• EllisO

Vem har rätt?

Jag och min ex ska separera efter 4 år. Vi har en 3 årig dotter.

När vi blev ihop hyrde jag ut min lgh och flyttade till han på andra sidan landet.

Ett år senare flyttar vi tillbaka till min lgh och får barn. För ett år sedan fick vi en ny större lgh där mitt ex nu ska bo kvar och jag ska flytta till en annan lgh.

Min fråga är: hur fungerar bodelningen? Han hade en byrå när jag flyttade till honom i början av förhållandet. Den vill jag ha nu när vi separerar. Stämmer det att det vi hade med oss till dena lägenheten idag ska delas upp, och det vi köpt separat sedan vi flyttade hit kan var och en behålla?

• Svar på tråden Vem har rätt?
  • FrökenPT

Byrån är hans då han köpt dem tidigare. Om den hade köpts i och till lägenheten ni bor i få infaller det i sambolagen, men den är hans sen innan och så även nu.

• Tow2Mater

Kommer ni överens kan ni ju dela hur ni vill. Menar du att ni båda absolut vill ha samma byrå?

• EllisO

Ja båda vill ha byrån. Vi behöll 99% av hans saker när vi flyttade hit så inte mkt är "mitt" ska jag då inte att rätt till något fastän vi bott ihop?

• Ms H
    EllisO skrev 2016-09-27 22:42:33 följande:

Ja båda vill ha byrån. Vi behöll 99% av hans saker när vi flyttade hit så inte mkt är "mitt" ska jag då inte att rätt till något fastän vi bott ihop?

Jo, du har rätt till hälften av det som köpts till det gemensamma hushållet, dvs sedan ni flyttade ihop (oavsett hur många bostäder ni bott i sedan dess). Men nej, du har inte rätt till de grejer han köpte innan ni flyttade ihop.
Svar på tråden Vem har rätt?