte armar och ben, vi visste att de var en skillnad på lårben och skalle. Men efter han mätt armarna och bena så konstatera han att deb bästa chans vi kan ha är att barnet blir kortvuxet då se skiljer så otroligt mycket. Buken och huvudet är lika stora, bara armar och ben som inte stämmer in. Har absolut inga problem att få ett barn som är kortvuxet med större huvud. Men på honom lät de som de kunde var något annat. Varav ja söker hjälp utifrån. Är ni långa i eran släkt? Ja och min sambo är väldigt långa och har väldigt lång släkt båda två. Vilket också skrämmer mig...

• Hilda77

Vi är relativt långa. Jag är 173 o pappa. 190.

Stora pojken är snart tre och hans kurvor har börjat jämna ut sig. Huvudet går ner till mittenkurvan och längden är på mittkurvan nu.

Min lille pojk är bara 7 veckor men tror det kommer jämna ut sig där med.

Jag har inte allt flr långa ben, har längre överkropp. De har väl ärvt det av mig.

Buken och skallen stämde överrens hos mina pojkar. Var bara benen som var 4 veckor yngre.

• Klingkling

Okej! Skönt att höra att allt gick bra, jag hoppas att de blir samma här, dock så är armarna korta med... Så vet inte va man ska förvänta sig. Känner mig livrädd och ledsen, men känns väldigt skönt att endå få ta del av sånna inlägg som du skriver

• Sous

Hände en vän till mig med hennes barn på rul. Hennes dotter har bara stort huvud, sådär så att det låg på högsta kurvan hos bvc medan längden var en kurva under mitten. Hon är helt normal, började jämna ut sig i skolåldern men inget man liksom tänker på.

Svar på tråden Måtten på bebis stämmer ej