• Mila

Har jag för tunn slemhinna?

Fick mf i vecka 6 i juni. När de kollade mig har jag för mig att slemhinnan var 5 mm. Inte tänkt mer på det. Idag på cd 18 var jag hos gyn för jag ville göra en undersökning. Jag hade då en äggblåsa på 22 mm och slemhinnan var 5 mm. Hon sa att det ser okej ut. Men nu har jag läst lite och 5 mm är väl inte alls bra? Kan det ha varit det som gjorde att jag fick mf?

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Har jag för tunn slemhinna?
  • Cyanea

Det beror ju lite på var i cykeln du är. Jag antar att du inte haft ägglossning än om gyn kunde se äggblåsan. Efter ägglossning har jag för mig (men ska erkänna att jag inte är helt hundra) att den i normalfallet är 7-8 mm. 

Missfall beror oftast på att embryot inte är livskraftigt. Av någon anledning utvecklas det inte som det ska, så det är förmodligen det som varit problemet. 

Hoppas det går bättre den här gången för er, lycka till! 

• Mila

Nej jag har nog inte haft äl än. Tempar och kör med äl-tester och det har inte visat på det än. Men jag är på cd18-19 så det är dags närsom. Brukar ha äl cd17-20. Så känns ju inte som att slemhinnan hinner tjocka till sig något :(

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Cyanea
    Mila skrev 2016-09-23 17:38:57 följande:

Nej jag har nog inte haft äl än. Tempar och kör med äl-tester och det har inte visat på det än. Men jag är på cd18-19 så det är dags närsom. Brukar ha äl cd17-20. Så känns ju inte som att slemhinnan hinner tjocka till sig något :(

Brukar du ägglossa så här dags i cykeln eller är den lite extra sen? Normalt sett är ens lutealfas lika lång även om ägglossningen blir senare än den brukar. I så fall har slemhinnan lika lång tid på sig som vanligt att tjocka till sig, då är det ingen som helst brådska. Sen kan det ju vara så att den är lite för tunn den här cykeln, men det behöver ändå inte ha påverkat missfallet. Det är tyvärr fullt normalt med ett missfall. Två är mindre vanligt, tre tyder på problem. Men ett är ingen fara. 

När under missfallet kollades slemhinnan? Eller var det efteråt? Eller innan? 
  • Mila
    Cyanea skrev 2016-09-24 12:46:20 följande:

Brukar du ägglossa så här dags i cykeln eller är den lite extra sen? Normalt sett är ens lutealfas lika lång även om ägglossningen blir senare än den brukar. I så fall har slemhinnan lika lång tid på sig som vanligt att tjocka till sig, då är det ingen som helst brådska. Sen kan det ju vara så att den är lite för tunn den här cykeln, men det behöver ändå inte ha påverkat missfallet. Det är tyvärr fullt normalt med ett missfall. Två är mindre vanligt, tre tyder på problem. Men ett är ingen fara. 

När under missfallet kollades slemhinnan? Eller var det efteråt? Eller innan? 

Jag brukar ha äl mellan cd17-20. Samma jag som jag började blöda åkte jag in och de konstatera mf och då var slemhinnan 5,7mm.

Min lutealfas har varit lite olika 9-11 dagar..

Känner mig lite lugnare idag. Dock verkar jag inte haft äl än då tempen störtdök idag på cd19 :( får väl dr hur det blir. Har iaf beställt hem progesterAll som tydligen ska vara bra. Dock så borde det ju finnas något annat man kan ta (receptfritt) innan äl för att bygga upp?

Kört med rosenrot i 2 omgångar nu. Förra månaden fick jag äl flera dagar tidigare. Men denna månad hjälpte det inte alls. Så struntar nog i det till nästa..
  • Cyanea
    Mila skrev 2016-09-24 15:17:58 följande:
    Jag brukar ha äl mellan cd17-20. Samma jag som jag började blöda åkte jag in och de konstatera mf och då var slemhinnan 5,7mm.

Min lutealfas har varit lite olika 9-11 dagar..

Känner mig lite lugnare idag. Dock verkar jag inte haft äl än då tempen störtdök idag på cd19 :( får väl dr hur det blir. Har iaf beställt hem progesterAll som tydligen ska vara bra. Dock så borde det ju finnas något annat man kan ta (receptfritt) innan äl för att bygga upp?

Kört med rosenrot i 2 omgångar nu. Förra månaden fick jag äl flera dagar tidigare. Men denna månad hjälpte det inte alls. Så struntar nog i det till nästa..
    Ok! Då känns det ju som att den var lite väl tunn. Frågade du gyn om det? 

Av vilken anledning använder du kosttillskott? Använde du dem när du blev gravid också? De kan ju ställa till det. Progesteron är ingen fara så länge man tar den efter ägglossning, mer än att den kan skjuta upp mensen. 
  • Mila
    Cyanea skrev 2016-09-24 18:57:36 följande:

Ok! Då känns det ju som att den var lite väl tunn. Frågade du gyn om det? 

Av vilken anledning använder du kosttillskott? Använde du dem när du blev gravid också? De kan ju ställa till det. Progesteron är ingen fara så länge man tar den efter ägglossning, mer än att den kan skjuta upp mensen. 

Eftersom min äl är rätt sen så ville jag få den tidigare så därför började jag med rosenrot. Första gången åt jag bara i 6 dagar och nu i 10 så inga höga doser. Annars äter jag bara vanliga vitaminer..

Nej alltså jag hade ingen aning om hur tjock slemhinnan skulle vara, läste om det efter.
Svar på tråden Har jag för tunn slemhinna?