Är min katt sjukligt överviktig?
7 år gammal, väger 5,5 kilo. Mår fint :) hon är rätt lång i kroppen, många tror att hon är en hane.
Vad säger ni?
7 år gammal, väger 5,5 kilo. Mår fint :) hon är rätt lång i kroppen, många tror att hon är en hane.
Vad säger ni?
Sjukligt överviktig? Nej, absolut inte. En sund frisk katt så vitt jag kan se. Inte överviktig på något sätt alls.
Vad säger ni?
Absolut inte! Tycker den ser normal ut. Alltid lite svårt att säga när man inte kan känna på bukfettet etc men absolut inte sjukligt överviktig.
Huskatt bör väga mellan 3-4,5 kg medan en norsk skogskatt mellan 3-7 kg! Så lite beror det ju på ras! Vad har du?
Huskatt bör väga mellan 3-4,5 kg medan en norsk skogskatt mellan 3-7 kg! Så lite beror det ju på ras! Vad har du?
Jag tycker hon ser ut som en lite tjockis, men inte alls som en fetknopp, om vi säger så.
Ingen tjockis. Det är bara pälsen som är fluffig.
Ja, hon är stor, men inte tjock.
Tycker den ser lite tjock ut men svårt att säga. Googla lite på det så hittar du bra mallar. Men vad jag kommer ihåg ska den ha en liten midja uppifrån och revbenen ska kännas på sidorna men inte synas.
Nästan alla tamkatter är överviktiga men vill du veta säkert ta den på kontroll. Annars är det bästa att ge den fri tillgång på blötfoder om magen tål det. Då blir den naturligt mätt och kommer lagom sakta till normal vikt.
Annars får du försiktigt minska maten men katten får inte gå ner mer än 2%/vecka för då kan den drabbas av leverskador.
Tycker hon ser jättefin och "lagom" ut!
Ställer mig lite undrande till den nämnda idealvikten för huskatter? Min, kastrerade bondkatt, hane väger 4,2 och han ser nästan mager ut. Äter bra, avmaskas regelbundet och är ganska liten för en hane men likväl, han ser tunn ut. Även veterinären menar att det vore bra om han gick upp iaf ett halvt kg. Så i mina öron låter normalvikten låg.