• Rally12

Gifta sig Iraks medborgare

Hej! Vet nån hur lång tid det tar att få ett intyg från Iraks ambassad om att en person inte är gift? Har hört att det kan ta upp till ett år. Vi har ett papper från en advokat om genomgången skilsmässa. Tror ni det räcker? Det behövs tydligen till hindersprövningen. Har någon erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Gifta sig Iraks medborgare
  • Tom Araya

Det är enklare om du ställer din fråga där hindersprövningen görs.

• Rally12

Precis. Jag gjorde det och de sa att behövdes ett intyg från Irak att inte var gift. Jag ville bara höra om nån har erfarenhet. För en kompis till han sa att det kunde ta ett år att få ett sådant papper. Undrar också hur person har svårt kontakta myndigheter pga av fara att få vetskap om vart personen befinner sig. Hoppas nån har erfarenhet av detta som kan dela med sig. Tack

• Tom Araya
    Rally12 skrev 2016-09-20 16:52:01 följande:

Precis. Jag gjorde det och de sa att behövdes ett intyg från Irak att inte var gift. Jag ville bara höra om nån har erfarenhet. För en kompis till han sa att det kunde ta ett år att få ett sådant papper. Undrar också hur person har svårt kontakta myndigheter pga av fara att få vetskap om vart personen befinner sig. Hoppas nån har erfarenhet av detta som kan dela med sig. Tack

Understruken mening får du skriva om för den är obegriplig.
  • Rally12

Ja den var obegriplig :) skulle stå. Undrar också hur personer gjort när det kan finnas en fara med att kontakta irakiska myndigheter.

• Tom Araya
    Rally12 skrev 2016-09-21 00:52:12 följande:

Ja den var obegriplig :) skulle stå. Undrar också hur personer gjort när det kan finnas en fara med att kontakta irakiska myndigheter.

Ingen aning....låta bli att gifta sig kanske...

När skulle det kunna vara en fara med det?
  • Rally12

Jag vet bara att för vissa asylsökande så vill inte de att irakiska myndigheter ska veta vart de befinner sig. Så de kan inte kontakta myndigheterna.

• Rally12

Den främsta anledningen att jag ställde frågan här var om någon visste om det tar ett år att få ett intyg att man är ogift av de irakiska myndigheterna ? Det kändes som väldigt lång tid

Svar på tråden Gifta sig Iraks medborgare