• ssangiss

Hur länge?

Ni som ammar/ammade, hur länge ammade ni? Helammade alltså..

Jag Helammade min son på 5,5 månader och skulle vilja fortsätta så ett ganska bra tag till. Men undrar hur länge ett barn klarar sig på att bara helammas?

• Svar på tråden Hur länge?
  • orkidi

För mig har det varit olika... jag har 5 barn.
    Barn 1, flicka, helt 8 mån, delvist 11 mån.
    Barn 2, flicka, helt 6 mån, delvist 9 mån.
    Barn 3, pojke, helt 5 mån, delvist 8 mån.
    Barn 4, flicka, helt 7 mån, delvist 14 mån.
    Barn 5, pojke, helt 5 mån, delvist 7 mån.

• Mallemamma

Vet inte hur länge de klarar sig på bara bröstmjölk, googlade men hittade rekommendationer bara.

Jag helammade min son till han var 10 månader, han hade ändå fått smaka på vår mat men inte mycket mer än nån "tugga" här och där så jag anser att jag helammade, då jag aldrig bytte ut några måltider. Vissa kanske menar att helamma är när de inte ens får smaka annat, jag vet inte den riktiga definitionen.

Det kom ganska naturligt att vi slutade helamma, men vi ammade ändå mycket fram till han var över året.

Jag tror det kommer naturligt och man märker när barnet visar stort intresse för att äta annat.

Men följer gärna för att se om någon har ett mer konkret svar :)

• ssangiss
    Mallemamma skrev 2016-10-05 12:12:05 följande:

Vet inte hur länge de klarar sig på bara bröstmjölk, googlade men hittade rekommendationer bara.

Jag helammade min son till han var 10 månader, han hade ändå fått smaka på vår mat men inte mycket mer än nån "tugga" här och där så jag anser att jag helammade, då jag aldrig bytte ut några måltider. Vissa kanske menar att helamma är när de inte ens får smaka annat, jag vet inte den riktiga definitionen.

Det kom ganska naturligt att vi slutade helamma, men vi ammade ändå mycket fram till han var över året.

Jag tror det kommer naturligt och man märker när barnet visar stort intresse för att äta annat.

Men följer gärna för att se om någon har ett mer konkret svar :)

Okej :) Då undrar jag även hur man slutar att amma helt?
  • Mallemamma

Det gick gradvis, bytte ut ett mål i taget. Det svåra var nattamningen men vi tog några tuffa nätter där vi nekade honom. Sen sov han hela nätter. Då var han ca 1,5 år

• Monkii

Jag helammade i nästan 7 månader. Vid 6 månader började jag ge mat men det tog ett par veckor innan det blev en måltid av det. Tycker att man bör se barnets behov och barnets intresse för mat är i första hand, inte amma längre bara för att man vill.

• Fru Ve

När barnet är 6 månader är det ju rekommenderat att man börjar ge lite annat också p.g.a att mer järn behövs än det som finns i bröstmjölk. Men man behöver inte stressa om det tar några månader för barnet att lära sig äta en hel portion med annat.

• ssangiss
    Mallemamma skrev 2016-10-05 12:58:45 följande:

Det gick gradvis, bytte ut ett mål i taget. Det svåra var nattamningen men vi tog några tuffa nätter där vi nekade honom. Sen sov han hela nätter. Då var han ca 1,5 år

Okej :) Känna som att min son ammar mer på natten än på dagen. På dagen vill han knappt längre. Han släpper tutten direkt och vill göra annat, och tittar på mig och ler världens största leende. Precis som att han busar med mig :) Om jag ska få till amningen helt på dagen så måste jag ligga ner och amma och det måste vara knäpp tyst, alltså inget som distraherar i närheten. Men när jag ammar honom på natten så äter han mycket och sugtagen är långa. Undrar varför han behöver mer näring på natten är på dagen?
  • ssangiss
    Fru Ve skrev 2016-10-05 13:34:58 följande:

När barnet är 6 månader är det ju rekommenderat att man börjar ge lite annat också p.g.a att mer järn behövs än det som finns i bröstmjölk. Men man behöver inte stressa om det tar några månader för barnet att lära sig äta en hel portion med annat.

