• JohannaSaGo

Hur tvätta underlivet efter förlossningen.

Hej! Födde min son för 7 dagar sen och fick sys. Har inte haft något ont efteråt där nere förutom när man ska torka sig försiktigt vid toalettbesök & duscha.

Det jag undrar är hur viktigt det är att komma åt alla områden vid tvättandet.

Som det är nu spolar jag vatten rätt så ytligt och duttar med hela handen.. Om jag försöker "sära" på allt där nere gör det för ont. Lite svullet så för att komma åt måste jag isåfall sära på allt.

Är orolig att det inte blir ordentligt rent området kring slidöppningen. Klarar inte av att försöka gnugga rent med händerna eller nått.

Någon med samma erfarenhet som det ändå läkt fint på utan att bli infekterat?

• Svar på tråden Hur tvätta underlivet efter förlossningen.
  • Haskel

Som påläst man, kan jag bara säga, att du ska rengöra dig precis som vanligt. Likt alla underlivssår, ska de läkas inifrån och ut. Brukar du normalt använda tvål, så tvättar du underlivet så som du alltid gjort. Gör du det enbart med vatten så gör du det nu också.

Du ska inte gnugga extra noga, utan skölj bara av underlivet. Möjligtvis med en hand som viker undan veck, för att komma åt överallt.

Gör inget annorlunda mot det du brukar göra.

• Kirsty

Skölj bara med vatten, gärna flera gånger/dag. Ingen tvål.

• MyDestiny

Fortsätt dutta och skölj, gnugga inte
    Spola lite försiktigt med dusch munstycket på utsidan

• Physalis

Ett tips som jag läste om var att dränka ett trosskydd i alsollösning (obs! Ej alsolsprit) och hålla emot underlivet en liten stund.

Det hjälpte mig något oroligt som hade ont hela tiden och gissningsvis en infektion. Det svalkar, stillar klåda och torkar ut lite, vilket var perfekt för mig just då.

Om du inte har några problem hade jag endast kört med vatten och luftat mycket så att det inte är instängt, varmt och fuktigt. Var extra snäll mot dig själv och byt binda och trosor ofta ofta, det kostar lite mer, tar lite mer tvätt osv men det är det värt för att underlätta för en själv.

• Sjömamma

Om du har möjlighet så installera en handdusch från handfatet som du kan duscha av dig med efter toalettbesök. Mycket lättare än att försöka torka för hårt med papper. Duscha av med ljummet vatten bara, hjälp till lite försiktigt med handen, det räcker.

Svar på tråden Hur tvätta underlivet efter förlossningen.