• Ekorekoleko

Förvirring efter Vul

Hej! Jag hoppas så att ni kloka människors kan hjälpa mig att bringa lite klarhet i det som skett.

Jag har en lång menscykel - mellan 35-40 dagar och hade min senaste mens den 8 augusti. Nångång efter det blev jag gravid. Genom att utgå från min senaste mens borde fostret dateras till 8 veckor. När jag var på VUL fick jag först besked om att livmodern inte innehöll något foster. Jag blev helt knäckt och fick vänta gråtande i 40 min för att även en läkare skulle undersöka. Hon hittade något, som skulle kunna vara en graviditet, men max 4 veckor. Det skulle också kunna vara något annat än ett barn sa hon. Ska på återbesök om nån vecka men måste höra vad ni tänker, oron äter upp mig. Dog mitt barn i vecka 4? Sitter graviditeten någonannanstans än i livmodern eller kan fostret vara så ungt pga senare ägglossning?

• Svar på tråden Förvirring efter Vul
  • Carambolan

Tyvärr omöjligt att säga :( Kan vara vilket som helst av dem.

• Ekorekoleko

Såklart det kan vara. Jag förstår ju att ingen här ute kan vete - borde kanske formulerat mig mer - har någon liknande erfarenheter att berätta om?

• Fia 28

Även om man har oregelbunden menscykel, så är väl ändå tiden mellan ägglossning och mens/bim vanligen 12-16 dagar. Så troligen är du inte alls så långt gången som 8 veckor.

• Cyanea

Det är ganska vanligt att ägglossa sent eller till och med att missa en ägglossning. Mensdatum är en gammal metod att beräkna en graviditet eftersom man förr inte hade något annat att gå på. Det är alltså fullt möjligt att du blivit gravid senare än du beräknat och att allt står väl till, bara att du är tidigare i graviditeten än du trott. Tyvärr kan man inte veta säkert än, utan det är "bara" att låta tiden ha sin gång. 

Lycka till! 

• sofin526

Hej! Jag är i samma sits. Hade min senaste mens 9/8 och upptäckte 3/9 att jag var gravid igen.
    Ringde Kvinnokliniken för att boka in ett tidigt VUL pga tidigare upprepade missfall. Där såg de en hinnsäck stor som i v 4+5, men enligt sista mens var jag då i v 7+0. Inget foster sågs på VUL.

Hoppas nu och håller tummarna på att ägglossningen skedde senare än vad jag trodde och att de hittar ett foster när jag ska tillbaka på tisdag i nästa vecka. Då har det gått två veckor.

Jag känner mig verkligen jättegravid. Illamående med kräkningar, järnsmak i munnen, ömma bröst, enorm trötthet etc.

Svar på tråden Förvirring efter Vul