• känsligo1

Hur länge får en 15 åring vara ute på kvällen!

Är ensamstående med en 15 årig dotter som är förbannad på mig jämt förutom de stunderna hon får pengar! Hon är rent ut sagt förjävlig mot mig som mamma. Hennes pappa är hon jämt snäll mot, försvarar, och försöker få honom och mig att hata varandra igen. När vi äntligen är vänner. Som när hon var ute ikväll och klockan var 23.15 så ringde jag och undrade när hon skulle hem. Men klickade luren i örat på mig. Hon hade ringt sin pappa precis innan och väckt honom. Ligger och sover när hon är ute!!!! Hon hade ju likaväl kunnat ringa ännu senare! Nu är det så att detta är min vecka som hon ändå är hos sin pappa för hon vill inte bo hos mig mer! Så snäll jag var innan på dagen och kvällen! Hade köpt grejer till henne och fick pengar ikväll! Men så beter hon sig så svinigt! Vad har ni för råd till en förtvivlad mamma! Alltid snäll men får bara skit medans pappan är helt underbar! Har kämpat med detta i 3 år nu och orkar inte med det här jävliga beteendet! Ställer alltid upp oavsett vad det är!

• Svar på tråden Hur länge får en 15 åring vara ute på kvällen!
  • Anonym (.)

En första grej är väl att sätta tydliga regler, så som när hon bör vara hemma om kvällarna. Följer hon inte dem drar du in pengarna/prylarna/mobil osv.

Sluta vara snäll. Hennes beteende behöver få konsekvenser.
    Se till att du och pappan har samma regler, så att han inte underminerar dig och på så vis favoriseras av dottern.

• sextiotalist

Kom överens innan hon sticker iväg för kvällen när hon ska komma hem (överens inte du bestämmer) och om det inte fungerar hur hon ska höra av sig.

• känsligo1

Säger jag någonting så sticker hon till pappan och ska flytta dit och vill inte ha kontakt tills nästa gång hon kommer om ber om någon tjänst. Hon är nästan alltid hos honom. Vi kan inte sätta oss ner och komma överens så bra är det inte mellan oss för vi tänker så olika jag o pappan. Jag kan tyvärr inte dra in pengar för jag ger mest upplevelser och pengar sparade i framtiden. Medans hon får en väldigt stor summa pengar där varje månad! Men tyvärr så räcker inte den stora summan ändå och har satt sig i stora skulder hos mig. Lånat ut pengar! Som jag ångrar. Hos sin pappa får hon lekpengar men hos mig får hon pengar när hon är vuxen! Har sagt till mig att de pengarna inte betyder något och sen kommer hon och ber om dem ibland till vissa saker! Men det blir inget med det förrän man är vuxen och kan hantera pengar! Försöker sätta gränser men det går inte så bra när man kan fly till en annan med olika gränser!

• Anonym (Förälder)

Packa hennes saker och så får hon bo hos sin pappa då.

Ta eventuell nyckel, ändra adress, ge henne inga pengar eller saker.

En 15åring ska veta liiiite bättre.

• MammAmma

Det beror på hur långt min tillit räcker, din dotter verkar ju inte vara vidare pålitlig så henne hade jag hållt i kort koppel.

Min 15 åriga son har rätt stor frihet även gällande annat och får vara ute till midnatt (även om jag hade kunnat låta honom stanna ute hela natten för att jag vet att han inte håller på med dumheter), för han har alltid visat att han går att lita på. Min 12 åriga dotter däremot kommer säkert inte få vara ute längre än till kl 22 när hon kommit upp i den åldern, för hon är en riktig lögnhals och har gång på gång bevisat hur opålitlig hon är.

• Bestemor

Under veckorna borde hon vara inne 21.00, hon måste ju upp till skolan dagen efter. På helgerna senast 24.00.

De tiderna hade jag för mina barn. Dessutom satt jag uppe på helgerna tills de kom hem.

Idag är mina barn vuxna.

Det är ett mycket hårdare klimat bland ungdomar idag. Man måste vara extra rädd om dem.

Unga människor tror de är odödliga, att inget kan hända just dem, det händer bara andra.

• Gudrunskan

22 på vardagar.
    23 på helg.

ca 2 dagar kräver jag eller deras far (skilda) att de är hemma. Typ fredag kväll. Den är helig (hos mig, vet ej hur det är hos deras far) och då måste de vara hemma och glo på töntig film med mamma och fredagsmysa. Vi har byte fredagar så då har jag längtat en vecka. Vägrar ge mig på den om det inte finns bra skäl.

Sedan brukar det vara någon till dag jag vill att de stannar hemma på kvällen. Det är det värsta jag kan göra mot mina barn tydligen. Så kan det gå.

De är 15 och 16 år.

Svar på tråden Hur länge får en 15 åring vara ute på kvällen!