• palmskan

Råd om tillmatning!

Inför bebis ankomst försöker vi föräldrar förbereda oss så mycket som möjligt inför amningen. Funkade ej med första pga galet mycket missinformation och osäkerhet osv, jag är säkert inte ensam.

Denna gång vill jag/vi ge det så mycket ork och tid som bara går för att det ska fungera, och funderar således på det här med tillmatning för de stunder (senare när amningen förhoppningsvis blivit etablerad) då vi vill kunna dela lite på ansvaret kring mat.

Fungerar tillmatning via tex set i situationer då min partner vill kunna ge min utpumpade mjölk till vårt barn vid enstaka tillfälle? Eller behöver barnet vänjas vid tillmatning?

Hur har tillmatning funkat för er?

Vilket ser har ni använt eller vad har ni använt vid tillmatning?

Samt alla andra typer av råd ni kan tänkas ha.

• Svar på tråden Råd om tillmatning!
  • Kristalii

Om du verkligen vill amma skulle jag råda dig till att inte tillmata om det inte absolut behövs. Att tillmata kan störa amningen. Det kan oxå fungera men det går ju inte att veta i förväg.

Om ersättning absolut måste ges är det bra att använda sked, kopp eller Medela soft cup. Då lapar barnet i sig mjölken.

Ur en flaska rinner mjölken lättare än ur bröstet. Det är även en annan sugteknik. Det kan göra barnet "sugförvirrat" och välja flaska istället för bröstet.

Kvinnor har bröst och kan göra mjölk. Att ge barnet ersättning enbart för att dela på ansvaret då tycker jag att jämställdheten har gått för långt.

• palmskan
    Kristalii skrev 2016-10-03 23:00:13 följande:

Om du verkligen vill amma skulle jag råda dig till att inte tillmata om det inte absolut behövs. Att tillmata kan störa amningen. Det kan oxå fungera men det går ju inte att veta i förväg.

Om ersättning absolut måste ges är det bra att använda sked, kopp eller Medela soft cup. Då lapar barnet i sig mjölken.

Ur en flaska rinner mjölken lättare än ur bröstet. Det är även en annan sugteknik. Det kan göra barnet "sugförvirrat" och välja flaska istället för bröstet.

Kvinnor har bröst och kan göra mjölk. Att ge barnet ersättning enbart för att dela på ansvaret då tycker jag att jämställdheten har gått för långt.

Har som sagt var inte tänkt ge ersättning utan min egen mjölk! Och detta efter kanske 3-4 månader, då med hjälp av tillmatningsset ej flaska. Har du någon erfarenhet av tillmatningsset? Dvs sådana som finns att köpa via tex Amningshjälpen. Det är ju just dessa, och kring de omständigheter jag just beskrev, som jag vill ha råd kring!
  • WilmerX

Vår plutt vägrade ta bröstet när mjölken rann till dag 3. Vi fick pumpa ur och ge med flaska på BB. Då användes medela flaska som inte ska störa sugtekniken. Barnet måste suga för att få i sig precis som med bröstet (rinner alltså inte av sig självt som med vanlig flaska). Har oxå gett med sked men det gick inte tillräckligt fort för pojken. Vi fick varva amning och flaska första två veckorna för att vara säker på att han fick i sig tillräckligt innan han tog bröstet helt. Vi har fortsatt gett med medela flaska vid något tillfälle (hade migrän en natt och pappa fick ta amningstillfällena) och det har inte varit några problem med amningen trots det. Så det är min erfarenhet som fungerat kanon om man inte kan amma vid något tillfälle. Nu har jag bröstmjölk sparat i frysen om pappa skulle behöva rycka in igen. ??

Svar på tråden Råd om tillmatning!