• Pegadol

Vad göra med inneboende?

Måste bara avreagera mig känner jag Rynkar på näsan
    Jag har en inneboende sedan ett tag tillbaka, och jag trivs inte längre hemma.
    Jag är inte ekonomiskt beroende av denne,men när livet tog en skutt framåt insåg jag att jag kunde spara lite på boendekostnaderna om jag hyr ut ett rum.
    Så sagt och gjort,hittade denna person som verkade så trevlig och ordentlig.
    Jag är själv väldigt öppen glad snäll och generös person och vi hade ett snack om alla villkor från början,så allt verkade bra.
    Men det slog mig från början att denne verkade väldigt naiv om boendesituationen Stockholm och ja,livet i allmänheten.Och detta gör att jag inte bara kan kasta ut människan..denne kommer helt enkelt hamna på gatan i värsta fall.
    Men till saken...känner mig som ett irritationsmoment i mitt eget hem.
    Vi kom överens om att personen fick ta med sin pojkvän DÅ OCH DÅ!Detta då och då kom att bli typ hela första veckan övernattning..när jag till slut sa till denne,att det helt enkelt inte är ok höll det sig ett tag innan dom började komma sent på kvällen..glömde låsa ytterdörren b.l och pojkvännen använde min handduk och hela badrummet var nerblött.Detta tillsammans med att denne verkar tycka att det är besvärande att ha oss här,hälsar knappt säger aldrig hejdå och säger aldrig något till min dotter och meddelar aldrig om denne skall vara borta några dagar,dessutom är dennes rum ett bombnedslag av smutsiga kläder och saker överallt,skulle inte störa mig..men det luktar,även genom dörren..visst håller fräscht i kök och badrum efter sig men hjälper aldrig till med att kasta sopor m.m.Jag är inte superpedant,men visst lägenheten är toppfräsch överallt för det är sådan jag är.
    Har nu sagt att pojkvännen inte får komma hit nattetid mer,vilket hen tyckte var väldigt tråkigt,trodde inte tydligen inte att det störde mig så länge dom håller till i rummet han hyr borde ju det vara ok.Enligt hen då.

Nu tycker du säkert att jag skall kasta ut denne,men har för stort hjärta för det..hen har ingenstans att ta vägen och väldigt låg budget för att hitta något i staden..dessutom bor jag i ett väldigt eftertraktad del av Stockholm,jättelungt och än så länge besparat av allt stök,tryggt med andra ord.Och även här är hen rädd att gå ut på kvällen.Så svårt att se hens i lite mer stökigt ställe.Så hens chanser att hitta annat är minimala.Jag har ändå en väldigt schysst hyra fina,nya möbler i rummet m.m

Vet inte vad jag skall göra :( 
    Jag har tjatat på att hen skall städa sitt rum.."har inte tid" "jag är sjuk"..vilket inte stämmer.
    Dessutom propsar hen på att betala hyran i sista i månaden trots att jag önskade runt 25 varje månad vilket vi var överens om.( Är också student och får mina utbetalningar runt den 25 varje månad,får inte alla det?CSN?)
    Bah..fick spy ur mig lite.
    Hur skulle du gjort?Är hen respektlös?

• Svar på tråden Vad göra med inneboende?
  • Birgitta02

Du ska ta ett riktigt snack med personen. Sätt upp en lista vad som förväntas. Säg att om inte detta följs så kan hen inte få bo kvar. Ge personen en månad. Har hen struntat i de regler du sätter upp så ge henne en vecka att flytta. Det senare kan du dessutom säga till att om: händer ingen radikal förändring efter en månad så åker du ut på en vecka. Det är DITT hem.

Det är obehagligt att ta såna samtal, men det är ett måste. Man bor ihop, man håller iordning efter sig. Man säger hej och hej då. Hen är respektlös. Mycket.

• viseversa

Jag säger att du ska kasta ut henne. Men det tänker du ju inte göra så ja du får väl leva med detta då? Ditt val.

• Carambolan

Säg upp om du vill det. Du kan ju vara schysst och bjussa på lite längre uppsägningstid om du tycker synd om personen. Är du rädd att det blir onda känslor så kan du ju dra till med att du fått löneförhöjning och hellre vill ha rummet som hobbyrum nu när du har råd, eller att din kusin ska flytta till stan och bo med dig, eller vad som helst som inte är lika konfrontativt. Då är det kanske lättare att komma tillrätta med problemen under månaderna som är kvar, utan att det blir tjafs.

• Pegadol

Tack!Nu när jag själv läser igenom ( min stökigaSkrattande) text inser jag det.
    Men hjälper nog inte prata med hen,får låta det vara året ut så hen får lite tid på sig att hitta annat.(Lycka till Förvånad)

Det är ändå knepigt att hitta en ny bra bra inneboende och hen betalar trots allt och sköter sig allmänt..men vill inte ha hen här längre än nödvändigt.

Svårt att sätta sig i hens huvud faktiskt,verkar ju inte vara ett dugg rädd att åka ut.
    (Fast jo,när jag tog upp det första gången var hen väldigt nervös,varför inte sköta sig prickfritt nu?)

• Birgitta02
    Pegadol skrev 2016-09-26 17:24:39 följande:
    Tack!Nu när jag själv läser igenom ( min stökigaSkrattande) text inser jag det.
    Men hjälper nog inte prata med hen,får låta det vara året ut så hen får lite tid på sig att hitta annat.(Lycka till Förvånad)

Det är ändå knepigt att hitta en ny bra bra inneboende och hen betalar trots allt och sköter sig allmänt..men vill inte ha hen här längre än nödvändigt.

