• tianam

Kissar på sig efter att ha slutat med Blöjan.

Min snart 3 åring. Som för ca 1 år sen slutat med Blöja har börjat att kissa på sig på dag tid igen. Vi bilade runt i Europa i 2 månader och han sa alltid ifrån när han behövde gå på toaletten och det hända aldrig att han släppte sig. Men han har varit ensam med mormor och morfar i 2 veckor och det var då detta började. Nu när vi kommit tillbaka så fortsätter han att släppa sig.. någon idé på varför och vad man kan göra måste påpeka att det är 2 dagar sen vi kom hem .

• Svar på tråden Kissar på sig efter att ha slutat med Blöjan.
  • blomman 2

Ensam med mormor och morfar i två veckor..? Hur menar du? Har ni inte funnits med alls under denna tid? Om inte,så förmodar jag att det är en reaktion på en stor omställning! Inte alls ovanligt att barn gör så när de känner sig stressade..när de inte känner kontroll över tillvaron..eller känner sig otrygga. Sedan kan det även handla om slarv ,att de är så upptagna med något att de väntar för länge med att hå på toaletten. Men i ert fall så tror jag på det förstnämnda.

• Carambolan

Två veckor är väldigt väldigt lång tid för ett så litet barn att vara borta från sina föräldrar, oavsett hur bra kontakt det har med mormor och morfar. Ni får nog räkna med både det här och andra bakslag ett tag. Det kommer gå över när han känner sig trygg igen! Jag hade låtit honom ha blöja ett tag om han vill det, annars är det bara att vara tålmodig och tvätta och torka.

• tianam

Tack för svar! Uppskattas med fler tankar om varför och vad man kan göra. Självklart hade jag inte lämnat honom själv i 2 veckor om inte nödvändigt.. vi befann oss i Makedonien när han fick flyga tillbaka med mormor pga väldigt kraftiga jordbävningar som var väldigt konstanta, hade aldrig lämnat honom själv om han inte var i risk för något värre. ????

Svar på tråden Kissar på sig efter att ha slutat med Blöjan.