• annapettersson3

Hur ska vi göra med våran 3 åring och hennes toalett problem?

Vi har en tös på 3 år här hemma hos har en fix ide som vi ej får bukt på och skulle behöva hjälp och om andra har haft samma problem.

Hon vägrar bokstavligen vägrar gå utan blöja det är som om det skulle vara hennes snutte filt / Trygghet  .

Men oftast går hon in på toaletten och tar av sig byxor och blöja och kissar i duchen vi har sat till henne att man inte ska kissa där utan på pottan eller toaletten.

Men nix det vägrar hon.

Sen tar hon på sig blöjan ibland byxorna själv.

Ska hon göra nr 2 så gör hon det bara i blöjan vägrar någon annan stans.

Sen så testa vi med att säja att blöjor bara var för bebisar och hon var en stor tjej och det inte finnes i hennes storlek.

Hon blev jätte sur.

Med det sket sig i starten då var hem till syrran så hade hon köpt hem nå natt blöjor till sin 5åring som vår dotter fick syn på och blev överlycklig.

Sådär står vi på ruta 1 med en tjej som kissar i Duchen eller i blöjan.

Och vägrar vara utan blöja.

På förskolan så har det testat att ha henne med i en pott tränings grupp utan resultat. 

Hur ska vi göra någon som har ett bra förslag.

Vårdcentralen sa bara låt tiden ha sin gilla gång det löser sig med tiden det är inget man ska vara orolig för.

• Svar på tråden Hur ska vi göra med våran 3 åring och hennes toalett problem?
  • milli79
    Jag skulle nog väntat några månader och inte sagt/gjort något åt blöjan. Hon kanske känner sig pressad/känner av det ni vill och då låser sig allt. Släpp det helt ett tag och om kanske 3mån kan ni börja fråga henne igen om hon vill prova pottan/toan. 

Just nu känns det som det blivit en stor grej och då kommer ni ingenstans. Så släpp det... kanske hon t.om själv börjar självmant när hon känner att ni inte fokuserar på det något mer.

Om hon ändå inte vill om 3mån skulle jag testat med klistermärken. Våran äldsta älskade att han fick en klistermärkesbok som han fick klistra ett märke när han suttit på pottan. Men som sagt jag tror att det andra är bättre att börja med. Lycka till
  • JA77

Gör ingenting alls, tids nog kommer hon vilja vara utan. Att pressa blir en kamp. 

• Imse

Min kompis son satte på sig blöja och låg under köksbordet när han skulle bajsa tills han var 5 år. Det var enda sättet han bajjade på. Helt kompromisslöst. Nu är han en fullt normal 10-åring med normala toalettvanor.

Det var oerhört jobbigt för föräldrarna då, men nu ångrar de att de la så mycket energi på det, det löste sig ju av sig självt när det väl löste sig.

• Annelie 76

Vi mutade med att om sonen först kissade och när det satt, bajsade på toan eller pottan så fick han spela på mobil/ padda. Tog inte lång tid innan det funkade utan. Även dagis körde den metoden. Räckte med en gång för att bryta dödläget.

• Axe

Ta av blöjan och ge henne ingen ny. Låt henne bajsa i byxorna, det är inte skönt eller kul.

• sextiotalist
    Axe skrev 2016-10-05 20:43:52 följande:

Ta av blöjan och ge henne ingen ny. Låt henne bajsa i byxorna, det är inte skönt eller kul.

Eller så håller sig barnet så länge att det blir förstoppning istället.
  • sextiotalist

Det finns inte mycket en treåring kan styra i sitt liv, men det är mat, sömn och att kissa och bajsa.
    Så att gå i kamp för att styra upp barnet där, brukar inte sluta bra. Då får man vara den som är smartast.
    I ditt fall är det smartast att backa och inte göra någon grej av det. Såvida barnet inte har någon problematik av något slag, så brukar de kunna släppa blöjan när prestigen släpper

• Aileen Allannah

Jag håller med sextiotalist. Backa, och sluta bråka om blöjan, det är inte en kamp du kommer vinna utan problem. Man vill inte ha problem med förstoppning heller.

• Axe

Men seriöst! 3 år!! Sluta dalta. Släng blöjan så är det bra med det.

• Phillippa
    Axe skrev 2016-10-06 10:49:44 följande:

Men seriöst! 3 år!! Sluta dalta. Släng blöjan så är det bra med det.

Vi har samma problem med sonen. Han kissar alltid på toaletten. Även torr på natten. Men han bajsar i blöjan. Han får glass om han bajsar på toaletten och vi slängde blöjorna ett tag. Det ledde till förstoppning i sex dagar. Nu får han bajsa i blöjan ett tag till. Han är nyss fyllda 3 år.
  • Bäbiiiis

Det är väl inget konstigt med en treåring som inte är redo att sluta med blöja eller? Jag har bara en tvååring så jag har inte så mycket erfarenhet men han är inte alls intresserad av att potträna så vi väntar med det ett tag.

• annapettersson3

Hej hon är redo men problemet ligger i att hon verkar känna nån trygghet med blöjan då hon ibland kissar i duschen men vägrar bajsa någon annanstans en blöjan,

Hon kan gå en hel dag med torr blöja exempel hon kan ta en på morgonen sen kissar hon i duschen tar samma blöja på sig igen så har hon den på kväll så är den torr då funkar den på natten. Som en engångs trosa

Det är där vi inte vet hur vi ska få henne att förstå att stora tjejer använder inte blöja. OK på natten och bajsa i. Men inte som snutte.

Svar på tråden Hur ska vi göra med våran 3 åring och hennes toalett problem?