• Anonym (Puff)

För och nackdelar, ensam vårdnad

Hej

Jag önskar era åsikter om detta med ensam vårdnad eller enskild vårdnad kanske det heter?

Min man och hans ena barns mamma är i 'strid' kring detta nu.
    De har gemensam vårdnad och tidigare så skrev min man på att han godkände att hon skulle få ensam vårdnad pga att de bor på olika orter. Barnet bor hos mamman och var på umgänge här.

Detta godkändes inte då det inte ansågs vara det bästa för barnet. Mamman hade då olika stödinsatser kring sitt föräldraskap så det är troligen orsaken.

Nu vill mamman ha det igen då vi nu har övergått från umgänge med övernattningar till umgänge på dagtid. Detta är enkom för bonus skull vill jag påpeka då bonus har en typ av autism och inte klarar av umgänget plus att bo med sin kontaktfamilj både i veckorna och vissa helger.

Under de dryga fem år jag och maken har varit ett par har vi försökt olika umgängesformer, varannan helg, varje helg, var tredje, var fjärde osv. Alla har testats en längre period men bonus mår inte bra av detta. Vi har varit i kontakt med familjeenheten och de som gjort bonus utredningar och alla (utom mamman) är ense om att bonus mår bäst av att ha dagumgänge för nu iaf.

Vi har även ställt frågan om pappan ska vara boendeförälder men det tvärvägrar mamman. Vi tror inte det är det bästa heller då bonus är väldigt fäst vid och inarbetad i sin förskoleklass. MEN, det är ett bättre alternativ än att fortsätta med umgänge och ha övernattningar, det är vi alla (utom mamman då) överens om. Det känns tufft men får ju lov att klara det tills det går att göra annorlunda helt enkelt.

Nu till min huvudfråga då, ska min man igen skriva under godkännande att hon får ensam vårdnad? (Det är dock inte säkert att det godkänns nu heller) Han har börjat tveka då en kollega till honom som inte hade det fick kämpa för att få vårdnaden om sina barn när mamman sorgligt nog gick bort. Maken har inga problem med att skriva under papper etc och gör inga invändningar i bonus vardagliga skötsel, har aldrig nekat någon typ av vård, motsatt sig skolval eller liknande.
    Inte heller skulle han motsätta sig ev flytt så länge det inte påverkar hans möjligheter till att träffa sitt barn. Han skulle tom godkänna en flytt längre bort om det går att se att det är det bästa för bonus. (Idag är det ca 15 mil emellan dem)

• Svar på tråden För och nackdelar, ensam vårdnad
  • Anonym (bibo)

Jag skulle låta bli om jag var han. Hade mamman stödinsatser i sitt föräldraskap så är det bra om det finns en kompetent förälder. Hon verkar ju inte vara helt med på det han tycker så att ge henne all bestämmande rätt verkar som ett dåligt val.

Han skulle ju förlora sin vilja helt. Då kan hon göra precis vad hon vill. Så nej jag tycker inte att han ska skriva under.

• Anonym (Puff)
    Anonym (bibo) skrev 2016-10-02 08:46:12 följande:

Jag skulle låta bli om jag var han. Hade mamman stödinsatser i sitt föräldraskap så är det bra om det finns en kompetent förälder. Hon verkar ju inte vara helt med på det han tycker så att ge henne all bestämmande rätt verkar som ett dåligt val.

Han skulle ju förlora sin vilja helt. Då kan hon göra precis vad hon vill. Så nej jag tycker inte att han ska skriva under.

Tack för svaret. Hon har alltid varit noga med att berätta om saker kring barnet så på så vis har det inte varit problem. Inte heller har hon kommit med några konstiga förslag kring utredningar, skolval osv så där är det inte heller problem. Det som är är ju att hon behöver sin fritid (hon har adhd och upptäckte att det inte var en dans på rosor att ha barn själv på i stort sett heltid) men för bonus del är det tufft med tre boenden och vi kan inte ha mitt i veckorna pga avståndet. Att bonus skulle ha två förskolor är uteslutet, hen har haft nog jobbigt med en förskola att skolas in på.

Det lutar åt att han inte skriver på, han ska kontakta familjeenheten på barnets ort i morgon och se vad de säger.

• Anonym (bibo)

Jag tycker att om han skriver på det hon vill så finns det ingen anledning till att säga upp sin vårdnad om barnet. Varför är det så viktigt för henne om hon ändå alltid får som hon vill menar jag?

• Anonym (...)

Risken med att avsäga sig vårdnaden är ju att han inte får träffa sitt barn alls. Å om jag inte har helt fel kan hon ju göra som hon vill då eftersom hon inte behöver diskutera något med någon annan... nu kanske det inte spelar någon roll, men låt säga att hon blir arg/irriterad/besviken över något länge fram. Har hon då ensam vårdnad så kan hon säga att han inte får träffa sitt barn.

