• liinaae

4månaders skriker varje kväll

Hej! Har en tjej som snart är 5 månader, vi har kommit in i en period där nattningen tar länge och hon skriker o gnäller. Sover oroligare på natten också och är gnälligare på dagen.

Samma tid ungefär, 19-20 börjar det.

Jag har funderat på att börja ge henne kvällsgröt, kan det hjälpa? Samt försöka lägga henne innan 19, men det känns ju så tidigt, eller?

• Svar på tråden 4månaders skriker varje kväll
  • Milleman

Vår (nu5,5-månaders) har länge skrikit på kvällen innan hon ska somna. Inte kolik. BVC säger att vissa bebisar bara hatar att somna. Den där gränsen mellan att vara vaken och falla i sömn är jobbig.
    Vi har löst det med att ha henne i famnen om hon behöver. Sitta i soffan med henne. Nu har vi gjort rutin att varje kväll ge flaskan och sätter igång en speldosa. Det har hjälpt med en tydligare rutin.
    Vi ger gröt sedan 4 månader och hon känns mer nöjd :)

• Anonym (Maria)

Vår 4,5 mån skriker också innan hon ska somna. Vi brukar gå med henne i sele och då lugnar hon sig. Sedan mat och sedan somnar hon. Hon behöver hjälp att komma till ro och närhet. Har läst att det kan vara ett utvecklingssprång. Gröt har Bvc avrått ifrån innan 6 mån. Har att göra med risk för glutenintolerans tror jag.

• Ego Lovers

Testa att smeka bebisen över pannan och mellan ögonen. Då brukar de bli trötta. Min yngsta dotter ville ha ett täcke som låg över ögonen och pannan. Fick lägga det som en båge för jag var rädd för kvävningsrisken men då tryckte hon till så det låg kloss an ansiktet. När hon hade somnat drog jag ner täcket.

• Milleman
    Anonym (Maria) skrev 2016-09-28 21:29:11 följande:

Vår 4,5 mån skriker också innan hon ska somna. Vi brukar gå med henne i sele och då lugnar hon sig. Sedan mat och sedan somnar hon. Hon behöver hjälp att komma till ro och närhet. Har läst att det kan vara ett utvecklingssprång. Gröt har Bvc avrått ifrån innan 6 mån. Har att göra med risk för glutenintolerans tror jag.

Vår BVC sa redan när vår bebis var 4 månader att vi gärna fick börja med gröt. Nu är hon 5,5 månad och äter massor med olika mat, BVC som rekomenderar det med. Så det är väldigt olika vem man pratar med tydligen :) man ska också komma ihåg att glutenintollerans är ganska ovanligt. Och garanterat vanligare att det går i arv än att det kommer av att man börjar med gröt en månad för tidigt.
  • Milleman
    Ego Lovers skrev 2016-09-29 00:52:24 följande:

Testa att smeka bebisen över pannan och mellan ögonen. Då brukar de bli trötta. Min yngsta dotter ville ha ett täcke som låg över ögonen och pannan. Fick lägga det som en båge för jag var rädd för kvävningsrisken men då tryckte hon till så det låg kloss an ansiktet. När hon hade somnat drog jag ner täcket.

Just det ja. Så vill vår lilla också ha det. Filt över huvudet. Gillar mörker gissar jag för det går utan filt om det är väldigt mörkt i rummet.
  • Anonym (M)

Min 6 månaders är oxå gnällig innan läggdags. Vi försöker vara lite "steget före" när vi märker att hon börjar bli trött. Då börjar vi med kvällsrutinen. Pyjamas, läggning, välling, napp och snutte, sjunga vaggvisor. Hon vill oxå hålla i handen. Sen smeker vi över ögonen och pannan. Hon gnyr lite ändå men det är just när hon håller på och somna. Ibland blir hon övertrött och skriker ordentligt men så kan det bli och då får man kolla vad som passar henne, vagga i famnen, lägga i vagnen, sitta i famnen i mörkret. Ja det blir lite som ett experiment då för inget är bra föräns hon somnar

• Anonym (M)

Ja just det, sen är det ju olika faser barnen går igenom. De reagerar på olika intryck de får under dagen, bearbetar dem. Så det gör att barnen kanske sover oroligt och blir mer gnälliga.

Svar på tråden 4månaders skriker varje kväll