• Mysterium

Hjälp en "amatör" att en köpa helt ny garderob

Hej hej!

Är en tjej, 20+. Jag har precis avklarat två års studier och under dessa två år så levde jag ganska knapert ekonomiskt, som dom allra flesta studerande gör... På grund av det har jag inte under två års tid köpt ett enda nytt klädesplagg till mig. Varken pengar, tid eller ork har funnits. Nu när jag är klar med mina studier och kan börja "leva" igen så har jag insett: Jag har inga kläder! 

Dom kläder jag har är så gamla att dom lätt skulle kunna passa in i en modekatalog från 2010. Därför är jag nu redo att sakta men säkert "byta ut" min garderob med nya klädesplagg och accessoarer. Jag har tänkt att göra det under en längre tid då det är rätt dyrt för mig att byta ut allt i ett nafs... Men tyvärr så är jag väldigt dålig på att matcha plagg. Vet inte alls hur man gör. 

Behöver därför eran proffshjälp till vad man bör köpa. Jag behöver allt från nya byxor till toppar, tröjor och blusar. Jag har ingen stil alls i kläder, antar att det är en vanlig, tråkig klädstil, om man kan kalla det så... 

Hjälp en syster i nöd! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-22 13:44
    Förlåt, glömde skriva det: Jag har arbetskläder så på jobbet har jag inte mina egna kläder på mig. Så det jag ska försöka köpa är kläder som jag har på min fritid. Allt från en myskväll i soffan till AW med jobbet :)

• Svar på tråden Hjälp en "amatör" att en köpa helt ny garderob
  • malousan95

Mitt tips om du ska byta ut nästan allt är att inte köpa alltför trendiga saker i första hand. Det som är väldigt trendigt just nu är antagligen väldigt omodernt om ett år och då får du byta ut mycket igen om du inte tänker mer klassiskt direkt.

Bygg upp en bra basgarderob baserat på hur ditt liv ser ut och vad du behöver för kläder i vardagen. Snygga välsittande jeans, simpla t-shirts, toppar och skjortor är alltid bra. Några snygga stickade tröjor till vintern kan vara skönt. En snygg jacka och ordentliga skor. Sen har du en bra garderob som du kan komplettera allteftersom. Lycka till!

• My Sigma

Skulle också satsa på basgrejer där mycket går att kombinera med varandra. Googla på capsule warsrobe för inspo!

Exakt vad du behöver beror helt på vilken typ av jobb du har, och vad du gör på fritiden (after work på trendig bar eller hundpromenad i skogen kräver ju lite olika outfits).

Men för ett kontorsjobb tänker jag att ett par svarta byxor, en svart/grå/mörkblå kjol, några skjortor/blusar i neutrala färger, en kavaj och en kofta eller tröja räcker långt. Ett par snygga neutrala sneakers om det är ett mer informellt ställe, ett par pumps om det är mer corporate. En snygg svart klänning som går att ha både på jobb och aw är guld!

Köp grejer med snygg passform och gärna bra kvalitet. Men H&M har också mycket snygga grejer och sitter ibland minst lika bra som Filippa K, beroende på kroppsform.

Lycka till!

• Ms H
    malousan95 skrev 2016-09-21 13:55:27 följande:

Mitt tips om du ska byta ut nästan allt är att inte köpa alltför trendiga saker i första hand. Det som är väldigt trendigt just nu är antagligen väldigt omodernt om ett år och då får du byta ut mycket igen om du inte tänker mer klassiskt direkt.

Bygg upp en bra basgarderob baserat på hur ditt liv ser ut och vad du behöver för kläder i vardagen. Snygga välsittande jeans, simpla t-shirts, toppar och skjortor är alltid bra. Några snygga stickade tröjor till vintern kan vara skönt. En snygg jacka och ordentliga skor. Sen har du en bra garderob som du kan komplettera allteftersom. Lycka till!

Var hittar man en snygg skön vinteranpassad stickad tröja/kofta nu för tiden? Jag har letat, men hittar inget som är varmt.
  • Mille021

Lite svårt om man inte vet vad du jobbar med och vad ni har för dresscode på jobbet, men om jag var i din situation hade jag nog gjort ungefär så här: 5 par nederdelar (tex 1 par svarta byxor, 1 par jeans, 1 par mer dressade/kostym, 1 par mer avslappnade typ leggings, 1 kjol i en längd du trivs med), minst 5 par toppar men helst 10 (minimun ett svart o vitt linne, svart o vit T-shirt, 1 dressad blus), 5 par tröjor (en v-ringad, en o-ringad, en cardigan, en varm stickad kofta, en mysig hoodie), en eller ett par klänningar, ett ytterplagg för varje säsong plus 1 kavaj som matchar de dressade byxorna, ett par skor för varje säsong, en stor väska och en liten clutch. Sen assessorer på det; vantar, halsduk, mössa, ev några smycken om du gillar det. :) Kolla på hm eller ginas hemsidor så får du en uppfattning om utbudet och priser innan du går till butiken.

• My Sigma
    Ms H skrev 2016-09-21 17:31:15 följande:

Var hittar man en snygg skön vinteranpassad stickad tröja/kofta nu för tiden? Jag har letat, men hittar inget som är varmt.

