• Anonym (Sara)

irriterad på min sambo som "inte är redo"

Jag är en 24 årig kvinna som länge längtat efter barn. Känner att jag och min sambo nu är i en plats i livet då det passar bra att skaffa barn, problemet är att min sambo "inte är redo" som han säger. Denna mening gör mig galen! Han är 28 år, har bra ekonomi med över 100 000 på sparkontot. Han har gjort flera partyresor med grabbarna, festat något vansinnigt under några år osv.. En kille på 21-22 år förstår jag men en 28 årig man?
    Vi har köpt bostadsrätt (en stor 3a) och har ett stabilt och kärleksfullt förhållande, fasta jobb och framförallt, vi har levt och varit fria i flera år. Vad är problemet?
    Jag tycker att en kvinnas vilja väger tyngre i frågan om att skaffa barn. Det är jag som kommer vara gravid och bära barnet med alla krämpor som det innebär. Genomgå förlossning som även där har risker och komplikationer. Jag har det stora ansvaret att amma och ta hand om barnet den första tiden medans han kan jobba som vanligt. Varför ska då han få styra och bestämma när vi ska börja försöka skaffa barn när jag har en så stark längtan och önskan. Han är förövrigt väldigt barnkär och älskar barn.. Detta gör mig arg ledsen och frustrerad :( någon som känner igen sig?

• Svar på tråden irriterad på min sambo som "inte är redo"
  • Aileen Allannah

Du skojar nu va? Det är väl självklart att hans vilja väger lika tungt som din! Han vill inte ha barn ännu, det får du antingen acceptera och vänta tills han är redo, eller så gör du slut och skaffat barn på egen hand. Din vilja och önskan väger definitivt inte tyngre än hans!

• Sara88E

Jag tänker såhär, istället för att tjata och bli ledsna på varandra...
    Sätt er ned och prata om det - sakligt.

Lyssna på honom, vad är det han känner att han behöver för att bli redo, hur tänker han att de närmaste 3 åren ska se ut etc etc...

Och berätta likadant när det gäller dig, hur känner du?

Jag och min sambo har pratat, jag har berättat att jag vill ha barn innan jag fyller 30 (mitt nick är felaktigt) och han har också sagt att det låter som en bra plan, men han vill gärna hinna byta jobb och få fast anställning först... :)

• Anonym (Sara)
    Aileen Allannah skrev 2016-09-21 14:06:49 följande:

Du skojar nu va? Det är väl självklart att hans vilja väger lika tungt som din! Han vill inte ha barn ännu, det får du antingen acceptera och vänta tills han är redo, eller så gör du slut och skaffat barn på egen hand. Din vilja och önskan väger definitivt inte tyngre än hans!

Vad innebär att vara redo då? Att vakna upp en morgon och helt plötsligt vara redo bara sådär? Det tror inte jag på. Att vilja vänta av någon orsak förstår jag, man kanske vill hinna med någon speciell resa eller göra klart sin utbildning eller liknande men vänta bara för väntandes skull tycker inte jag är en bra orsak. Hur schysst är det att låta mig leva i ovisshet om när han kommer vilja? Kan ju ta hur lång tid som helst! Därmed minskar fertiliteten och jag vill gärna vara en ung förälder som har ork med barnen och framförallt många år tillsammans.
  • Anonym (Sara)
    Sara88E skrev 2016-09-21 14:09:47 följande:

Jag tänker såhär, istället för att tjata och bli ledsna på varandra...
    Sätt er ned och prata om det - sakligt.

Lyssna på honom, vad är det han känner att han behöver för att bli redo, hur tänker han att de närmaste 3 åren ska se ut etc etc...

Och berätta likadant när det gäller dig, hur känner du?

Jag och min sambo har pratat, jag har berättat att jag vill ha barn innan jag fyller 30 (mitt nick är felaktigt) och han har också sagt att det låter som en bra plan, men han vill gärna hinna byta jobb och få fast anställning först... :)

Det låter vettigt och bra. Vi har pratat om detta och han säger i princip att han inte är redo nu för att skaffa barn och att han kommer säga till när han är redo. Det är typ det som jag har fått höra.

Det hjälper mig inte så mycket.. Känner mig mest överkörd
  • Anonym (Hmmm)

Jag tror att många män skyller på att de "inte är redo" när det egentligen handlar om att de helt enkelt inte vill ha barn. Ser det med jämna mellanrum här att när tiden gått som männen påstått sig vilja ha kommer det ofta fram att de faktiskt aldrig velat. Och då har kvinnorna slösat flera eller t.o.m många år på dom. Vid 28 borde man veta-och vara redo om man vill såvida man inte är arbetslösa båda 2 eller har andra knapra förhållanden. Sätt dig ner och kräv svar lugnt och sakligt. sen kan du bestämma hur du ska göra med framtiden, men vad du än gör så sluta inte med p-piller eller nåt annat utan att han vet!

• Aileen Allannah

Jo, jag tror att man helt enkelt kan vakna en morgon och känna sig redo. Orkar du inte vänta lär du ju göra slut i stället.

• Fia 28
    Aileen Allannah skrev 2016-09-21 14:32:49 följande:

Jo, jag tror att man helt enkelt kan vakna en morgon och känna sig redo. Orkar du inte vänta lär du ju göra slut i stället.

Det hände mej.
  • fjanten

Att du skulle ha mer bestämmanderätt i frågan för att du är kvinna är helt befängt, så slopa den idén. Självklart ska båda vara redo och vilja skaffa barn innan man gör det. Då spelsr det ingen roll stt du är den som fkatiskt måste vara gravid med eventuella krämpor och sedan föda barnet. Det är ett livslångt ansvar att skaffa barn, och alla 28-åringar vill inte det ännu (eller alls).

Ni borde istället ha ett ordentligt snack om det hela, utan skuldbelägganden och gnäll. Vad är det som gör att han inte känner sig redo? Vill han någonsin ha barn (när i så fall?)? Varför vill du ha barn nu? Hur länge är du beredd att vänta innan du känner att du inte vill vara i ert förhållande längre om ni inte skaffar barn? Etc.

• Oski

Hur länge sedan skaffade ni bostadsrätten? Tänker mig att det inte behöver gå så fort ändå. Dessutom borde ni väl inte ha en så himla bra ekonomi om ni nyss skaffad bostaden, jag antar att ni lånat mycket pengar. Barn kostar mer än vad folk tror om man ska ha kul tillsammans också och inte bara föda upp barn som avelsdjur.

• Anonym (GH)

Han känner inte sig mogen än.Dessutom är han bara 28 år.Många vill bli pappor först när dom är närmare 40 år.

Svar på tråden irriterad på min sambo som "inte är redo"