• bussentillslussen

1 dag i Stockholm - SLs biljetter?

Jag åker från Arlanda till Stockholm och ska besöka några museer och shoppa lite osv. Vilken biljett lönar det sig att skaffa när jag åker:

Arlanda -> Stockholms C

Stockholm C -> Slussen

Slussen -> Skeppsholmen

Skeppsholmen -> Stocholms C

Stockholms C -> Arlanda

Alltså 1 dag, åker några gånger med tunnelbana och sedan tur och retur till Arlanda. Vad föreslår ni? Bor inte i Sverige så får ingen rabatt.

Och hur lönar det sig att åka från Arlanda? Tåg? Buss?

Tack på förhand!

• Svar på tråden 1 dag i Stockholm - SLs biljetter?
  • Carambolan

Hur hurtig är du? Att gå mellan centralen, slussen och Skeppsholmen är inte särskilt långt och det finns bra shoppingstråk på vägen. I så fall klarar du dig på en tur-och-returbiljett till Arlanda. Vill du vara mer flexibel skulle jag ta en 24-timmarsbiljett.

• Dementoria

Det beror lite på vad du menar med "löna sig". Arlanda Express är snordyrt men du tjänar en del tid på det.

Bussen är billigare men allra billigast är det att ta pendeltåget. Då köper du en endagsbiljett på Arlanda och den funkar sedan på all lokaltrafik (även pendeln till/från Arlanda men man måste betala en extraavgift vid på/avstigning på Arlanda).

Billigast blir troligen att köpa en sådan endagsbiljett, den kostar 115 kr och gäller ett dygn. Då slipper du fundera på hur många ggr du kan åka och börjar det regna kan du kasta dig på en buss utan att fundera på kostnad.

• bussentillslussen

Tack för svaren! Finns det alltså en 24h biljett som gäller både till Arlanda och i Stockholm? Eller ska jag köpa en 24h biljett som gäller i Stockholm och sedan separata biljetter till och från Arlanda? Finns det några automater t.ex. på flygstationen där man kan köpa biljetterna? (Och kan man betala med kort, tänkte inte växla valuta)

• bussentillslussen

Dementoria hann ju svara på frågan. Alltså endagsbiljetten som kostar 115 kr gäller också i Arlanda om man betalar en extraavgift. Hur betalas den?

• Dementoria
    bussentillslussen skrev 2016-10-03 11:54:05 följande:

Tack för svaren! Finns det alltså en 24h biljett som gäller både till Arlanda och i Stockholm? Eller ska jag köpa en 24h biljett som gäller i Stockholm och sedan separata biljetter till och från Arlanda? Finns det några automater t.ex. på flygstationen där man kan köpa biljetterna? (Och kan man betala med kort, tänkte inte växla valuta)

24h biljetten gäller på alla SL-s färdmedel, även pendeltåget som går till/från Arlanda. MEN det tillkommer en kostnad när du ska till/från Arlanda. Den betalar du vid in/utpassage. Detta blir ändå billigare än att köpa biljetter till Arlandabussen.

Extraavgiften är 120 kr tror jag.
  • Dementoria
    bussentillslussen skrev 2016-10-03 11:58:50 följande:

Dementoria hann ju svara på frågan. Alltså endagsbiljetten som kostar 115 kr gäller också i Arlanda om man betalar en extraavgift. Hur betalas den?

Pendeltåget går från terminal 5 vill jag minnas. Precis nedanför restaurangerna och McDonalds. Det är en sorts extraspärr där du betalar extraavgiften på plats. Du kan köpa 24h-biljetten där på samma ställe. 

Sedan när du kommer tillbaka måste du betala avgift igen för att komma igenom spärren och in på Arlanda terminal 5.
  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-03 12:01:16 följande:
    Pendeltåget går från terminal 5 vill jag minnas. Precis nedanför restaurangerna och McDonalds. Det är en sorts extraspärr där du betalar extraavgiften på plats. Du kan köpa 24h-biljetten där på samma ställe. 

Sedan när du kommer tillbaka måste du betala avgift igen för att komma igenom spärren och in på Arlanda terminal 5.
    Man kan ta buss (SL-buss) från Arlanda till pendeltåget i Märsta utan att det kostar något extra. Den går utanför skycity. Så vill du komma undan billigt, så en dygnsbiljett, bussen från Arlanda till Märsta och pendel till Centralen (sedan kan du åka överallt)
Svar på tråden 1 dag i Stockholm - SLs biljetter?