Benetton har klassiska ylletröjor i många färger. Garanterad varma!
  • Domesticgoddess
    My Sigma skrev 2016-09-21 21:07:13 följande:

Benetton har klassiska ylletröjor i många färger. Garanterad varma!

Även jumperfabriken har bra höst,- & vintertröjor tycker jag.

Ts, så kul att få shoppa loss! Håller med övriga i att basplagg av bra kvalitet är vad du bör satsa på i första hand, dessa kan sedan accessoeras och uppdateras i all evinnerlighet med roligare och mer modebetingade toppar för en hyfsat billig peng.
  • Mysterium

TUSEN tack för era svar!

Jag uppdaterade precis mitt inlägg när jag insåg att jag glömde nämna att jag har arbetskläder på jobbet så kläderna som jag sakta men säkert ska köpa nu är för min fritid  

Eftersom jag inte kan köpa allt på en och samma gång, vad bör man satsa på allra först? Och vilka affärer bör jag kolla in i lite extra? Jag bor i en större stad i Västmanland och har inte möjlighet att åka iväg till Stockholm eller liknande. 
    Var kan man hitta schyssta jeans? Bör jag införskaffa mig riktiga jeans eller typ jeggings med mer stretch i, med risk för att dom sistnämnda går sönder/tappar passformen fortare? 

• Mysterium
    My Sigma skrev 2016-09-21 17:22:43 följande:

Skulle också satsa på basgrejer där mycket går att kombinera med varandra. Googla på capsule warsrobe för inspo!

Exakt vad du behöver beror helt på vilken typ av jobb du har, och vad du gör på fritiden (after work på trendig bar eller hundpromenad i skogen kräver ju lite olika outfits).

Men för ett kontorsjobb tänker jag att ett par svarta byxor, en svart/grå/mörkblå kjol, några skjortor/blusar i neutrala färger, en kavaj och en kofta eller tröja räcker långt. Ett par snygga neutrala sneakers om det är ett mer informellt ställe, ett par pumps om det är mer corporate. En snygg svart klänning som går att ha både på jobb och aw är guld!

Köp grejer med snygg passform och gärna bra kvalitet. Men H&M har också mycket snygga grejer och sitter ibland minst lika bra som Filippa K, beroende på kroppsform.

Lycka till!

Måste säga att: WOW, det här med capsule wardrobe. Fantastiskt tips! Har läst igenom allt om hur man rensar ut plagg till vilka plagg man bör kolla på för att köpa nytt. Är faktiskt lite intresserad av att testa :)
  • Lycka tll

Hej,

Det är omöjligt att säga vad du ska köpa för kläder utan att ha sett dig eller talat med dig. Ett tips är att du ser Gynnings nya program "hjälp jag har inget att ha på mig" och Trinny och Susannah stylar om Sverige. Googla på kroppsformer och ta reda på vad har för kroppstyp och vad som passar din kropp. Det ska kännas bekvämt och som dig och inte som att du ska spela teater. Viktigt att du är bekväm. Men tänk också på din ålder, vad vill du förmedla med dina kläder? Vill du klä dig/uppfattas som cool, romantisk, klassisk. En bas av kläder kan du köpa på hm och behöver inte vara dyrt men sen kan du köpa till eftersom. Jag älskar blusar (Jag är ett timglas och dom här sitter jättebra) www.zalando.se/anna-field-blus-scarab-an621ea1a-m11.html och www.zalando.se/anna-field-blus-black-an621ea12-q11.html
    Kolla runt på Zalando, sätt i önskelistan.
    Precis som med allt annat krävs det tid. 

Lycka till! Glad

• Lycka tll
    Mysterium skrev 2016-09-22 13:56:00 följande:

TUSEN tack för era svar!

Jag uppdaterade precis mitt inlägg när jag insåg att jag glömde nämna att jag har arbetskläder på jobbet så kläderna som jag sakta men säkert ska köpa nu är för min fritid  

Eftersom jag inte kan köpa allt på en och samma gång, vad bör man satsa på allra först? Och vilka affärer bör jag kolla in i lite extra? Jag bor i en större stad i Västmanland och har inte möjlighet att åka iväg till Stockholm eller liknande. 
    Var kan man hitta schyssta jeans? Bör jag införskaffa mig riktiga jeans eller typ jeggings med mer stretch i, med risk för att dom sistnämnda går sönder/tappar passformen fortare? 

Veromoda har fina jeans (jag gillar de svarta) På jeansterminalen (ialla fall i min  stad) får man sjuukt bra hjälp. De brukar vara duktiga på JC också. Jag är ingen jeansmänniska, jag tycker mer om att ha svarta "fin" byxor finns på MQ. Mitt senaste köp var ett par jeggins från Newyorker (199 kr) De är jättesköna och jag gillar längden så det blir en glipa till skon ;) Gina Tricot har billiga kläder om det är din stil... Det du behöver mest köper du först, men köper du nya byxor kanske man ser dina gamla skor tydligare och då behöver du nya! Allt hänger ihop!  Såg att H&M har 25% rabatt på en vara om du anmäler dig till deras nyhetsbrev (gäller onlinebeställningar) Zalando har 10% om du anmäler dig.

Lycka till Solig
Svar på tråden Hjälp en "amatör" att en köpa helt ny garderob