• katastrof01

betala csn fast flyttat utomlands?

Hej all ni som flyttat utomlands! Betalar ni tillbaka till csn om ni nu har lån?

• Svar på tråden betala csn fast flyttat utomlands?
  • Carambolan

Enda skälet till att många inte betalar är att csn saknar deras utlandsadress.

• Valkyria75

Givetvis betalade jag när jag bodde utomlands! Svenska skattebetalare gav mig en utbildning. När jag flyttade utomlands fick dessa svenska skattebetalare varken dra nytta av min kompetens eller min skatt. Så det minsta man kan höra är åtminstone att betala tillbaka det man är skyldig... Men du kan ju välja om du vill betala baserat på din lön eller en 20:e-del av din skuld per år.

• FuckGoggleAskMe

Jojomen, jag betalar snällt! Har en amerikansk kollega som vid ett besök i USA blev stoppad i passkontrollen vid utresan, och det blev polis, fotbojor, handbojor, fängelsecell och hela köret. Anledningen var att han hade klantat till det beträffande en smärre skuld han hade i USA. Det tog inte så lång tid för honom att reda ut allt, betala skulden och återvända hit till jobbet, men han höll nog bättre ordning på sina papper efter detta. Nu är det nog stor skillnad på hur det funkar i Sverige och i USA, och man visar ju inte passet så ofta när man reser från Sverige till annat Europeiskt land, men det skulle nog inte vara så kul att hamna i fel register, som kanske samkörs med register i landet man flyttat till. Men vill man ha lite spänning i tillvaron, samt inte har några moraliska betänkligheter, så funkar det nog att skippa skulder i Sverige och chansa. Eventuellt klarar man sig, men jag tycker det är förkastligt att inte betala sina skulder.

• katastrof01

Ja jag betalar men jag har kompisar h är som säger att man inte behöver så man undrar ju. Har också funderat på det hur det går i så fall när dom åker hem igen. Eller så kanske dom aldrig gör det...

• Speakers Corner

Låter tämligen osolidariskt och korkat av dina vänner.
    En dag kanske dom vill/behöver ta del av vår välfärd igen, dom kan bli sjuka, deras barn kan behöva vård och hjälp, dom kan bli utsatta på en mängd olika sätt.
    Det kan vara bra att tänka lite långsiktigt även om man nu struntar i den etiska aspekten. 

• Fjäril kär
    katastrof01 skrev 2016-09-23 07:06:22 följande:

Ja jag betalar men jag har kompisar h är som säger att man inte behöver så man undrar ju. Har också funderat på det hur det går i så fall när dom åker hem igen. Eller så kanske dom aldrig gör det...

Om CSN inte kan skicka eftersänt till landet där man vistas eller att man struntar i e-fakturorna så kopplas kronofogden in och man får en fet smäll den dagen man återvänder . Känns oerhört korkat.

Det påverkar också pensionen givetvis. Inte så kul att ha bott utomlands i många år och inte får några pengar för att kronkalle drar pensionen man skulle fått från Sverige.

Jag tror det är någon medlem ur gruppen Europe som lever utomlands och inte "kan" återvända hem pga obetalda skulder, bland annat Csn.
Svar på tråden betala csn fast flyttat utomlands?