• JohannaSaGo

Brösten sprutar!

Hej! Skulle behöva era råd och tips. Mitt första barn är nu (bara) 3 veckor gammal. Dom första 2 veckorna var jag tvungen att väcka honom varannan till var 3:e timme för att han skulle äta.

Brösten blev tillslut mjuka och anpassade sig jättebra. Finns även bra med mjölk.

För en vecka sedan så började han vara vaken mera, och när han väl är vaken blir det maraton amning- vilket bara är bra. (fri amning, ej napp) 

Märker dock att efter maratonet så fylls brösten på mycket snabbare, för dom tror väl att det ska vara maraton nu hädan efter. Så dom blir helt sprängfyllda när jag igen återgår till var 3 timme (cirka, när han sover)

Så kommer brösten alltid vara så här oregelbundna av hans maratonamning?

Dom första veckorna kände jag mig bekväm i att dom var så mjuka och lättare att amma.
    Nu när dom är så hårda försöker jag handmjölka lite innan men det är betydligt svårare för honom att greppa bröstet. Plus att det sprutar mjölk på honom och droppar en hel del. Inga problem när jag är hemma, förutom att brösten späns. Så kort tid av ens liv dessutom så så stort problem är det INTE, men finns det tips så är det ju bra.. 

Men detta har  resulterat i att jag stänger in mig i ett enskilt rum när jag är hos min mamma te.x och vågar inte ens prova att amma offentligt pga sprängfyllda bröst som kommer spruta en massa mjölk.

Kommer det alltid vara såhär? Eler kommer det bli bättre när han kan greppa bröstet på en gång så att all mjölk sprutar i hans mun istället? För som det är nu kan det fortfarande ta 5-10min innan han får ett ordentligt grepp..

Och antar att brösten alltid kommer vara såhär oregelbundna, eftersom han ibland maratonammar och ibland sover 3-4 timmar sträck..

• Svar på tråden Brösten sprutar!
  • Anonym (Tryck)

Hej,ett tips vid sprängfyllda bröst är att ta å trycka in vårtgården runt vårtan för att trycka undan mjölken längst fram för bättre tag.

• Mallemamma

Hej! Det verkar som att amningen fungerar bra så jag tycker du ska låta ditt barn och dina bröst lära känna varandra :) alltså inte handmjölka för då har bebisen inte kontroll.

Som du skriver har din son ändrat sina matrutiner och brösten kommer anpassa sig. Ge det lite mer tid :) förstår det är jobbigt när det sprutar, försök ha en handduk tillgänglig och kanske häng över bröstet/sonen tills han fått ett bra grepp. Min son gjorde likadant, det tar ju några sug innan mjölken rinner till och då kommer det så mycket på en gång för honom. Men jag tror han kommer lära sig när mjölken kommer och vara beredd och inte släppa :)

Och jag hade problem med att det andra bröstet sprutade när min son ammade på det ena, och då gjorde jag som ovan skriver, att jag tryckte på bröstvårtan eller höll för den för att det skulle sluta spruta.

Hoppas det kommer fungera för dig :)

• JohannaSaGo

Tack för svaret :) absolut. Får ge det mer tid. Förstår bara inte hur brösten ska anpassa sig då han ibland äter ofta, ibland sällan. Brösten vet ju aldrig hur mycket dlm ska producera :p

• emeliemaya

De låter jätte vanligt och du ska va glad att du har gott om mjölk för den är så bra för lillen. De hände mig samma sak med min dotter och ännu värre blev de när jag fick mjölkstockning. Håll dina bröst varma och amma regelbundet, jag brukade amma min dotter när hon sov också för hon kunde sova långa stunde. Med tiden kommer de bli bättre. Kram

Svar på tråden Brösten sprutar!