• JohannaSaGo

Tröstamma trots full i magen

Hej! Min son som är 12 dagar har blivit jätte tuttig. Försöker köra fri amning och ge bröstet vid tröst och det har funkat bra. Men nu ikväll är hans mage full!

Vid snuttningen äter han ju lite samtidigt och han spyr sedan upp lite mjölk. Direkt efter söker han efter bröstet igen.

Jag vågar inte ge napp ännu då amningen strulat.

Men vad gör man? Låter man honom fortsätta suga fast jag vet att det är fullt och han kommer kräkas? Tröst hos pappa går inte just nu. Han letar bara efter något att suga på!

• Svar på tråden Tröstamma trots full i magen
  • lövet2

Jodå, låt honom suga! Spädbarn kräks och det är helt normalt. De ska äta tills de är överfulla och svämmar över. Bröstmjölken är så lättsmält att magen ändå blir tom ganska fort igen.

• Anonym (H)

Magen är från början jätteliten och töjs sen ut lite i taget

Dessutom är deras ämnesomsättning väldigt hög och bröstmjölk är lättsmält så dom måste fylla på ofta

Så mängden som räckte igår kanske inte räcker idag och dom snuttar även mer i förebyggande syfte för att öka produktionen inför ett större behov

Så låt han snutta och kräkas lite!

De jämnar ut sig till slut

Att ersätta snuttet med napp kan (kan! Inte måste!) minska produktionen och sen också viktuppgången och sen tror man mjölken inte duger/räcker och så ger man ersättning och så snuttas de mindre och produktionen går ner mer och pang så sinar mjölken och man måste kämpa tillbaka eller ge upp och gå över till ersättning :/

Så vill du amma och inte riskera problem, vänta med napp eller skippa den helt, det är helt normalt med lite knöl och kräk under perioder!

• JohannaSaGo
    lövet2 skrev 2016-09-26 22:56:50 följande:

Jodå, låt honom suga! Spädbarn kräks och det är helt normalt. De ska äta tills de är överfulla och svämmar över. Bröstmjölken är så lättsmält att magen ändå blir tom ganska fort igen.

Ok :) jo jag märkte tillslut att det gick att fortsätta hanhonom vid tutten. Det var bara precis efter han kräktes som han bara tog bröstet 2min och släppte, skrek.. och så höll vi på kanske 20 min. Verkade som att han ville suga men inte ha mjölk, men sen gick det :)
Svar på tråden Tröstamma trots full i magen