• bananman

Är min katt sjukligt överviktig?

7 år gammal, väger 5,5 kilo. Mår fint :) hon är rätt lång i kroppen, många tror att hon är en hane.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Är min katt sjukligt överviktig?
  • Birgitta02

Sjukligt överviktig? Nej, absolut inte. En sund frisk katt så vitt jag kan se. Inte överviktig på något sätt alls.

• molly11
    bananman skrev 2016-09-28 14:55:57 följande:

7 år gammal, väger 5,5 kilo. Mår fint :) hon är rätt lång i kroppen, många tror att hon är en hane.

Vad säger ni?

Huskatt bör väga mellan 3-4,5 kg medan en norsk skogskatt mellan 3-7 kg! Så lite beror det ju på ras! Vad har du?
  • Harvester

Absolut inte! Tycker den ser normal ut. Alltid lite svårt att säga när man inte kan känna på bukfettet etc men absolut inte sjukligt överviktig.

• Harvester
    molly11 skrev 2016-09-28 15:08:07 följande:

Huskatt bör väga mellan 3-4,5 kg medan en norsk skogskatt mellan 3-7 kg! Så lite beror det ju på ras! Vad har du?

Konstigt uttalande, det beror väl på hur stor katten är??
  • Birgitta02
    Harvester skrev 2016-09-28 15:12:10 följande:
    Konstigt uttalande, det beror väl på hur stor katten är??
    Håller helt med. Skogisar är iofs ganska stora till växten. Men det finns små skogkatter och stora husisar. Så det handlar om, precis som hos oss människor, katten är en stor katt i övrigt. Man ser om en katt är fet eller mager eller mittimellan. Att snacka om raser är lite märkligt. Det är som att säga att kvinnor skall väga mellan 60 och 70 kilo och män mellan 75 och 90 kilo. Inte mer, inte mindre.
  • bananman
    molly11 skrev 2016-09-28 15:08:07 följande:

Hittekatt från början så vet egentligen inte vad för ras. Men antar att det är en vanlig bondkatt :)
  • Aniiee

Jag tycker hon ser ut som en lite tjockis, men inte alls som en fetknopp, om vi säger så.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Primulina

Tycker den ser lite tjock ut men svårt att säga. Googla lite på det så hittar du bra mallar. Men vad jag kommer ihåg ska den ha en liten midja uppifrån och revbenen ska kännas på sidorna men inte synas.

Nästan alla tamkatter är överviktiga men vill du veta säkert ta den på kontroll. Annars är det bästa att ge den fri tillgång på blötfoder om magen tål det. Då blir den naturligt mätt och kommer lagom sakta till normal vikt.

Annars får du försiktigt minska maten men katten får inte gå ner mer än 2%/vecka för då kan den drabbas av leverskador.

• molly11
    bananman skrev 2016-09-28 15:22:09 följande:
    Hittekatt från början så vet egentligen inte vad för ras. Men antar att det är en vanlig bondkatt :)
    Lite övervikt då men inte sjukligt som tamkatt. Ser ut att må fint och känner du att hon mår bra så kör på som vanligt. Och folk som tyckte det är konstigt, gå till statistiken! Och visst kan man väga 90 kg men är man inte typ 185 lång så klassas man som överviktig generellt!
  • Domesticgoddess

Tycker hon ser jättefin och "lagom" ut!

Ställer mig lite undrande till den nämnda idealvikten för huskatter? Min, kastrerade bondkatt, hane väger 4,2 och han ser nästan mager ut. Äter bra, avmaskas regelbundet och är ganska liten för en hane men likväl, han ser tunn ut. Även veterinären menar att det vore bra om han gick upp iaf ett halvt kg. Så i mina öron låter normalvikten låg.

Svar på tråden Är min katt sjukligt överviktig?