• Anonym (otillräcklig)

Barnen blir ledsna

Jag har en dotter på 6 år och min sambo har två döttrar på 6 och 3 år. De äldsta tjejerna leker jättefint, tycker jättemycket om varandra o.s.v även om de ibland bråkar också givetvis. Vi har varit tillsammans i 2 år och har bott ihop i ca. 4 månader.Min dotter tycker mycket om min sambo och min sambos barn tycker mycket om mig.

Till problemet nudå.. min sambo hittar på mycket saker med bara hans barn och jag hittar på mycket saker med bara min dotter (likvärdiga saker oftast). Men nu har det börjat uppstå svartsjuka hos båda barnen.

Min sambos ex har inte så stora möjligheter att göra saker med barnen. Hon har timvikariat och tjänar inte så mycket. De pengarna hon har över varje månad lägger hon hellre på sig själv än på barnen.

Framförallt min sambos äldsta dotter är fruktansvärt avundsjuk på att min dotter och jag åker iväg och gör saker. Hon pratar mycket med min sambo om att hon vill att jag ska vara hennes mamma istället och att hon önskar att min dotter inte fanns. Det gäller bara i dessa situationerna då, de är som sagt nära varandra annars.

Jag hittar på mycket saker med båda flickorna också men vill såklart få vara ensam med min dotter ibland. Min dotter skulle må dåligt om hon inte fick vara ensam med mig ibland, det är ju så hon är uppvuxen hittills. Att det är hon och jag.

Det hjälper tyvärr inte att min sambo åker iväg på saker bara han och hans dotter. Vi har barnen samma veckor men ibland har jag kunnat låna hans dotter på mammans vecka och göra något bara hon och jag. Det hjälper tyvärr inte heller och intresset är såklart inte lika stort när hon är hos sin mamma. Jag kan tyvärr inte ha min dotter alls på pappans vecka.

Jag får jättedåligt samvete över det här och vet inte hur jag ska hantera det riktigt. Någon annan som haft samma problem? Hur har ni löst det? Men när hon är här så vill hon att jag tar över mamma-rollen den veckan.

• Svar på tråden Barnen blir ledsna
  • Anonym (ii)

jag tänker så här: Hur hade ni gjort om det var helsyskon? Gör likadant. 

Om ni även då hade särat på de jämnåriga barnen så ok, då hade det väl funnits någon anledning till det. Om du inte hade tänkt så om de vore helsyskon, då kanske det inte är rätt att göra det nu heller, bara för att de är styvsyskon?

Jag tycker snarare att ni kan göra mycket samma med de som är jämnåriga, och den som bara är 3 kanske då inte får vara med på de sakerna alltid, just pga åldersskillnaden.

• Anonym (otillräcklig)

Jag tror nog att vi hade delat upp oss i alla fall och försökt få egentid med barnen. Bara det att vi kanske gjort varannan gång med barnen. Skillnaden här är väl att min dotter inte alls känner samma behov av att umgås med min sambo ensam som hans dotter gör med mig.

Men jag får väl vara bättre på att ta med mig båda tjejerna. Jag vill inte tvinga tjejerna på varandra heller. Jag hoppas ju såklart att de kommer känna sig som syskon och aldrig vilja vara utan varandra men jag kan inte räkna med det heller. Vill inte förstöra något för någon och vill att alla ska få en chans att må bra. :/

Anonym (ii) skrev 2016-10-07 13:58:46 följande:

jag tänker så här: Hur hade ni gjort om det var helsyskon? Gör likadant. 

Om ni även då hade särat på de jämnåriga barnen så ok, då hade det väl funnits någon anledning till det. Om du inte hade tänkt så om de vore helsyskon, då kanske det inte är rätt att göra det nu heller, bara för att de är styvsyskon?

Jag tycker snarare att ni kan göra mycket samma med de som är jämnåriga, och den som bara är 3 kanske då inte får vara med på de sakerna alltid, just pga åldersskillnaden.

• Sandra8978
    Anonym (otillräcklig) skrev 2016-10-07 14:33:15 följande:

Jag tror nog att vi hade delat upp oss i alla fall och försökt få egentid med barnen. Bara det att vi kanske gjort varannan gång med barnen. Skillnaden här är väl att min dotter inte alls känner samma behov av att umgås med min sambo ensam som hans dotter gör med mig.

Men jag får väl vara bättre på att ta med mig båda tjejerna. Jag vill inte tvinga tjejerna på varandra heller. Jag hoppas ju såklart att de kommer känna sig som syskon och aldrig vilja vara utan varandra men jag kan inte räkna med det heller. Vill inte förstöra något för någon och vill att alla ska få en chans att må bra. :/

Det låter som att ni inte ska ge efter för din bonusdotter avundsjuka.
    Över huvudtaget ska man väl inte belöna barn när de uppvisar orimlig avundsjuka.

Jag föreslår: se till att ge henne mycket kärlek, och när hon blir avundsjuk, se till att lyssna ordentligt någon gång och förklara att hennes avundsjuka är orimlig (om så är fallet) och att hon måste släppa den. Om hon fortsätter tjata, avfärda henne.

