• Malva2015

ont i levern/ under höger revben

Ni som vet varför ni haft brännande ont under höger revben som gravida. Vad berodde det på och känner någon igen sig i att det gör så ont att tom huden ömmar när man vidrör försiktigt och att det är omöjligt att sova på sidan eller sitta upp en längre stund?

• Svar på tråden ont i levern/ under höger revben
  • Kerubmamman

För mig var det levern. Har du tagit upp detta på MVC? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • amalie79

För mig yttrade sig halsbrännan ungefär så. Vilken vecka är du i? Min son la sig med huvudet ner och rumpan under revbenen på mig i v 32, sen låg han kvar där och knödde tills han föddes i v 38.

Låg på andra sidan och sov

• Malva2015
    Kerubmamman skrev 2016-09-24 18:13:10 följande:

För mig var det levern. Har du tagit upp detta på MVC? 

Ja men ingen bryr sig. Får bara ondare och ondare. Hur gick det gör dig?
    Var du också ytligt öm, på huden?
  • Malva2015
    amalie79 skrev 2016-09-24 18:15:58 följande:

För mig yttrade sig halsbrännan ungefär så. Vilken vecka är du i? Min son la sig med huvudet ner och rumpan under revbenen på mig i v 32, sen låg han kvar där och knödde tills han föddes i v 38.

Låg på andra sidan och sov

Jag har ingen halsbränna alls . Inget sånt.
  • Malva2015
    amalie79 skrev 2016-09-24 18:17:17 följande:

Kan vara gallan också förresten, mkt vanligt!

Kan inte ligga på någon sida. Extremt ont
  • Aileen Allannah

Jag hade så sista graviditeten. Galet ont, hur jag än rörde mig, och fick aldrig något riktigt svar på vad det var. Tens hjälpte en del, antagligen var det en bebis som låg och tryckte där.

• Kerubmamman
    Malva2015 skrev 2016-09-24 19:24:47 följande:
    Ja men ingen bryr sig. Får bara ondare och ondare. Hur gick det gör dig? Var du också ytligt öm, på huden?
    För mig var det uppseglande HELLP, jag fick inget gehör innan de klassiska symptomen på havandeskapsförgiftning dök upp.

Jag var väldigt öm för beröring. Kunde inte sitta längre stunder, ej heller ligga på sida. Det hjälpte inte att sonen låg i säte och hade huvudet "fastkilat" under revbenen. 

Beroende på hur långt gången du är så kan det vara ömma muskelfästen och liknande också.
  • Malva2015
    Aileen Allannah skrev 2016-09-24 19:29:14 följande:

Jag hade så sista graviditeten. Galet ont, hur jag än rörde mig, och fick aldrig något riktigt svar på vad det var. Tens hjälpte en del, antagligen var det en bebis som låg och tryckte där.

Jag sover inte längre om nätterna för jag har så ont. Hade du så ont? Vet inte hur jag ska kunna krysta i den här smärtan..
  • RAM77

Vet inte hur långt gången i graviditeten du är men har du koll på ditt blodtryck? Jag känner igen känslan och jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten! Men det visar sig ofta i högt blodtryck och protein i urinen också. Kommer sällan före v24 heller.

Svar på tråden ont i levern/ under höger revben