Så länge han har vårdnad har han något att säga till om!

• Anonym (Puff)
    Anonym (...) skrev 2016-10-02 09:19:21 följande:

Risken med att avsäga sig vårdnaden är ju att han inte får träffa sitt barn alls. Å om jag inte har helt fel kan hon ju göra som hon vill då eftersom hon inte behöver diskutera något med någon annan... nu kanske det inte spelar någon roll, men låt säga att hon blir arg/irriterad/besviken över något länge fram. Har hon då ensam vårdnad så kan hon säga att han inte får träffa sitt barn.

Så länge han har vårdnad har han något att säga till om!

Umgänge och vårdnad är helt skilda saker.
    Anonym (bibo) skrev 2016-10-02 09:11:35 följande:

Jag tycker att om han skriver på det hon vill så finns det ingen anledning till att säga upp sin vårdnad om barnet. Varför är det så viktigt för henne om hon ändå alltid får som hon vill menar jag?

Nej lite så tänker jag med, men mamman är förbannad just nu och har alltid tyckt det är jobbigt att skicka papper som ska skrivas på och vänta på vändande post.
  • Anonym (Dryga morsor)
    Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 09:36:33 följande:

Umgänge och vårdnad är helt skilda saker.Nej lite så tänker jag med, men mamman är förbannad just nu och har alltid tyckt det är jobbigt att skicka papper som ska skrivas på och vänta på vändande post.

Han kan ge henne två val. Sluta gnälla och klaga eller så ansöker HAN om boendet OCH ensam vårdnad. Jag tror hon blir tyst.
  • Anonym (nej)

Enskild vårdnad innebär att mamman, i detta fallet, får byta skola, flytta på barnet osv, utan pappans tillstånd. Hon har alltså all juridisk rätt att göra exakt som hon vill. Det låter inte som en bra idé med tanke på att mamman tydligen har stödinsatser i sin föräldraroll.

Umgänget har inget med den enskilda vårdnaden att göra. Inte ett dugg. Men hon kan iofs flytta 100 mil, eller utomlands, och därmed omöjliggöra umgänge.

Jag skulle nog lyfta ett varningens finger att ge henne enskild vårdnad.

• Anonym (...)
    Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 09:36:33 följande:

Umgänge och vårdnad är helt skilda saker..

Ja det vet jag...men jag tänker att om man avsäger sig vårdnaden har man rätt att kräva umgänge då? Är det inte bara vårdnadshavaren som har "bestämmande rätt" då... men jag kanske har helt fel. Inte så insatt
  • EnGladPingvin

Jag hade aldrig skrivit bort vårdnaden på mitt barn frivilligt. Varför vill mamman ha enskild vårdnad? Får hon enskild vårdnad kan hon flytta med barnet, byta skola, ta beslut utan pappans vetskap, byta namn på barnet, etc. Han tappar all kontroll och har egentligen inte ens rätt att få ut information från skolan eller vården utan hennes godkännande. Varför skriva på det frivilligt? Jag kan se vilka fördelar hon ser, men inte vad det skulle vara för minsta fördel varken för honom eller barnen.

• Anonym (Puff)
    Anonym (nej) skrev 2016-10-02 12:43:42 följande:

Enskild vårdnad innebär att mamman, i detta fallet, får byta skola, flytta på barnet osv, utan pappans tillstånd. Hon har alltså all juridisk rätt att göra exakt som hon vill. Det låter inte som en bra idé med tanke på att mamman tydligen har stödinsatser i sin föräldraroll.

Umgänget har inget med den enskilda vårdnaden att göra. Inte ett dugg. Men hon kan iofs flytta 100 mil, eller utomlands, och därmed omöjliggöra umgänge.

Jag skulle nog lyfta ett varningens finger att ge henne enskild vårdnad.

Jo, det vet vi redan. Men rent krasst kan hon göra allt detta ändå.

Eftersom vi inte haft veckoumgänge utan helgumgänge bara (och just nu dagumgänge) så kan hon rent krasst flytta och skicka in flyttanmälan för barnet och så får pappan hem en förfrågan om orsak till att han inte skrivit under flyttanmälan. Hans enda chans då är att kräva interimistiskt beslut på boendet tills ärendet utreds.
    Ingen av oss ser hur det kan vara det bästa för barnet. Dels ha flyttat från sin trygga 'värld' av hem, förskola, alla kompisar hen har gått med sedan start, all personal osv till nytt ställe och så plötsligt hem till pappa med fru och 'mista' mamman som hen växt upp med.

I nuläget är det alltså utifall att mamman avlider som vi oroar oss för. Pappan har dock bestämt sig för att ta striden och säga att antingen är det som nu eller så ansöker vi om boendet och så är det med det.
Svar på tråden För och nackdelar, ensam vårdnad