• Anonym (Fdmedberoendetyp)

Han super och jag ska inte hjälpa honom längre

Jag lämnade honom för snart 4 månader sen. Han är glad i drickat och blir extremt personlighetsförändrad så fort han blir minsta onykter. Han blir högljud, provocerande, elak, agressiv och totalt gränslös i sitt beteende. Han är en fara för sig själv och för andra.

En gång slog han en kille medvetslös så han hamna i koma och höll på att dö.

En gång bet han sin vän i armen och målade hans väggar och trappuppgång med målarfärg.

Flera gånger har han slagit mig gul och blå.

En gång slog han min katt och hund.

En gång skar han upp armarna med en kniv.

En gång ramlade han ut från balkongen och fick en kraftig hjärnblödning.

Många gånger vaknar han och vet inte vart han är och har tappat bort alla sina saker.

Oftast kom han aldrig hem samma kväll.

Han har slagit alla sina vänner.

Alla stans uteställen har portat honom.

Han har många gånger blivit onykter när han har ansvar för sitt barn.

Ofta vaknar han bakis och kör bilen till jobbet.

Han har förlorat två jobb

Han har förlorat körkortet två gånger

Nu har jag lämnat honom och han verkar gå all-in. Får höra från höger och vänster Hur han betett sig, varit onykter, blivit utslängd och vaknat med minnesluckor på trottoaren.

Mitt hjärta det brister och nu är jag inte där för att "rädda" honom. Han kommer förlora allt. Han är en fara för sig själv och för andra när han är onykter. Är så himla rädd att något riktigt allvarligt hinner hända innan han inser. Men inget verkar få honom att inse. Hur fan ska jag gå vidare utan att känna ansvar och oro? Han kommer förlora jobb, körkort och barn. Jag vill han bara väl, det här suger. Hjälp!

• Svar på tråden Han super och jag ska inte hjälpa honom längre
  • Anonym (Titti)

Första steget har du redan tagit genom att inse att du är medberoende. Otroligt starkt av dig!

Finns det någon stödgrupp i närheten av där du bor? Annars kanske du kan hitta någon stödgrupp på internet, tex via Facebook.

• Anonym (Ida)

Du har gjort rätt som lämnat. Vet att det är svårt att känna att någon förstör sitt liv. Har varit i liknande situation. Du kan inte hjälpa honom hur gärna du än vill. Du måste tänka på dig själv. Han har ett eget ansvar för sitt liv. Finns som ovan skrev bra stödgrupper på Facebook.

Anonym (Titti) skrev 2016-09-27 09:39:30 följande:

Första steget har du redan tagit genom att inse att du är medberoende. Otroligt starkt av dig!

Finns det någon stödgrupp i närheten av där du bor? Annars kanske du kan hitta någon stödgrupp på internet, tex via Facebook.

Tack, ja jag kanske borde vända mig till någon stödgrupp. Börjar inse att jag har varit jättemedberoende och att förhållandet varit helt sjukt. Börjar äntligen att tala högt och det känns bra.
    Anonym (Ida) skrev 2016-09-27 11:37:37 följande:

Du har gjort rätt som lämnat. Vet att det är svårt att känna att någon förstör sitt liv. Har varit i liknande situation. Du kan inte hjälpa honom hur gärna du än vill. Du måste tänka på dig själv. Han har ett eget ansvar för sitt liv. Finns som ovan skrev bra stödgrupper på Facebook.

Ja han har ansvar för sitt eget liv och han väljer att dricka inget jag gör kan rädda honom. Vad för grupper på fb. Namn?
  • klyban
    Är det inte bättre att du går vidare i livet och lämnar han till historien.
    Och säg till folk att du inte intresserad när det kommer till vad han gör eller inte.

Så hade jag det på ett ex en gång, alla skulle berätta vad för konstiga saker hon gjorde.
    Jag fick säga till tillslut att jag inte är intresserad, då för jag hade valt att gå vidare i livet.

Så sluta tänk på detta, det ger dig inget TS.
    Det bara tar kraft ifrån dig, som du borde kunna lägga på nått roligare än ett dåligt ex.
Svar på tråden Han super och jag ska inte hjälpa honom längre