• DazaC

Huvudomfång 0-10 månader

Hejsan!
    En liten fråga.
    Hur var era barns huvudomfång vid födseln samt vid 10 månader?
    Här var det 35 cm vid födseln och nu vid 10 månader 43,5 cm vilket tydligen var lite för lite enligt kurvan. Bara nyfiken på hur det är för andra och om någon haft liknande siffror utan att det varit något konstigt.
    Hoppas på svar! :)

• Svar på tråden Huvudomfång 0-10 månader
  • tulip79
    tulip79 skrev 2016-10-06 15:18:31 följande:

Vid födelse 56 cm, efter 10 mån 78,5 cm.

Oj, nu blev det jättefel! Han hade 41,5 cm vid födelse o vid 10 mån får jag återkomma med
  • tulip79
    tulip79 skrev 2016-10-06 15:23:51 följande:

Oj, nu blev det jättefel! Han hade 41,5 cm vid födelse o vid 10 mån får jag återkomma med

... 47 cm vid 10 mån (41,5 cm vid födelse). BVC så inget om detta. De har bara sagt att han följer sin kurva fint.
  • Anonym (F)

Min son hade 39 cm vid födseln och 49 cm nu på 8 månaders-kontrollen!

På BB passade inte nyfödd-mössorna .. tur det blev kjesarsnitt, haha .. och än idag får vi köpa mössor många storlekar större än för "hans ålder"

• DazaC
    tulip79 skrev 2016-10-06 15:27:58 följande:
    ... 47 cm vid 10 mån (41,5 cm vid födelse). BVC så inget om detta. De har bara sagt att han följer sin kurva fint.
    Okej. Då var det stor skillnad både vid födseln och 10 månader. Huvudsaken är ju att de följer sin egen kurva men man blir ju orolig när de påtalar att de avviker från denna...
  • DazaC
    Anonym (F) skrev 2016-10-07 23:38:15 följande:

Min son hade 39 cm vid födseln och 49 cm nu på 8 månaders-kontrollen!

På BB passade inte nyfödd-mössorna .. tur det blev kjesarsnitt, haha .. och än idag får vi köpa mössor många storlekar större än för "hans ålder"

Hehe, ja, tur med kejsarsnittet... Tänk att det kan vara sådana skillnader på huvudomfång... :)
  • DazaC

Fler som vill dela med sig? Alla har ju barn vars huvudomfång mätts :)

• tomsfru

Mina flickor var rätt små.

Den äldsta hade 33 vid födseln o 44 vid 10 mån

Den yngsta hade 34 vid födseln o 44,2 vid 10 mån

• Anonym (6 mån)

Min dotter hade 33,5 vid födseln i vecka 38+3 och i vecka 39+5 (12 dagar senare) så hade hon 36,5 (troligtvis stämmer det sistnämnda bättre som riktvärde då hon förlöstes med sugklocka och fick lite konformat huvud). Vid senaste kontrollen när hon var sex månader så mätte huvudet 44,5. Hon verkar följa sin kurva även om hon ligger +1 eller +0,5 över medelkurvan. 

• Anonym (Ärligt?)

Då jag för en tid sedan själv gick igenom en oro för min dotters huvudomfång så är jag väldigt påläst. Den absolut vanligaste anledningen till att huvudet är litet är ärftlighet, så kollar vad du och pappa hade för huvudomfång vid den åldern. Min dotter hade 41 cm på 1 årskobtrollen och 34 vid födseln om jag inte minns fel, tyvärr var min oro i vårt fall befogad hon har en kromosomavvikelse, men hon utvecklades dåligt också och var den främsta orsaken till min oro.

Idag är hon 2,5 år och har samma mössor som lillasyster på 6 månader, tror det skiljer 2 cm mellan de.

Svar på tråden Huvudomfång 0-10 månader