Brösten sprutar!
Hej! Skulle behöva era råd och tips. Mitt första barn är nu (bara) 3 veckor gammal. Dom första 2 veckorna var jag tvungen att väcka honom varannan till var 3:e timme för att han skulle äta.
Brösten blev tillslut mjuka och anpassade sig jättebra. Finns även bra med mjölk.
För en vecka sedan så började han vara vaken mera, och när han väl är vaken blir det maraton amning- vilket bara är bra. (fri amning, ej napp)
Märker dock att efter maratonet så fylls brösten på mycket snabbare, för dom tror väl att det ska vara maraton nu hädan efter. Så dom blir helt sprängfyllda när jag igen återgår till var 3 timme (cirka, när han sover)
Så kommer brösten alltid vara så här oregelbundna av hans maratonamning?
Dom första veckorna kände jag mig bekväm i att dom var så mjuka och lättare att amma.
Nu när dom är så hårda försöker jag handmjölka lite innan men det är betydligt svårare för honom att greppa bröstet. Plus att det sprutar mjölk på honom och droppar en hel del. Inga problem när jag är hemma, förutom att brösten späns. Så kort tid av ens liv dessutom så så stort problem är det INTE, men finns det tips så är det ju bra..
Men detta har resulterat i att jag stänger in mig i ett enskilt rum när jag är hos min mamma te.x och vågar inte ens prova att amma offentligt pga sprängfyllda bröst som kommer spruta en massa mjölk.
Kommer det alltid vara såhär? Eler kommer det bli bättre när han kan greppa bröstet på en gång så att all mjölk sprutar i hans mun istället? För som det är nu kan det fortfarande ta 5-10min innan han får ett ordentligt grepp..
Och antar att brösten alltid kommer vara såhär oregelbundna, eftersom han ibland maratonammar och ibland sover 3-4 timmar sträck..