• Annaspilar

Alkohol

Hej. Jag är mer eller mindre nykterist och dricker enbart någon cider till maten någon gång ibland. Min undran nu är om det kan sen vara skadligt för fostret när man är gravid. Eller kan man ta någon cider enstaka gång? Vad är era tankar om detta? Jag måste inte ha den cidern men är nyfiken på hur andra ser på detta.

Diskutera i god ton. :)

• Svar på tråden Alkohol
  • InaLo

Min tanke är att så länge jag planerar barn så dricker jag inte mycket alkohol. Kanske 2-3 glas var eller varannan vecka. Men under en graviditet så är det såklart inget.

• Carambolan

Efter ett plus är det nolltolerans på alkohol för mig. Innan dess, när vi "planerat barn", har jag levt som vanligt.

• K med lilla E

Absolut ingen alkohol under graviditeten. Innan, precis som vanligt. 

• Rosenblad

Hur man lever innan plusset är upp till var och en. Men man kanske ska skippa att bli full mellan äl-BIM, min åsikt.. Men när man fått plusset absolut noll alkohol och nikotin! Jag sluta röka på en dag pga vi börja försöka skaffa barn så att vill man så kan man. Vill man ha barn ska man inte offra fostrets utveckling pga egoism.

• Fia 28

Absolut ingen alkohol under graviditeten. Finns god alkoholfri cider om det är det du dricker. 

• Esther90

Under graviditeten tycker jag man kan skippa alkohol helt och hållet. Finns otroligt många goda alkoholfria alternativ! Sen är det ju trots allt bara 9 månader. Om du inte är någon stordrickare borde det inte vara några problem att övergå till alkoholfritt under graviditeten :)

• Dixie

Om du dricker mycket eller lite som ogravid är ju oväsentligt i sammanhanget, som gravid bör man avstå alkohol! Dessutom finns ju massor av alkoholfri cider, så kör på det som gravid!

Svar på tråden Alkohol