Svårt att sätta sig i hens huvud faktiskt,verkar ju inte vara ett dugg rädd att åka ut.
    (Fast jo,när jag tog upp det första gången var hen väldigt nervös,varför inte sköta sig prickfritt nu?)
    Gör en skriftlig lista vad som gäller. Ibland är vissa människor helt uppe i det blå:

1. Inga pojkvänner på nätterna
    2. Rummet ska städas en gång i veckan
    3. Hyran betalas den 25:e som vi redan faktiskt kommit överens om
    4 Badrummet ska vara snyggt efter användning.
    5. Köket städas efter matlagning

osv osv osv
  • Agnescecila

Du måste sätta upp tydliga regler. Om han inte följer dessa blir det vräkning. Om du hotar med vräkning och ber honom att leta efter ett annat boende, kommer väl killen fram till att det kan bli svårt och bättrar sig.
    Sen måste en sån enkel sak som att hälsa och låsa dörren vara lätt att lära sig?
    Är det samma pojkvän hela tiden? Annars vore det ju trevligt att du får veta vem som kommer in i ditt hem.

• Arenaman

Helt enig! Kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv!

Ohnehh skrev 2016-09-27 22:24:08 följande:
    Du ska sluta skriva hen, det ska du göra.

• stockholmsandra

Hej, 
    Jag det är klart att du kan säga upp kontraktet. Det skulle jag ha gjort. Det är ju din lägenhet som du har varit schysst nog att hyra ut ett rum i. Om din inneboende inte kan hålla sig till "reglerna" eller dina varningar så har du all rätt att säga upp hen. Vet inte vad ni har sagt för uppsägningstid men på 1-2 månader i Stockholm så kan man hitta något och denne person kan ju sova hos pojkvännen istället om det skulle dra ut på tiden. 

Det man inser efter sånt här är hur viktigt det är att ta med vissa saker i kontraktet (typ ordningsregler, vad som förväntas, om något skulle hände, uppsägningstid osv.).

Lycka till!

• Cl4udio
    Ohnehh skrev 2016-09-27 22:24:08 följande:

Du ska sluta skriva hen, det ska du göra.

Exakt! lägg av TS!!!
  • Pegadol

Ha ha visste att det(Hen) skulle störa någon????Jag stör på det själv nämligen..
    Men tillbaka till ämnet..
    Det är svårt att veta vad som inte är självklart för vissa,osagda regler,med anda ord.
    Men man märker snabbt om man inte passar ihop,alla är helt enkelt olika.
    Men nej,inte lätt att hitta boende,inte ens rum om man inte är beredd ta vad som helt var som helst,hade själv över 300 svar på annonsen.Men då ligger lägenheten väldigt bra och hyran är väldigt är helt ok för en student.

• Birgitta02
    Pegadol skrev 2016-09-28 08:25:15 följande:
    Ha ha visste att det(Hen) skulle störa någon????Jag stör på det själv nämligen.. Men tillbaka till ämnet.. Det är svårt att veta vad som inte är självklart för vissa,osagda regler,med anda ord. Men man märker snabbt om man inte passar ihop,alla är helt enkelt olika. Men nej,inte lätt att hitta boende,inte ens rum om man inte är beredd ta vad som helt var som helst,hade själv över 300 svar på annonsen.Men då ligger lägenheten väldigt bra och hyran är väldigt är helt ok för en student.
    Jag har varje år en inneboende hos mig. Bor i studentstad som det är ursvårt att hitta boende i. Haft fina studenter här som berikat mig faktiskt. Men förra året kom en snubbe. Jättetrevlig när vi pratades vid.  Han flyttade in. 60 mil hemifrån. Problemen var så många: Han hälsade aldrig någonsin. Han gick ut förbi mig i vardagsrummet till balkongen och rökte. Men hälsade aldrig. Inte ens första gången man såg honom på dagen. Han mötte aldrig min blick. Han vände på dygnet och var uppe på nätterna.  Lagade mat 24.00, smällde i lådor och skåp. Han skypade högljutt på nätterna. Han slutade använda sängkläder.  Höga skratt hördes från hans rum kl 3.00-4.00 på nätterna. Jag kände att antingen åker han ut, eller så kommer jag hamna på psyk.

Efter en månad fick han en varning. Hände inget. Fick ytterligare en varning. Det hände inget då heller. Han fortsatte köra sitt race. Jag hade svår sömnbrist då jag fick max 3 timmars sömn per natt under en längre tid. Till slut sa jag ifrån. Du har en månad på dig att flytta. Det var den tiden vi sagt på kontraktet. Efter ytterligare en vecka av elände så fick han fem dagar på sig att flytta. Jag ansåg att han helt enkelt straffat sig ur kontraktet. Han fick avbryta de enstaka kurserna han gick och flytta hem till mamma. Måååånga mil bort.

Han städade ur sitt rum på den fjärde dagen, packade sina grejer och  lade nycklarna på bordet och gick. Phu. När jag gick in i hans rum insåg jag att jag måste slänga bäddmadrassen. Den var brun. Fy fan. Likaså täcket. De fick slängas. Orkade inte ens skicka räkning om detta till honom.

Den natten..... gud vad jag sov gott!

• Pegadol

Herregud vilken mardröm!!????Tur du fick ut människan!!!Min är ju inte så illa men skulle faktiskt kännas som en befrielse om han flyttade..

Jag betalar hellre dom pengarna och har det lungt skönt..och rent, känner jag nu!

Svar på tråden Vad göra med inneboende?