• JohannaSaGo

Ammar i omgångar!

Hej min 2 veckors son har börjat amma i omgångar vilket han inte gjort i början. Han ammar 20 min ca tills han somnar vid bröstet.

Sedan kanske jag byter blöja. Då visar han att han vill ha mer mat. Och det snuttas inte bara, han äter :)

Sen blir det ofta en 3e omgång igen innan han är nöjd.

Toppen att han äter såklart, men kommer det fortsätta såhär varje amning? Det tar ju mycket av tiden så att säga..

• Svar på tråden Ammar i omgångar!
  • Anonym (Anni)

Startade inte du precis en amningstråd?

Du nojjar för mycket. Det kryllar av barn överallt och även svältande sådana i tredje världen. Du kan vara trygg i att din lilla bebis kommer få i sig tillräckligt med mat. Antingen via amning eller vi ersättning. Är det nåt strul med viktkurvan märker BVC det.

Ta det lite chill helt enkelt!

• BuoBä

När de är riktigt små är det vanligt att det är så men det kan variera över dygnet och mellan olika dagar. Det enda man kan göra är att försöka hänga med i vad bebisen vill.

Så småningom får de mer effektiv sugteknik och då tar det inte så lång tid längre.

• Anonym (Anni)

Angående din fråga; ja, barn ammar ofta i omgångar och ja, dom äter ofta. Hur ofta går man inte själv och tuggar i sig nåt om dagarna?

• Anonym (Tess)

För ett barn på 2 veckor är de väldigt vanligt!

Dels kan dom behöva äta ofta då magen fortfarande är liten och omsättningen är snabb, dom behöver massa mat för att växa, och sen ju mer magen blir större ju mer behöver dom få i sig men vissa vill äta lite i taget oftare medans andra äter längre och mer sällan eller lite hur som beroende på tid på dygnet, humör och dag

Sen behöver dom äta/snutta för att öka produktionen i bröstet så dom gör de även i förebyggande syfte, kommer då och då ökningsperioder

Men ofta så är de mycket och ofta amning i början för att glesas ut lite sen med lite undantag i perioder

Bara ta de lugnt och ge de tid, är så kort tid av livet egentligen

Svar på tråden Ammar i omgångar!