Jag har ADHD - fråga vad du vill
Fick en diagnos som vuxen för några år sedan. Ser att det finns många trådar om detta, kanske kan jag bidra med nånting.
Fick en diagnos som vuxen för några år sedan. Ser att det finns många trådar om detta, kanske kan jag bidra med nånting.
Vad har förändrats för dig sedan du fick diagnos?
Har det gjort nån skillnad om du inte fått diagnos?
För mig blev det ett svar på många frågor. Jag har sällan känt mig hemma nånstans och jag passar sällan in till 100%. Skolan intresserade mig inte men jag hade inga större problem med den, fast till gymnasiet hade jag femton olika linjer som val. Alla lika ointressanta. Nästan alla jag kände hade en riktning, utom jag. Nu finns det en möjlighet att förstå varför jag gjort valen jag gjort och fortfarande gör. En chans att förstå varför hjärnan exploderar i tusen olika tankar ibland. Självförsoning. Samtidigt är det svårt att få en etikett sådär, eftersom alla är olika och fungerar olika. Men det är lite av en vägledning att åtminstone fatta vad man har att jobba med.
Vad jobbar du med idag?
Har du mediciner?
Barn? Familj?
Jag har ADD och känner igen mig i det du beskriver, många val men allt är lika ointressant. Så synd att känns så, man vill gärna hålla fast vid något men allting blir tråkigt efter en väldigt kort stund. Beundrar och ser ner på dom som stannat på en arbetsplats under många års tid, skulle nog aldrig klara det själv.
Min fråga, hittade du något arbete som du trivdes med till slut och vad var det som gjorde att du tyckte om det?
Jag jobbar som säljare inom tre nischer och två bolag under en större koncern. Det är kanske mitt trettionde jobb och det jag haft längst. Drivit två egna företag tidigare, men det var för jobbigt. Haft concerta, ritalin och en ytterligare som jag inte minns. Självmedicinerat utöver det med diverse.. Men ingenting har en positiv effekt på mig tyvärr så nu tar jag inget alls.
Jag har ett förhållande men inga barn. Det har dock varit nära fem sex gånger med olika kvinnor.
Hej. Har du samma beteendemönster nu som när du växte upp? Hade du koncentrationssvårigheter som ung? Och nu? Vill veta om en person "bär med sig" problematiken hela livet. Från ung/ barn till gammal. Tacksam för svar :))
Jag jobbar som säljare inom tre nischer och två bolag under en större koncern. Det är kanske mitt trettionde jobb och det jag haft längst. Drivit två egna företag tidigare, men det var för jobbigt. Haft concerta, ritalin och en ytterligare som jag inte minns. Självmedicinerat utöver det med diverse.. Men ingenting har en positiv effekt på mig tyvärr så nu tar jag inget alls.
Jag har ett förhållande men inga barn. Det har dock varit nära fem sex gånger med olika kvinnor.
Jag har ADD och känner igen mig i det du beskriver, många val men allt är lika ointressant. Så synd att känns så, man vill gärna hålla fast vid något men allting blir tråkigt efter en väldigt kort stund. Beundrar och ser ner på dom som stannat på en arbetsplats under många års tid, skulle nog aldrig klara det själv.
Min fråga, hittade du något arbete som du trivdes med till slut och vad var det som gjorde att du tyckte om det?
Hej. Har du samma beteendemönster nu som när du växte upp? Hade du koncentrationssvårigheter som ung? Och nu? Vill veta om en person "bär med sig" problematiken hela livet. Från ung/ barn till gammal. Tacksam för svar :))
Det är lite roddigt att leta bland trådar här, finns det fler bra trådar om ADHD / ADD ?
Ser att du har add och då kanske du skulle gilla tråden "ADD symtom hos vuxna"
Listan där är något som verkligen fick upp ögonen för mig då jag stämmer in på alla punkter utom ca 2.
Sen jag insett dessa har jag läst mycket och pratat med många med adhd/add. Jag läste bla en artikel om att man funderade på att snarare sära på add (en viss form) och adhd och den typen av adhd som bara är utan hyper. Minns tyvärr inte var jag läste men tror den var amerikansk.
Blev hur som helst intresserad för jag upplever själv att det finns lite olika typer av add.
Jag har träffat två personer med add som har i stort sett alla symtom jag själv har och listan är lååång.
Ja den ska jag kolla. Jag undrar om det är två olika varianter egentligen eller om det bara ger olika utfall hos olika personer? Jag är lite rastlös ibland men inte hyperaktiv heller.
Ni andra med diagnos, vet era kollegor om det och har ni särskilda anpassningar på jobbet?