Vi har bonusbarn båda två. Min dotter (5 år) firade de första åren bara med mig då pappan inte bryr sig om att fira jul alls, utan hellre umgicks med flickvännen. Så förra året var första året då hon inte var hemma hela julen, vilket kändes jättekonstigt. Hon var med pappan två dagar och med mig en plus sin födelsedag direkt efter jul. Hur det blir i år vet jag inte ... Påsken fick vi två dagar var, då de åkte iväg till farmor.
Sambons dotter sjunger in julen med sin mamma på julaftons förmiddag, sedan har vi firat med sambons familj. Mina föräldrar har bara mig och min bror så de är mer flexibla och brukar kunna komma på juldagen, brorsan är ibland utomlands. Sedan har sambons ena morbror stor julmiddag med släkten på ca 50 personer på annandagen. Den 27:e slutfirar vi julen med de kusiner som inte hunnit byta julklappar och sedan kör vi hennes kalas efter det. Sambons dotter får ju välja dagar, men firar 2 av 3 dagar hos oss då hon ändå bor övervägande del hos mamma. Däremot har mamman alltid haft midsommarafton då de åker iväg till mormoderns sommarställe. Påsk har hon fått välja, sedan i fjol, hon är snart 12 år.
Så ett tips är väl att diskutera vilka släktgrenar som träffas vilka dagar och försöka pussla ihop det för dotterns bästa. Sedan blir det skittomt när inte hela familjen är samlad, men det är ju en känslomässig sak, det är ju ni som valt att separera och inte barnet. Att du har mer rätt till barnet än pappan är ju bara bullshit, likaså att hemmet skulle stå högre i kurs. Ska du se det så kan du ju aldrig vara fri att åka bort en jul och fira hos barnets morföräldrar. En del har halva julaftonen var, vilket jag anser hattigt, då är det bättre att få 1,5 dag var eller kör vartannat år 1 eller 2 dagar. Påsk varar ju längre och har 4 dagar att dela på. Midsommar och nyår är ju mer likställda. Den som vill festa brukar ju vilja bli av med barnet ...
Dock har jag väl lättare att räkna med barnet då hon bor mest här och pappans umgänge har varit mer opålitligt.