Hamnar ni inte annars i en omöjlig situation där bonusen ska få diktera hur familjerna umgås eller inte?
  • Anonym (Sonja)

Barn ska inte bestämma allt.Du kan inte ta all ansvar över henne och leka mamma till henne,fast hon vill.Sen ibland gör ni Säkert saker alla tillsammans ,men din dotter behöver ochså lite egentid med dig.

• Anonym (Here we go again...)

Så mamman tjänar lite och struntar i sitt barn? Helst lägger hon de få kronor hon får över på sig själv... Klart hon har rätt att lägga öengar på sig själv! Alla har det. Även lågavlönade mammor. Varför betalar inte pappan mer för barnets kostnader så så att barnet får ha det lika bra både hos mamma och pappa?

• Whitehorse1979
    Anonym (Here we go again...) skrev 2016-10-14 13:34:09 följande:

Så mamman tjänar lite och struntar i sitt barn? Helst lägger hon de få kronor hon får över på sig själv... Klart hon har rätt att lägga öengar på sig själv! Alla har det. Även lågavlönade mammor. Varför betalar inte pappan mer för barnets kostnader så så att barnet får ha det lika bra både hos mamma och pappa?

Men lägg av.

Ska pappan betala aktiviteter hos både sig själv och hos mamman?

Ska hon inte ta något ansvar menar du?
  • Sandra8978
    Whitehorse1979 skrev 2016-10-14 15:36:55 följande:
    Bra sagt, helt absurt hur endel tycker att har man ett oansvarigt ex ska man resten av livet vara skyldig att curla deras umgänge med gemensamma barn.
  • Anonym (Emma)
    Men lägg av.

Hur vet du vad hon lägger sina pengar på? Brukar du kolla hennes konto exakt vart alla pengar går?
  • Anonym (Sonja)

Men lägg av.

En bra pappa,bästa pappan ser barnet och helheten.Inte nån krona där och här.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Emma) skrev 2016-10-14 20:40:26 följande:
    Hur vet du vad hon lägger sina pengar på? Brukar du kolla hennes konto exakt vart alla pengar går?
    Var nånstans skrev jag det?
  • Whitehorse1979
    Sandra8978 skrev 2016-10-14 20:36:15 följande:
    Bra sagt, helt absurt hur endel tycker att har man ett oansvarigt ex ska man resten av livet vara skyldig att curla deras umgänge med gemensamma barn.
    Tack.

Ja det är helt otroligt.
    De har aldrig suttit i sitsen själva, det märks ju.

Aktiviteter måste liksom inte ens kosta pengar.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Sonja) skrev 2016-10-14 21:30:29 följande:
    En bra pappa,bästa pappan ser barnet och helheten.Inte nån krona där och här.
    Och en bra mamma?
  • Anonym (anna)

Vilken jobbig situation ni har hamnat i, låter verkligen inte lätt. När jag läser din berättelse så tolkar jag den såhär.

Ert förhållande är nytt för er och era barn. Din dotter lever fortfarande i att det är du och hon, men ni råkar nu bo tillsammans med tre nya personer. Din sambos äldsta har fått en fin relation till dig, något hon kanske saknat med sin egen mamma. Jag tror inte enbart det är de materiella sakerna som gör henne avundsjuk(?) (eller säger hon att hon vill ha dig till mamma enbart för att få de saker hon vill ha, eller är det för att hon tycker om umgänget också?). Låt utgå från att hon vill ha en mamma som bryr sig om henne. Hon vill nu att ni ska bli en enad familj och att du ska vara hennes (extra)mamma. 

Din dotters och din sambos äldsta har olika synvinklar på er familj och det skapar osämja. Att du och din sambo fortfarande beter er som att ni är två familjer gör antagligen också att din dotter fortsätter att se det som enbart ni två, och din sambos äldsta känner sig utanför er gemenskap. 

Självklart måste din sambos äldsta acceptera att din dotter finns och att ni gör saker på egen hand. Som du skriver gör du även saker med din sambos. Precis som föräldrar gör med sina gemensamma barn. Ena dagen det ena barnet, en annan gång det andra. 

Jag tycker inte du behöver ha dåligt samvete. Du har gjort allt för att din bonusdotter ska känna sig delaktig i er familj. En vän till mig och min sambo har också båda två barn sedan tidigare, men båda två lägger mycket tid och pengar på båda barnen. I deras situation är mamman till mannens barn frånvarande och har tidigare inte brytt sig om barnet. Det kan kännas hårt att behöva ta ekonomiskt ansvar för någon annans barn, men barnet ska ju inte hamna i kläm eller hur? :) Har ni ekonomin till att behandla era barn lika, alltså att du tar lika mycket ansvar för din sambos barn som ditt och tvärtom för honom så tror jag att det kommer underlätta för er som familj. Ingen behöver känna sig utanför och alla är lika delaktiga. 

Din dotter får acceptera situationen. Hade det varit ett helsyskon till henne hade hon inte heller haft så mycket att välja på. Självklart ska du fortsätta göra saker med henne på egen hand emellanåt också. Hon behöver få egentid med dig, precis som dina nya barn också behöver :) Du och din sambo behöver nog fundera på hur ni vill att er framtid ska se ut. Ska ni vara EN familj, eller två familjer som lever ihop? 

Lycka till, ni fixar detta! <3

Svar på tråden Barnen blir ledsna