• emeliemaya

Helammar min 4mån dotter, gravid?

Hej

Jag har en flicka som är 4mån och helammar henne från dag ett. Vid samlag med min man så använder vi kondom pga jag fick jätte blödningar när jag provade minipiller och då tänkte jag att jag orkar verkligen inte med att stoppa i mig massa olika tabletter tills jag hittar en som passar. Det enda preventivmedel som funkade på mig förut va nuvaring men den kan jag inte använda enligt min barnmorska därför tyckte vi att vi ska köra på kondom. När jag ammade min son för 11år sen så hade jag inte mens förens han fyllde 8mån men den här gången som sagt fick jag blödningar av minipiller och efter de har jag haft mens 2 gånger sist var de den 3 september.

Nu har jag inte fått min mens än :/ och börjar bli lite orolig här, hur stor är sannolikheten att man blir med barn om man använder kondom plus helammar? Tacksam för svar

• Svar på tråden Helammar min 4mån dotter, gravid?
  • Anonym (K)

Om inte kondomen har glidit av eller gått sönder är väl risken rätt låg. Sen är det ju inte konstigt om mensen är oregelbunden eller beter sig konstigt på annat sätt när den kommer igång efter en graviditet. Jag har också ett barn på 4 mån och använde nuvaring innan. Var inställd på att få ta minipiller tills jag slutat amma, precis som efter det äldre barnet för tre år sedan, men enligt min bm har rekommendationerna förändrats sedan dess. Hon sa att det alltså är okej att använda nuvaring när man ammar så det kan du ju kolla upp lite me om du vill.

• Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2016-10-05 05:15:06 följande:

Om inte kondomen har glidit av eller gått sönder är väl risken rätt låg. Sen är det ju inte konstigt om mensen är oregelbunden eller beter sig konstigt på annat sätt när den kommer igång efter en graviditet. Jag har också ett barn på 4 mån och använde nuvaring innan. Var inställd på att få ta minipiller tills jag slutat amma, precis som efter det äldre barnet för tre år sedan, men enligt min bm har rekommendationerna förändrats sedan dess. Hon sa att det alltså är okej att använda nuvaring när man ammar så det kan du ju kolla upp lite me om du vill.

What she said. 
  • emeliemaya
    Scalaren skrev 2016-10-05 07:54:25 följande:

Fast amning är inget p-medel alls.

Men vi använder kondom och kör inte på att amningen skyddar 100 som andra säger
  • LillaJag06

Om ni använder kondom och den har varit hel känns en graviditet inte så aktuell.
    För vissa tar det ett tag innan mensen kommer när man gelammar.

• emeliemaya
    Anonym (K) skrev 2016-10-05 05:15:06 följande:

Den andra barnmorskan aa att de va ok, men hon som jag haft sen dag ett av denna graviditet sa att man ska vänta tills barnet är 6mån pga hormonerna kan påverka tillväxten :/
  • emeliemaya
    LillaJag06 skrev 2016-10-05 10:17:50 följande:

Om ni använder kondom och den har varit hel känns en graviditet inte så aktuell.

För vissa tar det ett tag innan mensen kommer när man gelammar.

Ja kondomen har varit hel alla gånger.

När jag va på efterkontroll och hade precis blivit av med blödningen/avslaget efter förlossningen så fick jag nys blödningar pga minipiller. O mens har jag fått efter som vanligt
  • gamlapappan

Om följande tre villkor är uppfyllda kan man vara rätt säker på att inte bli gravid:

1. Man ammar
    2. Man har inte fått sin mens sedan förlossningen
    3. Det har gått högst sex månader sedan förlossningen

• emeliemaya
    gamlapappan skrev 2016-10-05 10:54:08 följande:

Om följande tre villkor är uppfyllda kan man vara rätt säker på att inte bli gravid:

1. Man ammar

2. Man har inte fått sin mens sedan förlossningen

3. Det har gått högst sex månader sedan förlossningen

Jag ammar, mensen kom som sagt pga att jag började med minipiller. Så jag vet inte riktigt:/
Svar på tråden Helammar min 4mån dotter, gravid?