• Anonym (TS)

Upf vägrar lämna ut avtal

Jag köpte för ett år sedan en valp på halvfoder av en högt uppskattad uppfödare med många år på nacken inom avel, som också är en nära släkting till mig. Med denna person är det alltid tjafs och bråk, bara problem.

När jag och min sambo för ca 2 månader sedan flyttade tabbade vi oss rejält och tappade bort ALLA papper på hunden (stamtavla, foderkontrakt samt vet papper). Hela mappen blev på något sätt slängd då det var många personer inblandade i flytten, och vi såg den aldrig igen. Vaccineringsbevis osv har vi löst med distriktvetrinärerna och stamtavla kan vi beställa en dublett på, men avtalet på hunden har uppfödaren och vägrar nu lämna ut en kopia på.

Jag står som ägare på hunden, och min sambo bestämde för några månader sen att vi ska lösa ut honom från avtalet och äga honom 100% (då vi nu har råd att göra det). Jag har många bevis där uppfödaren skrivit och pratat om hur vi ska köpa ut honom, ber om pengarna, gör en plan på utbetalning plus bevis på att jag har fört över 4000:- av de 9000:- som krävdes för att äga honom helt.

Då vi haft en del tjafs med uppf den senaste tiden hörde jag av mig en dag och sa att nu har vi de sista 5000:- för hanen och undrade vad som händer när jag för över det. Uppf sa då att hen inte var säker på om hen längre ville detta, utan ev ville ha tillbaka hunden. Jag har betalat 13 000 redan och älskar denna lilla kille av hela mitt hjärta, inte en chans att uppf får köpa tillbaka honom på grund av personligt tjafs.

Uppf vägrar ge ut kopia på avtalet, och det känns inte tryggt att föra över de sista pengarna då hen uttryckt att hen eventuellt inte vill att vi löser ut honom längre.

Vad gör vi? Är helt knäckt av situationen och har ingen aning om vad jag ska ta mig till.

• Svar på tråden Upf vägrar lämna ut avtal
  • Anonym (TS)
    Scalaren skrev 2016-10-02 17:52:59 följande:

Du bör rådfråga en advokat.

Uppfödaren har "hotat" med advokat då jag sa att jag inte tänker ta med hunden till hen för att leka då jag är höggravid i massa smärtor, jag kan helt enkelt inte lämna hemmet. Däremot har ingen advokat ännu hört av sig och vi har då funderat på att själva koppla in en. Känns bara fruktansvärt jobbigt att gå igenom sån här skit med en släkting ang vår älskade fyrbenta familjemedlem när vi väntar vår son när som helst.
Svar på tråden Upf vägrar lämna ut avtal