Vi har redan börjat ge vår son lite puré. Mosade bär tycker han mest om, och vatten :) Men jag ammar mer än vad jag ger puréer.
  • ssangiss
    Monkii skrev 2016-10-05 13:17:25 följande:

Jag helammade i nästan 7 månader. Vid 6 månader började jag ge mat men det tog ett par veckor innan det blev en måltid av det. Tycker att man bör se barnets behov och barnets intresse för mat är i första hand, inte amma längre bara för att man vill.

Självklart så tänker jag ta det i min sons takt. Just nu verkar han vara mer intresserad av puré på dagen och amning under natten. Fast har i och för sig inte testat att ge honom puré på natten.
  • pigglet
    ssangiss skrev 2016-10-05 10:02:07 följande:

Ni som ammar/ammade, hur länge ammade ni? Helammade alltså..

Jag Helammade min son på 5,5 månader och skulle vilja fortsätta så ett ganska bra tag till. Men undrar hur länge ett barn klarar sig på att bara helammas?

Helammade enligt rekommendationerna, äldsta barnet 4 månader och de yngre 6 månader.
    Efter ett par månader av smakportioner har vi varit i läget att börja byta ut ett mål. Sedan ett till osv.
    Jag har slutat amma när de varit 13,5 - 15,5 månader. Det har varit mycket odramatiskt. När de varit mätta av maten har de inte krävt att amma. Så har det gått längre och längre mellan amningarna tills vi slutat helt.
  • Monkii
    ssangiss skrev 2016-10-05 13:38:34 följande:

Okej :) Känna som att min son ammar mer på natten än på dagen. På dagen vill han knappt längre. Han släpper tutten direkt och vill göra annat, och tittar på mig och ler världens största leende. Precis som att han busar med mig :) Om jag ska få till amningen helt på dagen så måste jag ligga ner och amma och det måste vara knäpp tyst, alltså inget som distraherar i närheten. Men när jag ammar honom på natten så äter han mycket och sugtagen är långa. Undrar varför han behöver mer näring på natten är på dagen?

Varför vill du helamma om han gillar puré? Han kanske får ro att äta lättare på natten, egentligen spelar det ju ingen roll när man får i sig näringen om det är regelbundet.
  • ssangiss
    Monkii skrev 2016-10-05 21:18:00 följande:

Varför vill du helamma om han gillar puré? Han kanske får ro att äta lättare på natten, egentligen spelar det ju ingen roll när man får i sig näringen om det är regelbundet.

Jag både ammar och ger puré under dagen. Idag var första gången som han fick puré under dagen och det funkade bra :)

Och det har du nog rätt i, att han får mer ro under natten. Ska försöka få till samma lugn under dagen :)
  • fluu

Helammade i närmare sex månader. Men hon började inte äta ordentligt med "riktig" mat förrän hon var runt ett år. Delammade sedan tills hon själv slutade vid 19 månader.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ssangiss
    fluu skrev 2016-10-06 12:54:06 följande:

Helammade i närmare sex månader. Men hon började inte äta ordentligt med "riktig" mat förrän hon var runt ett år. Delammade sedan tills hon själv slutade vid 19 månader.

Så det bästa och det man ska göra är att låta de amma tills de själva inte vill längre?
  • fluu
    ssangiss skrev 2016-10-06 15:16:52 följande:
    Så det bästa och det man ska göra är att låta de amma tills de själva inte vill längre?
    Det beror ju helt på hur du känner. Eller en mix av vad barnet vill och vad du känner är rimligt för dig.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Axe

Jag ammade bara i 3.5 månad pga mediciner jag behövde äta efter det. Men tänkte amma till 6 mån. De klarar sig på bara bröstmjölk i 6 mån sen ska man börja vänja in mat.

Svar på tråden Hur länge?